AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.008

M3E36 kylare med två extra uttag?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har en kylare till M3E36 3.2 med två extra uttag.
Den ser ut ungefär såhär: Länk
Vet någon vilken gänga det är på de inringade anslutningarna?
Eller ändå bättre, vet någon några bra pluggar för dessa?

///BMW - Was sonst!
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Rätt säker att jag läste en tråd för ett tag sen om någon som köpte en kylare till just en E36M3 och fick en kylare till en E36 diesel istället, yttermåtten och fästpunkterna är rätt bara det att det är 2 st ut-/ingångar extra. Värt att kolla upp.

Länk

Kan det ha varit Dawwe kanske?!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den typen av anslutningar brukar vara en kylslinga för automatlådans olja...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Japp du har (nån har bytt den till) en kylare avsedd för 325TDS, och endast 325TDS. Kylaren har förvisso samma yttermått mm som originalkylaren så den passar rent fysiskt, men de där två extra anslutningarna skall inte vara där. De är som det redan sagts avsedda för att kyla automatlådans olja. I mitt fall beställde jag kylarna från reservdelar24, jag gick på originalkylarens artikelnr o valde till slut den kylare som reservdelar24 rekommenderade, en Valeo. Blev jäkligt förvånad när jag får kylarna så ser jag att de är endast märkta med "325TDS" på kartongerna, inget om M3. Det blev en hel del diskussioner med reservdelar24, min ståndpunkt var (och är) att dessa kylare är inte avsedda för M3. Punkt. De stod på sig o menade att de passade, ja förvisso men jag vill inte ha annat än identiskt med original. De tog tillbaka kylarna efter en del "tjaffs" med motiveringen att "Jag är en trogen kund som handlar mycket" (säkert för närmare 30000 under de sista 5 åren). De hade såklart även OEM Behr kylare på sidan, men dessa fanns ej på lager o kostade betydligt mer, men dessa Behr går att hitta för runt 2000 kr på ebay.de. det var där jag köpte mina till slut. Den största anledningen till att jag vägrade montera kylarna med automat-kylslingan är att det är ytterligare ett ställe kylaren kan läcka på, o dessutom marginellt mindre kylvolym. De medföljande pluggarna i plast funkar bra. Kylslingan är separerad från motorkylningen, så¨det kommer inte forsa ut kylarvatten. Eller jo om automatoljanskylslinga behagar ärja sönder/whatever, men då är vi vid den primära anledningen till att jag vägrade montera de, "ytterligare ett ställe det kan läcka på".
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag köpte den via autodoc (reservdelar24 och alla dess derivat) för att ha i min E30.
Den passar perfekt men de där extra hålen gav mig lite huvudbry. Det är alltså ett eget kylsystem till automatlådan? Så om jag förstår er rätt så kan jag i princip plocka bort plastpluttarna då det inte kommer vara kylvätska i den delen av kylaren?

///BMW - Was sonst!
Korrekt. De lurade dig på samma sätt som mig :(. Men som sagt det kommer inte forsa utan kylarvätska, så länge automatslingan i kylaren är hel så att säg. Du bör låta plastpluggarna sitta kvar då man vill inte ha fuktig syrerik miljö där, vilket kan leda till oxidation/whatever inne i "kylslingan"?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att en kylare har samma mått är det inte säkert att den har samma kylkapacitet som M3-kylaren!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: De ser ut att ha lika många rader så att säg, jag brydde mig dock aldrig om att räkna eftersom det var inget alternativ att montera TDS kylaren... Men de fysiska måtten är identiska, möjligen att 325TDS kylaren är kanske-kanske 2mm "tunnare", men jag tror inte att så är fallet. Däremot så snor ju automatslingan lite kylvätskevolym, men det borde vara helt försumbart. Som sagt, ingen kylare jag kunde tänka mig att montera.

JohanE: Är det inte bättre att skicka tillbaka kylaren o köpa en OEM identisk Behr? Kostar lite mer men då får du en kylare som är 100% identisk med original, tillverkad av original-tillverkaren.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det blir säkert helt ok med den här ändå, det är många som kör med tds-kylare har jag läst. Det är alltså inte en M3 E36 den sitter i utan en E30 med M50. Den är ju större än M50-kylare och den har inte tenderat att gå varm med originalkylaren heller.

Kylaren sitter redan i bilen så jag gissar att de inte tar emot den ändå.
Nästa gång jag byter eller om detta inte funkar får jag vara extra noga vid beställning.
Tack för era svar, mycket uppskattat. :)

///BMW - Was sonst!
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kanske passa på att köra oljekyl i den? Borde väl funka helt okej?
Har du monterat den så kan du glömma retur, mer än om den skulle visa sig läcka?

Att köra motoroljan genom slingan kan vara görbart om man har rätt sorts oljefilterhus o passande slangar, tveksamt att M50 har/hade sådana prylar standard?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tänkte inte så mycket på anslutningarna när jag monterade den. Sen trodde ju att det var något special till m3 så jag började kolla etk och liknande för att se vad det var. Men anslutningarna var inte med någonstans.
Nåja, man lär sig hela tiden. 😊

M50 har inte uttag för oljekyl och jag sålde mitt m3 oljefilterhus för kaffepengar för något år sedan.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Till AP-crew/admin. Det går inte att editera inlägg via firefox eller chrome, varken på mobilen eller datorn.
Är det en inställningsfråga eller är funktionen trasig?

///BMW - Was sonst!
JohanE: Som vanlig medlem (ej Pro) kan du editera ditt inlägg i 1 timme (tror jag det var!) efter att det skrivits. Som "Pro" kan man editera "när som helst" har jag för mig
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det här var mindre än tjugo minuter. Det är 18 minuter mellan inläggen.
Jag ser och kan redigera men ej spara ändringarna.

Edit: testade nu och det fungerar nu. I alla fall från telefonen.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@JohanE : Jag märkte en lite märklig detalj angående redigering.

När jag skulle redigera ett inlägg så lade jag till specialtecknet € (Euro-symbolen) och det gick att redigera som vanligt men det gick inte att spara (när man tryckte på Spara så hände ingenting). Så fort jag tog bort Euro-symbolen ur texten så gick det att spara redigeringen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan alltså inte redigera ovanstående inlägg (för det har Euro-symbolen) - tar jag däremot symbolen så går det att spara.

Det går däremot utmärkt att skriva ett nytt inlägg som har Euro-symbolen, det är själva redigeringsfunktionaliteten som inte gillar vissa specialtecken.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående kylare så hade E34 exakt samma koncept också angående kylare.

Fast bredd och utseende var identiska på just dessa. Själva kylningen låg i ena vänstra gaveln och oavsett om det var för manuell eller automat så var vänstra gaveln likadan. Fast de utan kylning av automatlådeolja hade inte något hål/anslutningar i gaveln. Men man kunde se hålen i plasten där de skulle sitta.

Hittade en i princip flång ny kylare till min E34 535i på skroten för bara 300 SEK. Den hade dock anslutningarna för kylning av automatlådeolja men det gjorde ju ingenting och till det priset så var det ett fynd såklart. Och den var bra att ha i reserv, för lite senare så sprack såklart övre slangfästet på kylaren efter ett par hårda stints på Sturup Raceway :-) Då var det skönt att bara kunna ta kylaren från hyllan och hinka ned den :-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Den där övre slanganslutningen kanske är en akilleshäl, den gick rätt av på min e36:a för många år sedan. Jag bytte dock inte kylaren utan jag lagade den genom att tillverka ett rör i rostfritt som precis gick i hålet. Sen limmade jag fast det med kemisk metall och limmade den biten som gått av på den utstickande delen av röret. Funkar än idag men tyvärr slogs kylaren sönder av en isklump då bilen halkade runt bland spåren i den halvtaskiga snöröjningen i år men röret är i alla fall helt fortfarande.

Jag har en smily i det inlägget som inte gick att spara ändringarna i, det kanske är därför?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, hade kunnat kunnat göra samma på min kylare och jag tror det skulle hållt lika bra som du beskriver det - fast min kylare var 26+ år gammal med 35K+ mil så var ändåså läge att pensionera den :-)

Jag provade faktiskt nyss att copy-pasta din smiley och la jag till den när jag redigerade ett inlägg och då gick det inte att spara det. Så det var därför du inte kunde spara din redigering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.