|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 320d 08 som strular lite... När jag startar bilen så får jag ibland varning för increased battery discharge och klockan blir nollställd. Märker även småsaker som att öppna bilen med keyless inte fungerar och att parkeringsljus inte tänds när man låser upp bilen. Start stop fungerar inte heller men det gör det nästan aldrig såvida inte batteriet är fulladdat känns det som. Har mätt spänningen då och då och får allt skrivet ovan bara när spänningen är under 12v. Vädret har ju vart upp och ner ganska mycket nu senaste tiden och med det sagt har jag lagt märke till att på de varmare dagarna får jag inte några problem då den oftast är över 12v. Även dragit in bilen på verkstan och bett de kollat och då var allt okej förutom att jag fick 480cca av 900. Nu undrar jag om det är värt att fixa ett nytt batteri eller kan det vänta till efter sommaren då det känns som problemen kommer försvinna under sommaren. Frågade en polare om det kunde vara IBS men han sa att den sällan strular. Kan det vara den ändå? Batteriet är på 90ah 900 cca 160rc Tacksam för alla svar! | |
|
Tja, generellt brukar man väl säga att batteriet är "skrot" när man kommer ner till ca 75% av ursprungliga CCA-kapaciteten och ditt batteri är nere på lite drygt 50%... IBS-systemet prioriterar bort vissa "onödig" elfunktioner för att spara ström till de mer nödvändiga dito, när systemet känner av att batteriet är dåligt och det är det du har upptäckt när vissa saker inte fungerar tillfälligt. Misstänker att det är originalbatteriet som sitter i bilen och då är det ju typ tio år gammalt och normalt brukar ett batteri hålla kanske tre till fem år. Du kan prova att ladda upp batteriet med en bra laddare via polerna under motorhuven under minst ett dygn och se om det blir någon förbättring. Om inte, är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri - glöm inte att registrera (eller koda in om du väljer annan "storlek") batteriet, för annars kommer det nya batteriet att få kortare livslängd och bilen tro att det gamla sitter i och fortsätta stänga av diverse funktioner enligt given prioriteringslista i systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja om det är som du säger så låter det nog bäst att byta batteriet snarast. Grabbarna på verkstan fick det att låta som att batteriet var ändå helt okej men jaja så var det med det. Jag är inget proffs med batterier men har kikat på en varta dynamic g14 95 ah. Vissa hemsidor där man skriver in regnr säger att den passar vissa inte. Så länge den får plats i bakluckan och har någorlunda samma värden borde det väl inte vara några problem? Registrering och omkodning förstår jag att man måste göra | |
| Det är batteriet. Det går bra att byta till hösten om du vill. Frun hade precis samma scenario på sin 120 (-08). Köp ett lika stort och registrera så blir det bra igen. | |
| Kan vara en hel del annat också.. jag har bytt det mesta på min 3 serie och det larmar fortfarande.. Batteri, IBS, sensorer till Comfort access, mjukvara.. sista chansen nu, ordnar det sig inte så blir det ingen mer BMW för mig. | |
|
Jo, men verkstaden har ju mätt upp batterikapaciteten till ca 50 % mot ursprunglig kapacitet. Visst kan det var fler fel, men batteriet är inte friskt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.