AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
491

BMW 320i E46 - oljenivå går ej ner

Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Hej,

Har en E46a. Haft som projekt under min tid som ägare av bilen se över oljeförbrukningen och hur jag kan få ner den. Har alltid haft i 5W30 olja, fram till senaste oljebytet. Nu använder jag mig av 5W40 olja. Och wow vilken skillnad. Har kört 800 km sen oljebytet, och nivån är densamma! Inför OB bytte jag även vevhusventilation. När jag hade 5W30 gick det åt en liter redan efter 300-500 km.

Nu till min fundering. Slukar bilen fortfarande olja, Eller sker "slukandet" långsammare i och med tjockare viskositet? Kan det varit vevhusventilationen som varit boven hela denna tid? Kommer slukandet återkomma även med 5W40? Vad har ni för erfarenheter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är säkerligen båda faktorerna som ger en lägre oljeförbrukning!

M54-motorer kan dra en del olja medan vissa exemplar drar väldigt lite...kan bero på många orsaker men grunden till M54:ans generellt större oljetörst än t ex. M52tu är att M54 har lågfriktionskolvringar och kolvring mindre per kolv än M52tu.

Sedan är det skillnad mellan olika oljor också även om de har samma viskositetsklassning - vilka oljor har du kört med innan och vilken slog du i nu?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
@Johan B - Under min ägo, sedan april 2016, har det enbart varit 5W30. Förra månaden körde jag 5W40. Första gången jag häller i det faktiskt. Verkar fungera bättre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men jag frågar exakt vilken olja var det och vilken är det nu?
Märke/beteckning/klassningar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.