AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

N53 spridarbyte utan programmering!?

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå!

Jag har som alla andra ägare av N53-motorn, drabbats av misfire, motorlampa etc.
Det är snarare regel än undantag, som alla vet! Ja, HPFP är bytt!

Nu gjorde jag som så, att jag bytte alla tre spridarna på bank 1 (den som felade på 1o2), till Index 11, som är bra. Sedan bytte jag samtliga spolar och stift.

Nu går bilen hur bra som helst! Ja, SVINBRA! faktiskt!
(jag kommer givetvis att få misfire på 3 till 6, bank 2 också, framöver, men det tar jag då...)

Frågan är nu, om det helt enkelt är lika bra att strunta i att programmera in spridarnumren samt att programmera om DME mm, enligt instruktion från BMW?

Jo, jag kan köpa att man kanske skall programmera bilen, då den nya programvaran är bättre och mer förlåtande vad gäller det sk. leanburn-området samt det idoga tändandet av motorlampa i tid och otid. Exakt vad mer det gör vet jag inte, men förmodligen något bra:-)

Man vill ju bort från "idiotfinliret" och den "överdrivna spridaraktiviteten" vid vissa belastningar. Vilket är det som orsakar tändspoleöverslag, igensatta spridare samt vita/torra eller bränsledränkta tändstift. Inläsning av spridarnummer medger ju just finjustering av piezotekniken, som skall vara bränslebesparande med upp till 14% jämfört med samma maskin (N52) med vanliga spridare. (I mitt fall 2494cc 523iA N53).

Jag tror att hela maskinen mår bra av mer soppa hela tiden:-) Jag har gärna 14% höger bränsleförbrukning och en frisk och ryckfri motor!

Då till ytterligare en fråga: Står NOX-sensorn ut med detta, eller får den panik och går sönder? Det borde den inte göra tycker jag....

Vad tror Ni andra???

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.