|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte höra om lite synpunkter/erfarenheter av detta. Bilen har nu gått snart 12800 mil och lådan växlar snabbt och mjukt, sånär som när den någon enstaka gång i lägre hastighet kan ligga kvar lite längre på 2ans växel (tror jag) och lägger i 3an något hårdare. En annan liten notering under vintern är att det några gånger har varit lite småkärvt att få den ur parkeringsläget, tror att det har varit i samband med att bilen inte har stått plant (samt kanske rätt kallt) om något av det har med saken att göra. Oavsett ovanstående så har jag nog bestämt mig för att nu göra ett oljebyte i lådan. BMW säger väl att det "aldrig behöver göras" medan tillverkaren ZF rekommenderar byte vid 12000 mil. Min första priskoll i fjol hos renommerad BMW-verkstad samt hos BMW själva indikerade att priset skulle landa på över 8000kr, men jag har nu hittat en möjlighet att få det gjort för ungefär halva det priset med såväl original olja och tråg från ZF, vilket ju känns närmast billigt i sammanhanget. Finns det något särskilt viktigt att tänka på i samband med bytet så att man inte drar på sig något läckage eller värre? (vågar jag låta den lokala billigare verkstaden göra det?) Med vänlig hälsning Mattias | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vi byter olja ofta på BMW automater och det är inga konstigheter. Står för övrigt beskrivet i Autodata som de flesta fristående verkstäder jobbar efter idag. Och oljan brukar se ut som det är dags att byta vid det miltalet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej kan vara värt att fråga vad 'byte' betyder. till skillnad mot i motorn får man aldrig ut hela volymen när man lossar pluggen och låter oljan rinna ut. jag tror man 'byter' kring hälften av volymen. ett byte inklusive 'spolning' blir dyrare då oljan är väldigt dyr. jag har betalat 9000 för spolning på bra verkstad, dock ej bmw |
|
|
Tack för svar. Jag tror inte att något av alternativen har inkluderat "spolning". Hur gjorde dom den? @Hasso hur gör ni när ni byter? Blir verkligen så mycket som hälften av oljan kvar om man bara tömmer? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tar ned tråget med filter. Och det går i ca 6 liter så det går inte att byta all olja några liter blir kvar Är det normala sättet att byta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK. I vanlig ordning får man rejält kalla fötter när man börjar söka runt lite.. Känns som man bör göra en sköljning, att man rentav kan försämra läget genom att blanda oljor? (folk som fått ras efter byte osv) Borde förvisso vara samma typ av olja men egenskaperna lär väl vara rätt olika efter 9 år och 12800 mil... :-/ |
|
Inget du ska oroa dig för tycker jag. Många byter för lådan krånglar och inget oljebyte har än idag repat en låda som inte funkar. VW DSG och Ford/ Volvo byts på liknande sätt var 6000 mil. Där sitter dock filtret på utsidan av lådan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.