AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.327

F11 Byter inte profil vid upplåsning

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Min F11 byter som sagt inte profil vid upplåsning. Med profil menar jag att om frun låser upp bilen med sin fjärr så är allt fortfarande inställt efter mig. Kollar man i iDriven på vilken profil som är inställd så är det fortfarande min.

Om jag ställer om via iDriven till hennes profil så ändras stolsläget, radio, ratten etc. Om jag sedan låser upp med min fjärr så är allt inställt enligt hennes profil fortfarande.

Har sökt felkoder med Carly och får inte fram något som skulle ha med stolarna att göra. Har fått på sistone att bilen varnar för "Kraftigt urladdat batteri vid stillastående". Men det meddelandet kommer och går som den vill. Kan det vara batteriet? Har någon haft liknande?

Tacksam för alla tips ☺
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
En liten långsökt spekulation som jag knappt tror på helt men borde undersökas.

Det har att göra med att bägge nycklarna är i bilen då den startas.

Scenario: Bilen låses upp av nyckel A. Bägge nycklarna finns i bilen då tändningen slås på. Bilen väljer felaktig den tidigare profilen eftersom den får kontakt med den nyckeln. Låter som en bug.

Test: Låt bilen ha profil A. Lås bilen. Lås upp bilen med nyckel B. Se till att nyckel A inte finns i närheten. Slå på tändningen och kontrollera att profil B valdes.

Blir liten sugen själv att gå ut och testa min teori.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Är det inte en inställning i menyn? Tror att det försvann likadant för mej när batteriet hade varit taskigt.

Det var i och för sig E60.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Nu har jag testat mera. Hade svårt att få fram felet.

1.) Jag hade fel om att problemet har att göra med att man har fler nyckar i bilen då man slår på tändningen.

Jag har lyckats få fram felet.

2.) Min nuvarande teori är denna:

- Profilerna finns lagrade i bilen.
- Aktuell profil kopieras från bilen till den nyckel du låser bilen med.
- Vid upplåsning väljer bilen nyckels lagrade profil.

Detta gör att bägge nycklarna kan innehålla samma profil.

Därför är det viktigt att låsa bilen med ”rätt” nyckel. Dvs med den nyckel som matchar aktuell profil.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Med comfort access.
Frugan har nyckel i handväskan och jag har nyckel i fickan. Jag trycker på dörrens låsknapp. Men vems nyckel används? Det var frugan som körde.
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Det har varit så i några månader nu (sedan snön börja falla och i närheten av meddelandet om batteriet startade).
Lasse - Har försökt ändra inställningar till dem som det skall vara på enligt iDriven å instruktionsboken men den ställer inte om profilen.

Waterlily - Har provat din teori förr utan framsteg :/

Kaparn - Jag har inte comfort access, Vi måste trycka på fjärren.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.