|
|
|
|---|---|
|
Är även avgassystemet rostfritt? Varför vara blase - Kör istället Bmw | |
|
Huv, skärmar fram, dörrar och bagagelucka vad jag vet. Inte omöjligt taket är i alu. Avgassystemet är bedömt rostfritt alt någon sådan legering men är ju inte odödliga. Mycket korta körningar över tid samlar kondens i avgassystemet och de äts upp inifrån. Glöm inte vid tvätt att spola rent kondensor, kylare samt intercooler (främst vintertid) då salt, väta, värme och aluminium är en usel kombination. // Jonas |
|
| Jcn: Tack för intressant rekomendation. Skall man spola inifrån (öppen motorhuv)? | |
|
@Dez_: Jag spolar igenom njurar och de andra nätbeklädda hålen utifrån. Är ju inte värre än att köra in i ett regnoväder i motorvägsfart så jag är inte rädd för att skada något men man behöver ju inte heller ställa upp högtryckstvätten på fullt blås en centimeter ifrån kondensorn. Bara så att man spolar rent då och då. // Jonas |
|
| @JcN: Bakom mina njurar sitter plastkåpor (kylargardiner?) så där kommer det inte in mycket vatten när bilen står still. Men öppningarna precis nedanför går ju rakt in, (har vanlig front, ej M-sport) men jag skall börja tänka på att spola lite noggrannare här. Tack. | |
|
@JcN Ja,salt & väta är förödande,speciellt när tillverkaren valt att blanda Alu & stål med olika legeringar... Men att spola av kondensorn,är ju INTE fel. ( vi får väl hoppas att BMW lärt sig om UNDERMÅLIGA kylelement från E38 )... |
|
|
så bagageluckan är i aluminium på en F11.... tyckte någon skrev om rost,,, kan ha fel,,,,osäker mvh |
|
|
Testa med en magnet. |
|
| Baklucka och tak är ej av aluminium - magneten fastnar... | |
|
någon som vet säkert,,,,,vad är i aluminium? blandade svar här! |
|
|
Enligt Vi bilägare är bagagelyckan i aluminium endast på kombin: Länk Länk |
|
|
Glömmer aldrig min E39 touring från 2001. En riktig rosthög. Bra bil i övrigt dock! :) Varför vara blase - Kör istället Bmw |
|
|
dez: på en länken är bakluckan i stålplåt och andra länken är bakluckan i aluminium (F11) man undrar ju lite....om det är preLCI i stålplåt och LCI i aluminium? |
|
| Bakluckan på F11 är inte aluminium oavsett LCI eller inte, sedanen vet jag inte. | |
|
Testade själv idag. F10: Framskärmar, huv och dörrar är ej magnetiskt (läs aluminium). Resten är stål. E60 LCI: Framskärmar och huv aluminium. Resten stål. E39 LCI: Allt stål. E86: Huven aluminium. Resten stål Corvette: Allt aluminium, eller var det glasfiber.... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.