|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, de senaste 2-3 veckorna har jag kört med dåliga däck/fälgar, mekanikern sa att jag borde byta fälgarna där bak pga det är 90g obalans eller något liknande, vet ej hur det fungerar. Så jag gjorde det igår, köpte nya fälgar balanserade och klar! Men det är nämligen så att när jag kör över 80 så vibrerar bilen. desto snabbare desto mer blir vibrationen. Jag kände att bilen gjorde det också innan jag la på nya fälgar men det är mycket mer nu! Vet någon vad det kan bero på? Jag har en bmw 525 E60 (05). Däck fram: 245/30 R19 Däck bak: 275/30 R19 Tacksam för svar! | |
|
Hej Till att börja med vill jag påpeka att du har fel dimensioner när det gäller däcken, för att få rätt rullomkrets så ska du ha Fram 245/40/19 Bak 275/35/19 hoppas inte att det är däck gubben som har tyckt att du ska ha så. Vibrationer kan bero på massor med saker, Vi utgår från att han har balasnerat bra då kan det vara bussningar i framvagnen som är dåliga |
|
| Fick du med navringar till fälgarna (brukar behövas till eftermarknadsfälgar)? 72.6mm har i nav dimension har jag för mig... Är hjulen tillräcklig runda? | |
|
Däck-kombinationen är klart olämplig då skillnaden i rullomkrets fram och bak kommer att förvilla anti-spin/anti-sladd-systemet. Kanske är det som går in och bromsar något hjul!? Exakt vilka däck är det? Vissa däck kan ha orundheter och/eller förhårdnader i stommen - de är omöjliga att balansera bort och även om du får 0 grams obalans i balanseringsmaskinen så får du vibrationer när du kör. Hur mycket balansvikter blev det med nya fälgarna? Slår däcken något i balanseringsmaskinen när de snurrar? Navringar är som redan nämnt nödvändiga på vissa fälgar för att centrera hjulen på navet. Hur långt har bilen gått? Hur mår stötdämparna? Har du känt på fälgarna om de är varma av bromsarna när du kört ett tag med vibrationerna - kan vara anliggande bromsar som skapar vibrationer med. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.