AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
954

BMW 330iA -03 E46 startmotor

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Hej och länge sedan jag var aktiv i forumet. Skulle hjälpa en kompis vars BMW 330iA -03 inte startade. Han hade några dagar tidigare haft igång den cirka 10 sekunder. Sedan kom en köldknäpp och bilen startade inte. Efter info på forumet tänkte jag att den surnat till och trodde jag kunde hjälpa honom. Vi kämpade med startmotorn ganska länge tyvärr. Såpass att det började ryka för att sedan låta "poff!". Nu går startmotorn inte runt över huvudtaget. Min fråga till er är om det finns ett relä eller en säkring jag kan kontrollera innan jag ger mig på det jag tror har hänt, nämligen att vi bränt startmotorn. Alla tips tages tacksamt emot, dvs om det finns en säkring var jag hittar den eller om det finns något relä så hade jag uppskattat att få info om var den finns.

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Ingen som kan ge mig tips råd eller info?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hmm... jag tycker inte jag kan hitta information om att startmotorn ens har ett relä. Tror det är tändningslåset i sig. Finns det nåt sätt att du kan komma åt och mäta på startmotorn med en voltmeter? Tänkte om du åtminstone kunde verifiera att den får ström? Alt om du kan ansluta extern strömkälla rakt på startmotorn för att verifiera att den går och därmed indikera vad du bör börja med?
Ledsen att jag inte har bättre tips, men det var vad jag kom på så långt.

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag inte mekat särskilt mycket med just E46, men startmotorerna och dess system från den här "eran" är relativt lika.

Du har med största sannolikhet tyvärr bränt startmotorn :-(
Speciellt med tanke på att det började ryka och sedan lät poff :-)
Och det händelseförlopp du beskriver stämmer bra överens med vad som händer om man kör för länge på startmotorn, de är inte designade för att klara av längre perioder av aktivitet.
Därför ser man ofta rekommendationer av att kyla av startmotorn vid olika typer av tester/reperationer. En grov tumregel brukar vara max 30 sekunder följt av 2 minuters vila.

Så dina misstankar är nog helt korrekta om att det troligtvis är startmorn - men du har samtidigt helt rätt i att först dubbelkolla så att det verkligen är startmotorn som gått sönder - det är rätt inställning!

Generellt sett så är det precis som Storabjörnen säger, det brukar inte vara ett relä till startmotorn utan strömmen brukar gå direkt från tändningslåset ned till startmotorns solenoid (eftersom ett relä inte behövs då solenoiden drar väldigt lite ström - det enda den gör är att den sluter ett par grova kopparkontakter som i sin tur släpper igenom den stora strömmen till själva startmotorn).

Undantaget är modeller med automatlåda som brukar ha en neutral safety switch eller ett relä eller både och. Kort och gott, något som hindrar att startmotorn dras runt om inte lådan är i neutral/park. Fast när start/stopp-knapp började fasas in (och även innan dess) så fick även modeller med manuell låda en neutral safety switch (måste ha kopplingen nedtryckt för att startmotorn ska gå runt).

Men detta är lite obsolete då alla styrsignaler numera går genom EWS (elektroniskt stöldskydd) och DME (motorstyrenheten). Exempelvis så går numera automatlådans neutral safety switch via EWS.

Det är EWS uppgift att sparka igång startmotorn (efter att den validerat att din nyckel har rätt kod i sig). När EWS har aktiverat startmotorn påbörjar EWS och DME ett utbyte av system av rullande nyckelnummer som finns lagrade i både EWS och DME. Stämmer dessa nycklar överens så kommer DME att slå på både gnista och bränsle och motorn är igång.

Men allt detta junk behöver vi inte bry oss om just nu. Precis som Storabjörnen skriver så är det absolut enklaste att kolla om vi har spänning på rätt ställen på startmotorn (samt god jord men eftersom startmotorn sitter fastskruvad i motorblocket är det osannolikt att denna jordkabel gått sönder).

Ser man att man har spänning på rätt ställen vid rätt tidpunkter så vet man med 100% säkerhet att felet är hos startmotorn (och man behöver inte bry sig om reläer, EWS, tändningslås och allt annat junk).

Mäta spänning på två punkter - done! :-)

Steg 1 : Börja med att mäta spänningen som ligger på den stora plusanslutningen på startmotorn (sitter mitt på solenoiden och de ska vara två grova kablar med yttre plastskyddshöljen fastskruvade på denna anslutning).
Du ska ha konstant spänning här (oavsett vad tändningslåset är i för position).
Var försiktig! Detta är en osäkrad kabel direkt kopplat till batteriet!

Steg 2 : Kolla vilken spänning du har på anslutningen som EWS skickar sin styrsignal på.
Om jag minns rätt så finns det två små anslutningar på solenoiden (förutom den stora i mitten som jag nämnde ovan) och den som EWS skickar sin signal på är den nedersta som brukar ha en lite tjockare svart kabel (om jag minns rätt).
Kolla först vilken spänning du har på denna anslutning utan tändningen påslagen.
Kolla sedan vilken spänning du har på denna anslutning när du försöker starta motorn (tändningslåset i läge start).

Med största sannolikhet kommer du att se konstant spänning i steg 1 och spänning vid startförsök i steg 2.

Då är det ny startmotor som gäller (och detta skulle ändåså behövts då flera interna komponenter slits rejält om man kör en startmotor under lång tid).

Nu delar otroligt många motorer på samma startmotor, sitter i princip samma startmotor i modellerna E30/E36/E46/E34/E39/E38 med motorerna M40/M42/M43/M50/M52/M54.

Nu är detta en E46 330i dvs den har M54B30-motorn och denna fanns i MK1 och MK2 versioner. MK2 kom 2003 för E46. Man ser enkelt om man har MK1 eller MK2. MK1 har square-type tändspolar medans MK2 har pencil-type tändspolar.

Till MK2 bytte de bland annat splines på växellådan vilket gjorde att de bytte koppling och svänghjul. Och även startmotor. Jag har inte mätt, men jag tror inte M54 MK1 och MK2 startmotorer är kompatibla.
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Stort tack för undervisningen BMW-slangen. Jag har börjat riva insuget för att komma åt startmotorn. Har fått hem en begagnad via Laga.se
Hoppas nu de skickat rätt. Som du beskriver så är startmotorn troligtvis bränd och jag kommer hålla er uppdaterade med hur det gått. Ska bara hitta tiden. Förhoppningsvis är bilen startad innan påsk.

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Så, nu är problemet löst. Det var startmotorn som var kass plus att den hade surnat till. Lyckades återmontera allt och starta billen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Feedbacken uppskattas!

I det här fallet var det ganska sannolikt att det var startmotorn. Vid lite mindre uppenbara fall så rekommenderas ovan nämnda felsökning - du kan inte ana hur många batterier och startmotorer som har bytts ut här i landet varje gång en bil inte startat! :-)

Just M54 (kanske hela M5x-familjen) verkar vara lite extra känsliga för att sura ned sig. Om det är stiften som blir sura (har dock sett detta fenomen även med fräscha stift), en eller flera hydrauliska lyftare hänger sig eller något annat eller en kombination av alltihopa låter jag vara osagt - men har upplevt det på fler än bara just BMW-motorer. Men om man gör en snabb-check med gnista, spridarna styrs och man har kompression kan nedsurning vara en möjlighet man inte ska utesluta.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Startar inte en modern insprutare på 5-10sek är det ingen idé att fortsätta harva med startmotorn, tips för framtiden.

bmw-slangen; Audi:s 2.4 V6:or är notoriska för att sura ner sig om de inte får vara igång minst en minut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.