AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.341

Går inte att reseta bromsservice lampa F10 -14

ha
63
hacuna
BMW 320d -08
BMW 520d -14
BMW 320d -12
Hej
Har fått varning att byta bromsbeläggen fram, vid kontroll är beläggen ca 7 mm.
Kör uteslutande långkörningar, vilket sliter lite på bromsarna.

När jag försöker reseta varningen för bromsbeläggen indikerar det att det är möjligt. Men vid utförd reset får jag svar att det misslyckades.

Kan det vara så att klossarna ändå är så slitna att givaren är påverkad?

Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Det går inte att reseta utan att byta givare skulle jag tro.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hade en sådan häromdan .Där hade kabeln skadats till avbrott. Hade bytt belägg och sensor för ett halvår sedan. Gick inte heller att reseta.med ny sensor Varken manuellt el med Bosch KTS. Och felkod på sensor steg 1 utlöst.kollade med vår samarbetspartner BMW och när kabeln skadats så blir det error bara för att kabelbrott inte är ett normalt scenario. Då måste indikatorn programmeras om.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte är ute och cyklar, så är det väl en tvåstegs-givare. Dvs. det finns två "kretsar" som kan nötas av och det är inte förrän sista kretsen nöts av som bilen varnar för mer "akut" behov av att byta beläggen.
Om första kretsen är "utlöst" i sensorn så går det inte att nollsställa systemet om man har kvar den gamla sensorn.

Det bör dock vara rätt enkelt att lossa belägget eller sensorn för att inspektera om den är så nedsliten så den har "utlöst".

I övrigt är logaritmen som beräknar återstående körsträcka på beläggen inte så tillförlitlig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det stämmer Johan att det är en tvåstegssensor. Men går kabeln av tvärt pga yttre påverkan så blir det också rödvarning akut. Och det är inget senario som BMW räknat med i sin programmering och då verkar systemet kunna falera. Och går inte att resteta utan omprogramering. Trots att felkoden för utlöst sensor går att radera bort i bromssytemet när man satt dit en ny.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
TIS bekräftar att man använder en tvåstegssensor (var väl runt E60 denna introducerades). Två parallellkopplade kretsar där den yttre kretsen är en sluten krets med 0 ohm motstånd och den inre kretsen har ett motstånd på 470 ohm.
* En nya givare kommer att signalera ett motstånd på 0 ohm.
* När det är ungefär 6 mm kvar så sliter man av den yttre kretsen och givaren kommer att signalera ett motstånd på 470 ohm.
* När det är ungefär 4 mm kvar så sliter man av den inre kretsen och givaren kommer att signalera ett motstånd på INF (oändligt) ohm.

Enligt TIS så kan man inte nollställa sericeintervallet om sensorn är sliten (dvs om den visar något annat än 0 ohm).

Och det som Hasso nämner förvånar inte mig heller. Gissar på att systemet har ett förväntat tillståndsdiagram där vissa övergångar inte är tillåtna. Kan gissar att tex övergången 0 ohm => INF ohm inte är giltligt och systemet "låser sig".
ha
63
hacuna
BMW 320d -08
BMW 520d -14
BMW 320d -12
Hej
Problemet löst.
Konstaterat att jag har ca 8 mm av klossarna kvar, bedömer att jag kan köra ett tag till. Mäter slitagevarnaren, visar 4 MOhm. Antingen trasig eller kabelbrott. Väljer att kapa den och kortsluter tåtarna till centralenheten med sockerbit. Ger insignal 0 Ohm.
Går fortfarande inte att reseta.
Kopplar in mig i "hidden" meny och återställer mjukvara. Försöker därefter nollställa servicelampan för bromsar fram.

Nu går det genast bättre.
Har nu inga service indikeringar i displayen.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hacuna:
Hur kommer du in i hidden menyn och nollar lampan. Tänkte också nolla slitagevarnaren så man har koll vid däckbyte istället.
ha
63
hacuna
BMW 320d -08
BMW 520d -14
BMW 320d -12
Gör enligt nedan.

Håll inne resetknappen utan att trampa på bromsen.
Klicka fram till Unlock

Skriv in summan av de fem sista siffrorna i din BMW´s VINcod.

Klicka fram till Software reset.

Klart
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Lyckades återställa Bromsarna fram nyss. Här är min minnesbild av vad jag gjorde.

Med tändningen på hålla inne resetknappen en längre stund tills det dök upp en återställningsmöjlighet. Sedan klicka fram rätt val på det som ska nollas efter det håll inne en längre stund. Vid fråga om man vill återställa bekräfta genom att släppa och trycka in igen kort.
Finns säkert mer exakt beskrivning någonstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.