|
|
|
|---|---|
|
Spiralfjädern vänster fram small av när jag skulle backa ut bilen från en parkeringsruta. Nu sår bilen obrukbar i jobbets parkeringsgarage med låg takhöjd så någon bärgare kommer inte in för att flytta bilen de 300 meterna jag har till verkstaden. Jag funderar på om det går att demontera fjädern på något enkelt vis eller alternativt skära av den för att komma ur garaget och sedan köra på gummikuddarna i krypfart 300 meter till verkstaden eller är det att utmana ödet??? Som det är nu sitter fjädern kilad mot insidan på däcket så det lär haverera om jag försöker köra. Tacksam för tips! | |
|
Det är nog ingen fara att köra bilen även om fjädern skär sönder däcket. Däcket lär nog knappast slira bort om du kör sakta och BARA åker till verkstaden. Du får nog dock räkna med att köpa ett nytt däck. Annars är väl alternativet att helt enkelt be verkstaden att byta fjädern på plats. Är de det minsta serviceinriktade så lär det knappast vara några problem. |
|
|
Kolla om du kan lossa hjulet och inspektera - kanske räcker att "justera" fjädern med lite våld. Ett alternativ kan vara att försöka hitta ett "nödhjul" som passar på din bil - de brukar ju vara väldigt smala och då kanske fjädern går fri när du ska baxa ur den ur garaget. På skroten finns det säkert nödhjul för småpengar från t ex. E46:or som har samma bultcirkel mm - det lär inte vara någon större efterfrågan på dem... Det är inte superkritiskt att det blir 100% passform med inpressningsdjupet etc. då det är så kort sträcka i väldigt låg fart. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag skulle lyfta upp bilen, ta av hjulet och se om det går att sätta ett spännband i fjädern och runt en bärarm eller liknade för att dra bort fjädern från hjulet. Och sedan montera tillbaka hjulet för att krypköra ut ur garaget. | |
|
Hej och tack för svaren! Jag lyfte bilen på båda sidor fram, plockade bort krängningshämmaren och släpet på fjäderbenet i nederkant. Sedan gick det att trä av fjädern. Nu står bilen på kudden och jag räknar med att kunna krypköra mot verkstaden så snart den öppnar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.