AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.951

Köpa nästan ny BMW eller VW -18 och säja efter 3 månader?

Hejsan,

Funderar på att köpa en nästan ny BMW 1-serie eller Golf GTI -18 i 300k klassen, detta för att ha under sommaren. Har någon erfarenheter av detta? Vad kan man tänka sig för värdeminskning? Kan det vara svårt att få sålt den till en bilhandlare efter det korta ägarskapet?

Förstår såklart att detta inte är något ekonomiskt-genidrag men skulle jag kunna äga en ny bil för ca 20k under tiden vore det ändå värt det för mig.

Tack för hjälp!
MVH
Verdi
Köpt nåt riktigt törstigt så har du edge mot nya bilar till hösten tack vare bonus/malus.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köpa en så dyr bil av handlare och sedan byta in den 3 månader sedan kan nog vara det ekonomiskt sämsta du kan göra. Även om du skulle byta in den dagen efter skulle du sannolikt tappa i storleksordningen 30 tusen om inte mer. Kolla upp långtidshyra istället. Kostar i storleksordningen 7-8 tusen i månaden för vettig bil. Alternativt köp en BMW 525 -02 och släng den i soptunnan när du är klar sen.

-------
//Lövet
Verdi
Nej byta in är omöjligt. Bilen måste säljas privat.

Att byta in dagen efter skulle kosta minst 50 papp. Dels minskar värdet när den inte är helt ny längre och dels ska bilfirman tjäna en slant.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Skulle satsa på en lite äldre M135i i så fall. Då har värdeminskningen bromsat av, och du lär ha roligare än i en nästan ny 120d eller vad man nu får för de pengarna.
Minileasa en Tesla S90D på Avis.
Tack för tipsen, minileasning verkar vara ett alterantiv. Tyvärr inte så roliga bilar och Tesla har 15k i självrisk :/

Synd, min plan som verkade så perfekt!
Jag vet inte, det är ju bara att titta till när du själv köper bil. Du hade väl knappast ansett att en marginell värdeminskning var rimlig om du ska köpa bilen själv efter att någon haft roligt med den en sommar?

Som absolut minimum hade jag satt ett års värdeminskning, dvs 20% på anskaffningsvärdet. Om jag skulle köpa bilen efteråt alltså.

15k självrisk är det på alla delar? Eller bara vagnskada? För i så fall är det väl högst rimligt. Och det går ju att undvika självrisken, har man inte råd med den ifall något skulle hända så är det väl tveksamt om man har råd med upplägget i stort.

Det hade varit kul om man kunde ha en någorlunda ny och rolig sommarbil för 20k över sommaren men det faller på sin egen rimlighet.

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Varför inte en m140i 2017/2018 som säljs ut som demo? Runt 400 och största värdetappet taget.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tror inte det kommer fungera med den kalkylen. Antingen så kostar man på sig förlusten för att man har råd med det. Eller så köper man en äldre bil med mindre värdeminskning. Kan vara en status/komfort fråga vad vet jag. Har svårt att tro det finns genvägar. Om man inte lyckas få nån deal på en nästan ny genom nån kontakt, slippar moms osv men det är ju inte högst vanligt.

men det är ju min reflektion :) har tyvärr inga tips om bilval.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
En handlare vill ha ca 50 i marginal i den prisklassen. Dessutom vet du inte vad som händer på marknaden under de månaderna. Om du backar 3-4 månader från nu så har det hänt en del.
Verdi
Du kan nog hyra en bil i 3 månader för runt 20 tusen. Liten risk och liten förlust.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.