AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
813

xDrive funktion e61 2010

Fr
27
Fredski
525xd -10
Hej,
Undrar lite hur fyrhjusdriften fungerar på min bil då jag vid två tillfällen i vinter fastnat och det slutat med att fram och bakhjul spinner diagonalt. Dvs att höger framhjul och vänster bakhjul spinner samtidigt som de andra står still. Har kommit loss genom att se till att de hjulen fått fäste men trodde att kraften automatiskt skulle flyttas över till det hjulet/hjulen som har bäst fäste men då kanske det krävs att man har diffspärr? Eller har jag missat någon funktion som skulle hjälpt mig loss?

Mvh/Fredrik

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kraften kan flyttas mellan fram- och bakaxel. I ditt läge hade helt klart diffspärr varit bäst.

Och det funkar inte att bromsa, stryper all drivning då, eller...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Stäng av antispinn, har varit med om det förut. Funkar i regel då.

Crille
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Blev X-driven förbättrad i F1x utgåvan? I så fall hur ?
Fr
27
Fredski
525xd -10
@Sverige: Menar du att "dutta" till med bromsen samtidigt som man gasar för att den ska komma loss?

@Crille-Boy: Är det så att den då efter att ha spunnit ett tag flyttar över kraften till annat hjul?

/Fredrik

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Antispinn ”stänger” av eller stryper kraften till det däck som spinner och fördelar till dom däcken som inte spinner, om nu inte alla däcken börjar spinna. Stänger du av antispinn är det bara gasa när det blir utmanade förhållande i snön eller på isen. Gled bakåt för några år sedan i en snorhal uppförsbacke i fjällen när jag skulle köra iväg efter ett ofrivilligt stopp förorsakat av en annan trafikant, snö på blåisen. Fattade ingenting, dubb och fyrhjulsdriven, ska ju funka, stängde av antispinn och gasade på och då gick det bra. Var en A6 Quattro jag körde på den tiden.

Crille
Fr
27
Fredski
525xd -10
Tack för tipset. Ska testa det nästa gång jag fastnar.
Ha en trevlig helg /Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.