AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.638

AKUT köpråd

ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Hejsan! Efter lång frånvaro från detta eminenta forum fick jag skapa ett nytt konto här, eftersom jag inte har tillgång till den epost som jag reggade mig med för drygt 10 år sedan, därför ser jag helt grön ut... ;)

Vi ska just köpa ny bil och jag hittade en väldigt fin på en firma som heter Tullinge Bil. Bilen har i mina ögon en grym spec men jag tycker dess historik känns lite udda. Den har varit ute till försäljning ganska många gånger och verkar svårsåld, och jag skulle verkligen vilja veta varför.
Jag är ingen mästare på att granska bilar och läsa mellan raderna i den data som exv carinfo får fram, men jag vet att många här är väldigt kompetenta inom detta.

Jag hade tänkt flyga ned till Stockholm imorgon men känner mig tveksam. Bilen är reserverad åt mig utan någon kontantinsats och jag har fått bra hjälp med frågor av Jonny på Tullinge Bil.

Vad säger ni? Skulle verkligen uppskatta er hjälp!

Länk till annons:
Länk

Tack på förhand,
Mikael Lugnegård
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej,

Jag har inget att tillföra om firman eller bilen som sådan men här är en länk till ägarhistoriken:
Länk
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Tack, precis det jag har kollat och jag upplever det lite konstigt att den har legat ute för 119' på KVD och sedan för 141' och gått från KVD i Visby till ett företag i Tumba.

Jag kanske bara är lite hispig men vill inte köpa något dåligt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line

Priserna på car.info är rätt opålitliga från kvd så häng inte upp dig på det. Ibland är det sista bud, ibland deras ”marknadsvärdering” ibland bara ett bud i mängden.

Att bilen är svårsåld tror jag mest har att göra med att det är en manuell 520d. Dessa är mer svårsålda än automaterna om inte priset är lågt.
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Ok, tack Andreas!
Ok, den har ju bara gått drygt 9000 vilket är vad som gjorde oss intresserade i första hand, sen är det lite sällsynt med stora nav:en, sportstolar och sportratt på en bil under 150'.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har inget att säga om firman men är inte manuella lådan kass på just dessa bilar? Kanske har fel men Google snälla innan du bestämmer dig.
Mikael: Om jag var dig så skulle jag hellre köpa bil utav Riddermark bil. Dom har en bilhall med ca 200 st BMW i Slagsta söder om Sthlm Länk

Jag är på intet sätt involverad i den firman men med tanke på hur stort utbud dom har så finns det mer bilar att välja på om bilen som du har tittat på inte känns rätt.
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
OM jag hade ne högre budget hade det definitivt varit ett bra alternativ, men nu är taket satt till 140' och Riddermarks har ingen bil med sportstolar till det priset. Deras närmaste är en M-Sport för 159 som visserligen hade varit helnice, men det är för dyrt.
Bilen hos killarna i Tullinge får jag för 136' vilket känns rätt bra.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Historiken du oroade dig för är helt normal. KVD kan lägga ut bilen flera gånger och annonsera den på bytbil/Blocket för att fånga intresse. Bilhandlare budar ofta på bilar hos KVD/Netbil som dom sen tar in, rekondar/putsar och fixar för att sälja med förtjänst.

Negativt för bilens värde är att den är importerad och att den är manuell. Detta gör den mer svårsåld. Men den informationen är väl inprisad både av dig och av handlaren antar jag.

/DJ
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Jag har eg inget problem med en manuell låda, speciellt inte när den är så trevlig som i F11 (i mitt tycke iaf). Den är ju långt ifrån den vibrerande spaken i exv XC70.
Ocj visst, den är importerad, men för mig är det inte alls avgörande, även om det tydligen påverkar andrahandsvärdet påtagligt. Så länge bilen är välskött och i god kondition, och det verkar denna vara.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Vill du verkligen ha manuell på en F11?

Lägg till en peng, och få en automat & Svensksåld istället, därför är den som du skriver, svårsåld.

ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Vad jag vill ha är sportstolar och gärna sportratt. Men ni börjar påverka mig....
Jag är inte så sugen på standardstolar och tygklädsel.
BMW har ju tom lyckats sänka kvaliteten på manuella växellådor och dessutom vägrar dom sälja annat en hela växellådor för otroligt mycket pengar ifall oturen är framme.
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Ok, uppskattar all information, verkligen.
ML
8
MLugnegård
525iA M-sport -01
Den här skulle kunna vara ett alternativ, BMW Premium Selection: Länk

Men den känns rätt "grå" och har gått lååångt.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag vet inget om handlaren eller bilen.

Men om DU är ok med manuell, vill ha skinn, sportstolar och navigator samt har pressad budget. Varför inte gå vildare om allt är ok?!
Verkar vara mycket bil för pengarna.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag håller med Mats lite här, det är ju du som ska ha bilen.

Tänker du ha kvar bilen länge så ska du tänka mer på vad du själv vill ha än vad nästa köpare vill ha. Du kommer få mindre när du säljer, men du köper den billigare också så det ordnar sig med den saken.

Ska du bara ha den en kort period är det en annan sak.

Sen angående kvalitén på växellådan så vet jag ingenting, det får du läsa dig till och bestämma om du vill chansa eller ej. Men en bil som gått dubbelt så långt med automat kan ju också börja krångla med dyra reparationer på annat...

/DJ
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
jag skulle iaf inte chansa igen;) hade en 520d 11 manuell som rasa vid 13kmil. just backen som gick inte in, bmw ville ha 52k för byte av låda. hade ingen aning att dessa kunde rasa sådär. tydligen så rasar kedjorna på flera n-motorer, n42-n47 osv osv. Manuella lådor som rasar på fxx serie samt e90xx serien. Så köp manuellt med egen risk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.