|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag är ny här och är sugen på att köpa min första BMW. Har kollat på en bmw 320d - 14. Den har vid skrivande stund gått 12.818mil och senaste servicen var 10.281Mil. Antar att den snart ska in på service, är det någon stor service som väntar? Är det något annat som jag bör tänka på med just den här årsmodellen? tacksam för svar. | |
| Glömde att nämna att det är en touring | |
|
Det finns inga "stora" och "små" servicar utan de olika servicemomenten har egna intervall. I bilens i-drive syns hur långt det är kvar på de olika delarna. Har du lite otur så var det bara bromsvätska som byttes förra gången och alla andra (olja, bromsar osv) är precis innan byte. ------- //Lövet |
|
|
Oljebytesintervallet är 3000 mil/24 månader (det som inträffar först), så olja och filter samt kupéfilter och "kontroll" är minst det som ska göras. Varannan service byts bränslefilter och luftfilter. Bromsvätskan är tre år (har jag för mig). Men det ska gå att se när bilen ska servas nästa gång - dels dyker det upp vid start i kombiinstrumentet (slocknar efter några sekunder) och dels kan du knappa fram det under "fordonsstatus" - "Servicebehov", där står det hur långt det är kvar till de stora punkterna. Ta dock återstående körsträcka för bromsbeläggen med en stor nypa salt - de värdena brukar sällan stämma! Kolla själv manuellt hur mycket friktionsmaterial det är kvar på klossarna - kolla samtidigt skivornas skick, de brukar hålla två uppsättningar klossar innan de är för slitna. (BMW anger 1,6 mm slitage i tjocklek på skivorna som "min-tjocklek") Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du kan ringa Bavaria eller en annan auktoriserad BMW verkstad och de kan se vad som gjorts. De kan säga vad som troligen kommer behöva göras och ge en offert. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.