AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.488

Vilken Automatlåda har vi i våran BMW?

Hej! Har nyss hört att bmw kör med 2 st olika automatlådor, där den ena teoretiskt sett klarar ett maxvrid på 700NM och dem andra 900 NM.
Hur vet man vilken låda man har i sin BMW?
Bilen vi har i fråga är en F31 2017 M sport 330D
//Jonathan
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag och automatlådor är som en cylinder i ett fyrkantigt hål... Men är nyfiken trots allt...

Enligt de "ordinarie" informationskällorna (reservdelskataloger, reparationsmanualer med mera) så bör det sitta en GA8HP70Z (BMW's nomenklatura) i din bil där
G = Transmission
A = Automatic
8 = 8 växlar (framåt)
HP = Hydraulic Planetary
70 = Max vridmoment från motorn
Z = ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

Hos ZF heter den kort och gott 8HP70.

Och det stämmer att 8HP70 är gjord för 700 Nm. Det är 8HP90 som är gjord för 900 Nm. 8HP90 sägs vara runt 20 mm längre och 5 kg tyngre än 8HP70.

8HP90 bör du hitta i F01 760i om mina tabeller/dokument stämmer.

Hur identifiera? Om jag minns rätt, så ska själva modellen vara ingjuten på vänster sida av växellådan. Så du bör kunna se "8HP-70" ingjutet på din låda.

@Jonathan0101 : Varifrån kom informationen att BMW kör med två olika automatlådor med 700Nm respektive 900Nm gränsvärden i F30/F31 330d?
Farsans arbetskamrat nämnde det.
Våran 330D är chippad till 315hk o 680NM, tror du att det är dumt att ligga på gränsen av lådans max vrid?
Har du koll på vilken låda som bör sitta i en M135i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Självklart kan det finnas olika mindre versioner och förbättringar inom 8HP70, men inget som kan göra att den plötsligt ska klara 200Nm. Då drar man in 8HP90, vilket de gjort i 760i-fallet.

Nja, att säga vad en automatlåda klarar av är utanför min comfort zone. Det där får firman som sålde chip-mjukvaran svara för (fast om lådans specification officiellt sett är 700Nm så bör det ju rimligtvis inte vara några allvarligare problem eller risker med 680Nm).

M135i - rolig liten sak :-) I den bör det rimligtvis sitta den vanligare 45-lådan (GA8HP45Z).
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det är lätt att kolla på realoem.com - GA8HP45Z. Tur för alla som trimmar att lådan säkert är överdimensionerad för M135i ger ju 450Nm som standard..
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Jonathan0101:

För mig skulle det vara lite jobbigt att tänka på det lilla marginalet, fanns de typ 50 eller mer nm kvar av vad lådan pallar skulle ja känna mig bättre. men vet inte ifall den kommer strula ifall du gasar på för ofta. Kanske vid vanlig körning så överlever den men kör du mycket omkörningar och fetare gaspådrag så kanske den sjunger av sig, har inte redan en 330d sjukt mke kraft original´? nu efter chip måste den gå som djävulen är bakom den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Panda666 resonerar konstigt enligt mig. Om automatlådan är specad att fungera med en motor upp till 700Nm så är det ju inte att överbelasta om motorn ger 680Nm. Marginalen finns såklart dold. Om ZF garanterar att den fungerar att montera i bilar som har motorer med 700Nm så kommer den inte haverera med en motor som ger 701Nm. De har såklart byggt in marginalen och det de specar är ju så att biltillverkarna ska veta hur stark motor de kan koppla med den lådan. Att BMW valt denna låda beror primärt på anledningar som att det även ska fungera med en starkare motor som 335d, inte att de vill ha 150Nm marginal. Då håller man nere antalet artiklar och låter någon motor ha en onödigt stark låda för det blir billigare.

Är typ som att en 5-serie med 5 platser inte fungerar med 5 personer, utan att det behövs en bil som rymmer 7 platser, så det finns marginal så den inte går sönder...
Hm...det angivna maxvridet lådan klarar borde vara ett moment den klarar av "dag in och dag ut" så att säg "under hela bilens livslängd". Hur lång denna livslängd är kan nog ingen svara på med säkerhet, men jag gissar att den dimensionerade livslängden är nånstans mellan 25000-40000 mil? Lådan har naturligtvis "god" marginal för att klara detta, skulle inte bli förvånad om lådan klarar av 900 Nm eller mer, men då med en betydligt kortare livslängd, förmodligen halverad?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
grelle; jag är bara en nojig jävel som skulle inte sova om nätterna ifall ja ahde så små marginaler^^ jag skulle inte ha trimmat iaf, dom lådorna måste kosta röven ifall dom rasar, vad säger turbon och spridare och pumpar osv? alla dessa måste jobba lite hårdare?=
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Grejen är ju den att det är som Dawwe beskriver så det är inte små marginaler.

En låda som rasar med en effekt som tillverkaren godkänner kan lika gärna rasa ändå p.g.a någon materialdefekt eller utmattningsbrott.

Du är däremot inne på en viktig poäng att bara för vi konstaterat att lådan klarar det så betyder inte det att resten av komponenterna gör det.
Asså den 6-växlade manuella lådan i bland annat M3 E346 är specad till kring 500Nm. Men turbonissarna kör med runt 800-900 Nm med dessa lådor o de håller bra. Så det finns marginaler, men med minskade marginaler, eller inga marginaler alls så ökar riskerna många gånger om. Skall man vara som Panda kan man ju fan inte köpa en bil öht, utan att röntga samtliga delar för dolda sprickor/brottsanvisningar. Klart turbo nfår jobba mer, slits mer o får kortare livslängd. Men det är ju ett medvetet risktagande (kanske inte alla som är fullt medvetna om detta dock...) från ägarens sida, trimmar man så trimmar man bort marginalerna oxå. 900 Nm för en låda som är specad till 700 Nm är rätt bra mycket mer än optimalt. Den kommer hålla, men inte för alltid, o förmodligen gå sönder snabbare ju mer man ligger på de där 900 Nm. 680 Nm där lådan är specad till 700 Nm? Kör på, det klarar den, med marginal.
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Blev nyfiken så var tvungen att kika runt i ETK. Verkar som att BMW använder 4 olika varianter av ZF-lådan. GA8HP45Z (4 cyl.), GA8HP70Z (6 cyl.), GA8HP75Z (X5/X6 M) och GA8HP90Z (760i). Trodde de använde en likadan låda men olika converters. Lär sig nåt nytt varje dag.
Det som kan hända när man trimmar för mycket (avseende turbo/spridare) är att dessa inte "räcker till". Turbon bygger för mycket värme, o värmen kortar livslängden. Den pumpar varmare luft än den borde, varmare luft har lägre syre innehåll. Spridarna går på max o levererar kanske inte tillräckligt med bränsle. Förbränningen blir snål, kan bli så snålt att man "bränner hål i en kolv" eller att man råkar ut för detonation, det är döden för motorn...Men tjongar man dit en större turbo, större spridare så kan motorn mycket väl mäkta med en 40-50% effektökning utan att förlora allt för mycket driftsäkerhet, eller livslängd.
Och jag skulle inte-inte testa backväxeln med 700 Nm för jag tror INTE att backen är specad för sådana krafter :D
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Dawwe; på tal om backar va^^du vet vad som hände me min manuella? den va inte ens trimmad. Så ville inte vara negativ men ville bara ge ts chansen att tänka på vad som kan hända, kanske borde uppgradera flera grejer medans man håller på trimmar och pressar delarna som egentligen ska hålla för original effekt. Säger bara vad som ska hända och det är absolut inte mina pengar som står på spel hehe. Men tycker det vore synd ifall Ts kommer hit om 2-3 månader med nått olyckligt som skuren motor osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.