|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 540iA Touring dras med det klassiska problemet med soppatorsk vid 15 liter kvar i tanken. Följande har jag gjort, men blir inte av med bekymret. 1. Bytte först till en begagnad lågmilad pump från skroten med okänd status. Ingen skillnad. 2. Bytte bränslefilter inkl. Regulator. Tänkte ifall returtrycket skulle vara fel om filtret var tätt. Ingen skillnad. 3. Köper en helt NY pump och dänger i. Fortfarande samma problem kvar. Den börjar hosta och dö vid 15 liter. 4. Kollade armaturerna/nivågivarna.. Ser OK och ger rimliga Ohmvärden samt även rimliga världen via INPA. Jag får i ca 55-57 liter när jag fått "soppatorsk" vilket känns rimligt. 5. Jag har mätt returtrycket till ca 1 bar på tomgång. När jag gasar till försvinner returtrycket HELT. Nästan så manometern studsar till mot vacuum. Är detta normalt eller börjar den elektriska bränslepumpen bli dålig? 6. Min manometer maxar ut på 10 bar när jag mäter bränsletrycket från matarpumpen (kopplat in mig med T-kors på slangen från tanken). Vad ska bränslepumpen ge normalt? Fler tips på vad jag kan göra/felsöka? Tröttnat på att alltid behöva ha dunk med sig utifall jag glömmer bort att tanka i tid. Mvh Adam | |
|
Hej, Du skriver i rubriken "bränslepumparna" (i plural) men jag får intrycket att du koncentrerat dig på huvudpumpen, den i tankens högra halva. En känd bov, och huvudmisstänkt här, är nr 7: Länk /Lennart |
|
|
Nu ser jag att jag har glömt vissa väsentliga delar i texten. Så kan det gå när man gör inlägg sent på kvällen :) Den pump jag har bytt två gånger är sugstrålepumpen (1 & 3 i mitt första inlägg). Nr 7 i den sprängskiss du länkade. Det är därför jag funderar på ifall huvudpumpen kan vara del av eller hela boven i dramat. Sugstrålepumpen drivs ju av returtrycket. Har en teori om ifall huvudpumpen inte ger rätt tryck fram, kanske allt tryck går till motorn och inget/väldigt lite går tillbaka som returtryck. Vilket då ev. kan göra att sugstrålepumpen inte orkar pumpa. Därav min undrar över vad en frisk huvudpump borde ge för tryck. Rimligen borde jag kunna utesluta sugstrålepumpen nu, men man vet ju aldrig :) / Adam |
|
|
Ja, det är väl snart bara huvudpumpen kvar. Men där börjar jag komma ut på osäker mark. Jag vet inte alls. Men snart kommer det nog nån. Det är ju påsklov i delar av landet och några sover väl längre. :) /Lennart |
|
|
Nu i samband med påsk har jag varit ute på en längre tur. Kört ca 35-40mil blandat stadstrafik och långkörning. Nu har jag fått lite fler intressanta symtom. När jag under motorvägsskörning trillade ner strax under 30 liter kvar i tanken börjar bilen bete sig som den fått soppatorsk. Rullar av motorvägen lagom nöjd men hade en 5 liters reservdunk med bensin med mig. Jag lyckas därefter ta mig till närmaste mack ett par km bort och får då i ca 37 liter. Ganska rimligt att få i ca 42 liter när mätaren visar strax under 30 liter. Detta fenomen har även hänt en gång tidigare. Jag får inte några felkoder på motor. I mina ögon borde den ha lagt felkod på lågt bränsletryck eller liknande. Jag är inte speciellt sugen på att byta delar hejvilt igen om jag inte kan ringa in exakt vad problemet beror på. Någon som kan ge lite tips? |
|
|
Sökte åt dig :) Länk /Lennart |
|
|
Denna kanske kan vara matnyttig i sammanhanget, hur man kollar trycket med Inpa: Länk Har inte provat detta själv dock. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
lenwib: Tack så mycket! Får prova att mäta bränsletrycket och se vad pumpen ger. olaO: Tackar! Verkar väldigt intressant. Får prova att kolla trycket med INPA och sedan jämföra med en vanlig manometer och se hur det verkar. |
|
| Hade samma problem med min 325 E46. Bytte bränslefilter, jetstrålepumpen. Retur trycket försvan vid varv, bytte sen huvudpumpen och allt funka sen. | |
|
Tyvärr gick det inte att mäta bränsletrycket via INPA på E39. Jag gjorde istället iordning en annan manometer igår och mätte bränsletrycken på nytt. Mellan matarpump och regulatorn/bränslefiltret har jag 4,5bar på tomgång. Går ner till ca 4 bar vid gaspådrag. Med samma manometer mäter jag returtrycket till knappt mätbart. ca 0,3-0,5 bar på tomgång. Trycket sjunker ner till noll vid gaspådrag. Jag ska försöka få tag i rätt grejer så att jag kan mäta trycket direkt på railen. Återkommer med resultat från det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.