|
|
|
|---|---|
|
Tjena har en bmw e46a med m52tu motor som jag har påbörjat att byta topplockspackning på. Har kommit så lång att insugsgrenröret är bort demonterat samt grenrören. Nu har jag dock problem med att hitta ÖD på bilen då jag saknar markering på vevaxelhjulet. hittar endast något artikelnummer samt en markering som jag tror är ÖD markeringen. Det står Ö I T, då I ska symbolisera ett rakt streck. När jag har vridit runt motorn så har jag fått dom båda kamaxlarna att hamna i någorlunda rätt läge insugskamaxeln står med dom två prickarna längst back rätt uppåt samt den främre knocken pekar mot utsugskamaxeln och utsugsaxeln främre knock pekar nästan emot insugskamaxelns knock, har förstått att man kan få finsjustera det för hand då vanosen kan ha påverkat kamaxeln så den är lite skev. Nu till mitt problem.. *Som sagt kan inte hitta markeringen riktigt på vevaxelhjulet (är snarare osäker om det är "O I T" markeringen som gäller. Och om nån har någon tidigare erfarenhet av detta som kan berätta om det är denna markering som gäller. * Sen låspinnen som man ska låsa svänghjulet med under startmotorn går inte in hela vägen tror inte svänghjulet ligger helt rätt. *sen kan man justera utsugsaxeln utan att på något sätt förstöra ÖD inställningen på motorn. Tacksam för snabbt svar! Ni får gärna skicka bilder eller berätta så detaljerat ni kan om hur jag ska gå tillväga. | |
|
Hej! Kolla igenom de här klippen så får du svar på det mesta. Länk E |
|
| O I T skall utläsas ”Obere I (markeringen på svänghjulet!) Totpunkt”. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.