AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

Hjälp med att motorn går varm bmw e39 1998

Ar
51
Arvidarvid
523ia 1998 sedan
Hej, har haft lite problem med att min Bmw börjar överhettar, bilen är en Bmw e39 523 från 1998. Direkt när problemet uppstod så bytte jag pumpen och termostaten gjorde så gott jag kunde med en luftning (följde en youtube video jag hitttade). Där efter så tog jag bilen på en testrunda och problemet återstod fortfarande, öppnade nu huven och klämde lite på slangarna den övre mellan kylaren och expansionskärlet som leder mot termostaten var varm medans den undre som går från termostaten och ner var kall (se bild). Hörde även nu ett pyss som inte var innan när motorn var i ”arbetstemperatur” kunde dock inte lokalisera vart exakt de kom ifrån. Vad är felet? Har jag luftat dåligt? Toppen? Kylaren? Läckaget som jag inte exakt kunde hitta?

IMG_1355.jpg
(Röd cirkel ”övre slang”
bli cirkel ”undre slang”
grön cirkel är där ifrån jag tyckte mig höra pysset alltså inte någon spricka i expansionskärlet
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Du får länka bilden...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Finns en bra video hur man gör här.

Satte du klima på max när du luftade??
Ar
51
Arvidarvid
523ia 1998 sedan
Men vad gör man sen kan ju inte åka runt med så mycket vatten i expansionskärlet?
Ar
51
Arvidarvid
523ia 1998 sedan
Men vad gör man sen kan ju inte åka runt med så mycket vatten i expansionskärlet?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Går att tömma med skruven på övre kylarslangen, normalt behöver man inte fylla på kylarvätska ända upp vid luftning.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.