|
|
|
|---|---|
|
Jag brukar inte reagera på bmws reservdelspriser till min X1:a. Många gånger tycker jag tvärtom att de är rätt så rimliga. Däremot vad Citroen tar ut för reservdelar till en bil från 04. 768:- för en yttre drivknutsdamask. Det var det sjukaste ockerpris jag varit med om för lite gummi, å en påse fett. Beställer i nio fall av tio från Tyskland, men ville inte chansa och få fel damask - så jag beställde en original från Citroen. | |
|
I mitt fall tas priset(!) av Holmgrens bil i Göteborg. Ville ha 545 kr för ett litet enkelverkande relä av en typ som hos Biltema kostar under en femtilapp. Därtilll gjorde en utmärkt arrogant säljare valet lätt. /Lennart |
|
|
Dessvärre har det ju blivit så att man mer eller mindre startar sitt sökande efter reserverdelar på Ebay eller andra utländska siter man vet har delarna man behöver. Att alls fråga på BMW eller andra svenska siter känns som bortkastad tid mer eller mindre från början. Nu har jag inte behövt leta delar till min bil av annat märke men om/när det behovet uppstår så kommer jag börja utomlands helt klart. Trist när den svenska marknaden på nåt vis prisar ut sig själv. Niklas Fransosen |
|
|
Jo så är det. Till vår andrabil, har jag bara beställt delar från Tyskland så fort nåt ska bytas - och det har funkat klockrent från Autodoc. Bara på dämpare, fjädrar, och fjäderbenslagringar fram sparade jag mer än 3000:- mot att köpa på Mekonomen - å då ska vi inte prata om vad originaldelarna kostade... Men så länge folk fortsätter att bara betala och inte ifrågasätta, så fortsätter de väl. Mailat Citroen sverige nu, mest för sakens skull, i det orimliga att ta nästan 800:- för en drivknutsdamask. |
|
|
Problemet är nog att många märkesverkstäder i väldigt stor utsträckning har tjänste-/leasingbilar som "kunder" och de är inte lika priskänsliga som vanliga kunder - så då krämar man ur så mycket det bara går och på det följer sedan "eftermarknadssäljarna" som lägger prisnivån strax under märkesverkstäderna. Kan man planera lite långsiktigt (minst en till två veckor i alla fall) är det mycket pengar att spara på delar från t ex. Tyskland. Men har man "akutreparationer" är det svårare mht. leveranstiderna... Personligen har jag märkt att Autodoc (och deras sjuttioelva "klonade sidor") har börjat krypa uppåt i pris en hel del - senast jag jämförde bromsskivor, var t ex. mister-auto betydligt billigare på både TRW och Ate. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan: är det verkligen tjänste-/leasingbilar som håller uppe reservdelspriserna? Hur mycket byts de första 36 eller 48 månaderna som belastar oss liksom? Jag tror inte på den teorin. | |
|
Det är skatterna i detta land som håller allt uppe, dock har jag sett att fraktpriserna har börjat gå upp hos många som säljer delar på Ebay Tyskland, tex så var det vanligt betala runt 14 euro med DHL medans nu så tar en hel del 25 euro eller mer.... Är det vår kära Magdalena Andersson som spökar igen? |
|
|
Inte nödvändigtvis skatterna, även svenska aktörer säljer billigt. Styrled E46. Mekonomen - 654 kr, Biltema - 229 kr, Carpart1 - 129 kr. Länk Köpte bakre bromsskivor och belägg till min Audi från Carpart1 och betalade 550 kronor ink. frakt för båda sidor. Beställde på en söndag och hade grejerna på tisdag. (Mekonomen c.a 1500, Biltema c.a 1000) Tycker Carpart1 är värda att lyfta fram, tung gubbe från branschen som startat det så det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. |
|
|
Fraktkostnader som ökar i olika länder kan väl iofs inte beskyllas på vår miljöminister om hon inte på något mystiskt sätt kan påverka andra länders fraktbolags prissättning... Jag tror att tjänstebilarna drar upp priserna på alla delar och verkstadstimtaxa mm. då de är mindre kritiska än de flesta privatpersoner mot debiteringar. Sedan tror jag också att försäkringsbolagen får stå för tunga kostnader (fördelningslådor, kamkedjeras, egr-ventiler etc. etc...) som kanske inte alltid ifrågasätts tillräckligt - det landar ju ändå i knät på försäkringstagarna förr eller senare ändå i form av högre premier. Dessutom tror jag att det allmänna höga löneläget i Sverige och alla omkostnader som stora auktoriserade verkstäder har i form av overhead-kostnader pga. flådiga lokaler och nödvändig kvalificerad personal och uppdaterade specialverktyg i olika former mm., kostar (väldigt) mycket - något som man tar igen på alla debiterbara poster... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Grill till Hummer H3 (fick den bytt på försäkringen). Tillverkad i kromad plast. Tillverkningskostnad max en hundralapp. Pris... Håll i er. ...25.000 kr! |
|
| Framhjulslager audi a2 pris för enbart lagret via BDR som många mindre verkstäder anlitar som leverantör 2060kr (SKF). Autodoc FAG 498 kr. SKF låg då på nästan 600 kr. Totalt med montering och "egna" delar 1 950 kr... | |
| BDS skall det vara inte BDR i inlägget ovan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.