AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.014

318i e91 -07 felkodar 2A67 + lite annat kan det vara kamkedjan?

Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
hej! köpte en bmw 318i e91 -07 billigt av en kollega (n46b20) 11.300mil bara

den går ojämt men går.

felkodade 2A67 valvetronic internt fel
2C6D lambdasond efter kat 1 åldringsfaktor
2C5E lambdasond efter kat 2 åldringsfaktor
2CA2 förvärmning lambda före kat bank1
2CA3 förvärmining lambda före kat bank2
2F9E termisk oljenivågivare
29CC misständning mer än en cylinder
29CD misständning cyl 1
29CE misständning cyl 2

när jag bogserat hem bilen startade jag den och röd oljelampa lös och det rasslade
stängde genast av och slog i typ 1,5-2 liter olja lampan slocknade och rasslet slutade.

misstänker att det va kedjan som rasslade pga dåligt med olja till kedje sträckaren?

har kompprovat motorn 14,5kg på 1 och 2 samt 15kg på 3 och 4
löft även ventilkåpan igår och såg att den övre löpskenan till kamkejan va av på mitten.

misstänker att 2A67 är huvudfelet och sen blir det lite följd fel.

men till min fundering kan dessa koder uppkomma pga att kamkedjan kuggat?
kan man på nått sett se om den gjort det?

/ Richard
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Felkoderna lämnar jag till de som är duktiga på det.

Det första som jag skulle ta reda på är om motorn kört länge med rödlysande oljelampa. För i så fall har du större problem än kuggad kamkedja. Utan oljetryck så får du snabbt skador på både vev och ramlager.
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Enl utsago från tidigare ägare e den ej körd med röd lampa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Radera felkoderna och kör motorn en stund och se vilka koder som kommer tillbaka.

Nu finns det alltid "grader i helvetet" och risken är väl rätt stor att den saknade oljan inte försvann över en natt...dvs. motorn är nog körd med för lite olja med allt som det medför.

Efter att ha konstaterat om/hur skadad motorn är pga. oljebristen bör man om det är meningsfullt (dvs. motorn i tillräckligt bra skick) försöka finna orsaken till varför motorn saknade så mycket olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
hmm har ingen felkodsläsare samt bilen står sönderplockad.

visst finns den risken.
och ja oljan har förmodligen läckt ut från diverse packningar typ ventilkåpan m.m. den va hård som backelit när ja tog den den.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv N46-motor så blir alltid lika nyfiken/nervös när det nämns kamkedja :-)

Ja, håller med övriga att det är bäst att undersöka den övergripande hälsan hos motorn innan man lägger ut pengar på större reparationer.

Man kan ju göra en grov sanity check och kolla vad som sitter i oljefiltret. Om det glänser så du blir bländad så är det en stark indikation på att inte gå vidare.

Sen kan man gräva djupare och djupare för att se skick på olika lagerytor, hur mycket man vill gräva beror hur säker man vill vara.

Brottet på löpskenan lär ju inte skett när du startade upp bilen. Så det finns många frågeställningar och tveksamma frågetecken (hur nu ett tveksamt frågetecken ser ut) kring hur allt detta uppstått och historiken kring allt (enligt egen erfarenhet kan man generellt sett inte lita på vad föregående ägare säger utan man måste ta reda på det själv - detta är i princip alltid sant när det gäller felsökning).

Även varför det är låg oljenivå är också intressant. Slarv med fylla på olja eller något värre?

När man ser att det är meningsfullt att gå vidare, så kan man fundera lite på kamkedjan och timingen.

Det finns jiggar för att se om timingen är rätt. Det finns även analysdelar inne i diagnsotikprogram som kan avgöra om timingen är rätt eller inte.

Så det är något som ska såklart göras oavsett vad.

Sen är det intressant att se vilka felkoder som kommer tillbaka, som Johan B beskriver. Här använder man såklart ett tillräckligt bra diagnsotikverktyg som tillåter att du kan läsa av alla interna BMW-felkoder men även dess extrainformation, om diagnostikverktyget supportar unika BMW bidirektionella testmodes är det ännu bättre.

@Ricke30 : Vad är närmaste planen i tiden? Felsöka bilen själv eller lämna in den till verkstad för felsökning (notera att jag skiljer mellan felsökning och reparation)?
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Självklart kan man ju inte lita helt på föregående ägare.
Men ducktigt söligt med olja utvändigt på blocket så misstänker div packningar
Där av olje förlust samt att många jag pratat o läst så drar dessa bilar lite olja
På det slarv med o fylla på bilen skulle just in på service när detta hände.

Alltså den började gå dåligt.

Felkoderna jag radade upp är utlästa på verksatden där han hade in den.

Ja visst man kan ju plocka ner motorn i beståndsdelar om man vill allt går ju
Får väll kika i filtret o se hur det ser ut.

Just nu står den med avlyft ventkåpa samt att ja som ja skrev sett att övre glidskena är pajj

Men frågan ja ställde va ju om det kan va så att dessa felkoder kan va orsakade av rappad kedja?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha - lätt vi driftar iväg inom helt andra topics och glömmer huvudfrågan :-)

Nja, om kuggkedjan hoppat en eller flera kuggar skulle jag vilja säga att det är vanligare (men finns ingen fast regel här) med felkoder kring att insug- eller avgas-VANOS är out-of-range, inte reagerar på styrkommandon som förväntat, klagar på diverse kamaxelsensorer eller liknande (exempelvis 2A61, 2A6B och liknande).

Den felkoden du har verkar vara översatt till ett mer internt styrfel kopplat till VANOS-styrenheten (som styrs från DME) i sig - tex kopplingen till VANOS-styrenheten är helt död eller något i den stilen.

Så yes - felkoderna kan vara orsakade av en hoppad kedja, men antagligen inte (fast kedja och samtliga kamkedjestyrskenor ska ju bytas oavsett och då ser man ju om kedjan kuggat över eller inte).

Men tänk på att allt detta är såklart rena spekulationer och ingen här kan någonsin säga ja eller nej på frågan med någon större säkerhet (det är helt enkelt på tok för liten korrelation mellan kuggad kamkedja och en viss specifik felkod) - så svaren här är av rent akademiskt intresse :-)
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Så kan det vara ibland :)

Ok men då får ja prova mig fram lite ska grejja
Ett verktyg o spänna upp o se om det hoppat

Så får ja ta det därifrån sedan måste ändå byta kedja o så

E detta rätt verktygssats för kedje jobbet?
Länk

Mvh / Richard
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, det där ser ut att vara rätt (då du bör ha en N46-motor då det är en E91 318 -07 - vill minnas N43-motorn kom först 2008).

Jag kan dock inte säga något om kvaliten, jag vet bara att det kan skilja rejält mellan kvalitet mellan olika jiggar (de ser likadana ut men vissa passar inte riktigt eller har dålig passform medans andra är riktigt bra).

Ett diagnostikprogram måste du ha också, exempelvis INPA eller med motsvarande kapacitet.
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Ok ja det är n46 i min -07

Aha ok varför måste man ha det programmet?
E ny på bmw så bara undrar :)

Tack för svar.

/ Richard
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, först och främst kan du läsa och radera felkoder från ett sådant typ av program vilket i princip är viktigare än att äga en hylsnyckelsats numera :-)

Tillsammans med felkoderna finns ibland även intressanta data som lagrades tillsammans med felkoden. Exempelvis kan man ofta se när felkoden lagrades (då hade du kunnat se när alla ovan nämnda felkoder lagrades - hände allt på samma eller kom några felkoder i klumpar - det kan vara bra ledtrådar i felsökande och analys och förståelse av ett problem).

Sen finns en hel del diagnostikfunktionalitet (inklusive bidirektionella tester) men även lite vanliga "hushållssyssolor" som tex alltifrån nollställa airbags till att registrera och programmera in nya batterier.

Kvalite och mängden av funktionalitet varierar lite mellan olika varianter.

Jag brukar alltid nämna att felsöka bilar är ett helt annat område än att skruva på bilar (det krävs helt olika kunskaper och helt olika verktyg - men det ena området behöver inte utesluta det andra).
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Ah ok trodde den va ett måste för kedjebytet på nått vis.

Skruvat mest äldre bilar förr

Så typ en spn här borde ju funka då
Länk

Tack för bra input :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är rätt tolksats har en sådan själv.
Börja att köpa en komplett kedjesats med sträckare och bultar. finns instruktioner med bilder på webben om du så vill
Det svåraste är att få i pinnen till svänghjulet, jag har också fått gjort en egen för originalet räckte inte in ordenligt på N46.
Hålet är ärgat och man får smörja och skava ganska länge innan den går i.
Sedan är det bra om nån håller emot på kuggarna på startkransen när du ska lossa och dra vevaxelbulten så inte all belastning hamnar på pinnen i svänghjulet.
Är inget direkt svårt jobb om man tar det lungt och metodiskt och håller reda på skruvarna ordentligt så de inte ramlar ned i tråget. Har bytt på N42-N46 o N43 10 talet bilar vad jag kommer ihåg

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
ok tack för bra info. ska leta beskrivning

felkods läsar programmet jag länkade till e det vettigt?

/ Richard
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@hasso : Köpte du N42/N46 kamaxelverktyg via vidaXL? Jag behöver inom kort att köpa kamaxelverktyg själv och vill undvika att köpa oanvändbart skräp som gör att man får köpa två gånger (har gjort det misstaget med andra utrustningar och har förbannat mig själv varje gång jag gjort det).

Jepp, det verktyget (INPA) är ett av ett par olika alternativ som finns. Ha inte bråttom då just detta exemplar skickas från Kina och det kan ta lååång tid (fast Kina-tullen slipper du nog). Men ibland kan det gå relativt snabbt också.

Annars finns olaO på forumet som har liknande erbjudande. Har själv använt hans paket till min E87 120i (N46B20) för enklare jobb som tex läsa/radera felkoder, registrera/programmera nytt batteri, testa instrumentkluster, manuellt styra kylfläkten (den styrs ju via en pulskodsmodulerad signal som skickas från DME till en fläktstyrenhet) och lite annat smått och gott. Dock ingen djupare felsökning på just denna motor ännu - hade gärna velat göra mer avancerad felsökning men insett att jag inte kommer att hinna med det så lagt de ambitionerna på is numera.
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Ok då vet jag tack för bra input en en gång

Jag beställde det från vida iallafall hoppas det håller måttet så att säga :)

/ richard
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Har googlat o försökt hitta en bra beskrivning nu när jag äntligen fått verktyget
Men ej hittat någon.

Nån som sitter på en bra beskrivning som vill dela med sig av den? 😊

Mvh / Richard
Ri
21
Ricke30
318i-07 e91
Tackar för svar muttrat den syresensorn nu ska försöka klura ut hur man ohm mäter den :)
Får testa att byta ut den tänker jag.

Mvh / Richard
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänk på att du får motståndsmäta ENDAST uppvärmningskretsen!

Upstream syresensorerna är bredbandssyresensorer och det är INTE rekommenderat att motståndsmäta något annat än uppvärmningskretsen. Dels för att det inte ger något men framförallt att det finns risk att du förstår sensorn.

Downstream syresensorer är iallafall på min N46-motor vanliga smalbandssyresensorer och tror de är lite tåligare men det är ändå inte rekommenderat att motståndsmäta något annat än uppvärmningskretsen (för det är det enda som är meningsfullt att motståndsmäta).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.