|
|
|
|---|---|
|
Hej Härom dagen hörde jag på tomgång ett vrrr vrrr vrrr hummande ljud från hjulhus å grill. Det förfaller gnissla lite nu också och ljudet verkar försvinna vid högre varvtal ...fast det kanske döljs i bakgrundsljudet... Kolla in bifogad länk Är det läge att gissa på nått lager på nån remskiva ...generatorns frihjul.... remspännare....? Plutonium 238 | |
|
Troligtvis rätt det du funderar på. Demontera remmen, starta motorn och lyssna om ljudet är kvar. Snurra på alla hjul och generator. Ska inte låta något och stanna skapligt fort. |
|
|
Ja det låter logiskt, skitkallt ute så det får vänta. Tror du det kan skrota ihop sig helt om jag kör typ 100 mil till efter påsk? Torgny Plutonium 238 |
|
| Omöjligt att säga. Jag hade chansat om förutsättningarna gör det svårt att plocka remmen. | |
|
Låter lite som det problemet jag hade för 1mån sedan, det var remskivan på vevaxeln, den är ihop gjuten med nåt gummi mellanlägg (trol för att kunna röra sig lite/fjädra/vara flexibel) mitt gummi mellan var väldigt "slitet" så plockade man av remmen så kunde man snurra runt remskivan utan vevaxelen behövde följa med, man kunde tydligt se detta när motorn var igång att den vandrade lite fram o tillbaka, kunde inte se det på din film dock men din kan ju vara lite mindre sliten än min. Tips från en kompis var att ta nån bräda eller trä och trycka lite på den i sidled när motorn går på tomgång så hör man om den tystnar (provade dock inte detta) Kostnad 3990:- ~+ ~1000:- byte (bilverkstad, ej BMW verkstad) Lycka till /Göran |
|
|
Tack ska lämna in den i morgon så jag informerar min bilmek om detta. Jag har bett dem att byta rem...spännare och de två trissorna plus om vev- eller generator... eller servo... eller AC remskivorna är problemet. Återkommer med lösningen.... T |
|
|
feed back....oljudet kvar och värre ... hämtade bilen och de hade bytt spännare och de två trissorna till remspänningen samt rem. Så långt så bra MEN mekanikern hade bara bytt satsen utan att verifiera metallljudet före eller efter dvs syftet med mitt besök...oljudet felsöktes inte... blir trött av detta... Snackat med chefen så ska in med den nästa vecka och felsöka källan. Jag tog en hylsförlängare och det låter lite som grus eller nått löst i generatorn... men ljud fortplantas ju lurigt i metallkonstruktioner.. Fortsättning följer .. ....nån med någon kreativ ide? T Plutonium 238 |
|
|
Åter igen, demontering av rem gör felsökningen lättare. Då kan man snurra på generatorn och lyssna... Ja, det är därför man försöker meka så mycket själv som möjligt eller ha en bra erfaren mekaniker till hjälp för att slippa dessa irritationsmoment... |
|
| Vacumpumen kan vare en gissning. Sitter under generatorn. | |
|
ok ja köpte ett stetoskop och generatorn rasslar rätt mycket. Jag får läsa på om vaccumpumpen. Ska ta en tur och kolla vaccumet med min Carly app... T Plutonium 238 |
|
|
Update Ljudet ökar lite i taget. Rätt säker på generatorlagret..... Kollat med Carly app att DISAventilerna funkar å de öppnar fint vid ca 3500 resp ca 4300 rpm. Kör ett tag till. T Plutonium 238 |
|
|
Update. Nu 200 mil senare skriker å rasslar det ytterligare mera.... Torgny Plutonium 238 |
|
|
Åtgärda innan något större händer. Finns även detta problem: Länk |
|
|
Hej igen Nu har jag fixat oljudet på tomgång och min egen diagnos vatt lyckligtvis rätt.... det var en sliten frihjulskoppling på generatorn. Det som gjorde mig rätt säkert på detta var ett oljud... vvssssrrrresstyoin... 3 te 4a sek efter att motorn rullat ut... Beställde ett nytt från Tyskland. ...370 spänn inkl allt... ..Ett missljud mindre...😂😁😎 T Plutonium 238 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.