|
|
|
|---|---|
|
Dags för byte av familjebilen. Vi kör i dagsläget en Renault Grand Scenic årsm 2012. Typen av bil vi söker är med 3 individuella stolar i mittenraden bak, ingen störande kardantunnel samt möjlighet att fälla upp 2 extrastolar vid behov. Diesel/bensin spelar ingen större roll i dagsläget - dock euro6 klassning på diesel. Pristak ca: 250 000kr. Vi har tidigare åkt både 5serie touring och V70 men med 3brn blir dem för små och möjligheten med extrasäten tillgängliga är riktigt bra! Efter 3 helt bekymmersfria år med Scenicen ligger en ny nära till hands men det finns ju alternativ. Någon med erfarenhet från följande? Scenic årsm 17 och framåt - Ford S-max årsm 16 och framåt - Vw touran årsm 16 och framåt - Peugeot 5008 årsm 17 och framåt - | |
|
Hej, Körde en Sharan GT i fyra år, har inget ont alls att säga om den bilen. /M Mina bilar: Länk |
|
| Har provkört Sharan, gillar verkligen komforten, stolarna, utrymmen och skjutdörrarna! Dock känns det att den har varit med ett tag nu, lanserades ju 2010 så den ersätts snart av en ny. Framförallt invändigt är det designen som är av vw:s äldre generation, inget fel på funktionen dock. Känns också lite väl stor och otymplig vid de tillfällen man åker själv i den. | |
| En Skoda Kodiaq 7-sitsig med lilla bensinmotorn. Kan snudd på fås ny för de pengarna, men det kan fortfarande vara lång kö på nya bilar. | |
| Kollat på kodiaq och det är en riktigt bra bil på många sätt men baksätet är egentligen gjort för två pers, stor kardantunnel och platt mittsäte blir inget bra för oss som är tre pers i baksätet tyvärr. | |
|
Även om Kodiaq och Sharan båda är 7-sitsiga i teorin så är skillnaden i praktiskt utrymme rejäl och Sharan är det enda som funkar om man faktiskt ska sitta där bak annat än hem några kilometer från fotbollsträningen. Samma med Touran och Tiguan Allspace. Jag har haft en Touran av förra generationen och även om den har separata säten så är den för kort om man ska använda bakåtvända stolar. Viktigt att tänka på om man har småttingar. S-max och Sharan är en annan storleksklass än 5008, Touran och Scenic. Tycker du Sharan är för stor är även S-max det. Nya Scenic tycker jag ser rejält fräck ut i designen och har utrymmena funkat innan så är det väl inte helt fel att gå på en till? ------- //Lövet |
|
|
Jag har tre barn (tvillingar 3,5 år och bebis 1,5 månad) och en Touran -18 som familjefraktare. Tvillingarna sitter i bakåtvända stolar på ytterplatserna i andra raden och bebis sitter i babyskydd på mittplatsen alt höger fram beroende på om både jag och sambon är med eller ej. Jag kan ha förarsätet så långt bak som jag vill trots bakåtvänd barnstol bakom. VW hade tills nyligen riktigt bra kampanj på Touran med 1,4-litersbensinare (150 hk) med DSG och R-Line för 259900 kr. Jag la till parkeringsvärmare, extra airbags bak, ambientbelysning och utökad nybilsgaranti och landade då på 265000 kr netto. Hittills har bilen gått drygt 500 mil och vi är helnöjda! Snål på soppa är den också, innan kylan slog till höger och webaston fick börja jobba snittade jag runt 0,65-0,7 mätt vid pump. /Masten |
|
|
Nu har vi ingen bakåtvänd längre utan åldersspannet på barnen är från 5 år till 9 år. De extra uppfällbara sätena används bara enstaka gånger vid sträckor på några kilometer mestadels så utformningen av dem är ingen högre prioritet. Kan dock nämna att jag förra sommaren faktiskt åkte 10 mil i extrasätet på vår scenic utan större problem(är ändå 1.86 lång) vilket var förvånande. Det jobbigaste är väl proceduren att ta sig till det bakre sätet. Där är ju Sharan bra mkt bättre med stor öppning. Visst är det som du säger Lövet, S-max och Sharan är en storleksklass över dem andra men samtidigt upplevs S-max smidigare och mindre ”bussig” än Sharan. Har fått ett liknande pris som du Masten med ungefär samma spec på en Touran. Dsg och 1.4 tsi är en riktigt lyckad drivlina. Övrigt: vid vilken ålder på barnen har ni lämnat den framåtvända bältesstolen till bara en bälteskudde? |
|
| Provade även en Nissan X-trail som erbjuder 7sits samt saknar störande kardantunnel så den kunde vara ett alternativ men herregud vad dem ligger efter på många punkter: väldigt stötig bakvagn så komforten blev lidande, motorn 130 dci vibrerade och lätt rejält, seg styrning utan minsta känsla, gammal känsla över hela infotainmentsystemet med dålig upplösning på skärmar och grynig backkamera, cvt-lådan förstår jag inte att dem tillverkar...Nej tack, kändes som en 6 år gammal bil trots att den var sprillans ny. | |
| Har sett en del S-max 2.0 diesel med 120 hk för riktigt bra priser men är det att köpa grisen i säcken med så lite effekt i en S-max? Verkar vara en aning svårsålda. | |
| Det är för lite om den ska användas till annat än stadskörning eller konstant motorvägsfart i min mening. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.