AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.045

320 e46 limo - Tändspolen ryker direkt vid byte

Hej jag har lite problem med pärlan och hoppas nån här kan komma med lite möjliga lösningar :)

Det hela började för ett år sen när bilen började gå dåligt och motorlampan började lysa. Jag tog då hjälp av min bror eftersom jag inte kan mycket om bilar, han körde in datorn i bilen och fick fram något om "cylinder missfire". Efter ett byte av tändspole på ena cylindern så gick den som en pärla igen!

Ca 4 månader senare händer samma sak på en annan cylinder - inga problem, byte av tändspole och den går igen.

Nu går bilen som vanligt och jag hoppas på att detta bara var ren otur att det hände två gånger. Men ack så fel jag kunde ha!

Nu ryker en tändspole till, men denna gång hjälper det inte att byta den. Nej den nya jag sätter in ryker direkt också! Så vad jag gör nu är att jag tar en annan tändspole från en annan cylinder i hopp om att den jag beställt var defekt. Detta slutar med att den tändspolen också går åt helvete och här står jag nu med en bil som går på 4 cylindrar.

Nu undrar jag vad anledningen till att tändspolarna ryker så fort jag sätter i dom är?

Mvh
RT
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut? (är det rätt stift?)

Om de är slitna och har för stort elektrodgap, belastar det spolarna hårt.

Om en spole har gått på en cylinder, är risken stor att nästa går rätt snart på en annan - spolarna är mer eller mindre förbrukningsvara på de motorerna.
BMW har uppgraderat/ändrat dem ett antal gånger under resans gång med nya art.nr. - skulle inte bli förvånad om man snart är inne på typ 7:e utförandet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej och tack för svar.
När tändspolen gick här om dagen så byte jag till nya tändstift omedelbart (Champion RC89TMC).

Det konstiga är att tändspolen går direkt motorn startar 😕 skulle kunna tänka mig din teori om dom gick ett tag... men vad vet jag?

Mvh
RT
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag inte så tokmycket att bidra med, men är lite nyfiken då man numera är en M54-ägare.

Vilken typ av tändspolar är det? Är det de äldre fyrkantiga som skruvas fast eller de nya pennformade som bara trycks dit?

Har hört att tändspolar har eldat upp en och annan DME, men ganska sällan det omvända. Men om DME har tagit initial skada från en defekt kolv och gått sönder, så finns ju möjligheten att DME gått sönder internt och driver sönder en eller flera tändspolar.

Vad jag skulle gjort är följande (då det finns misstanke om antingen defekt drivning från DME eller problem i kablaget till tändspolarna):
* Koppla loss samtliga tändspolar
* Koppla loss spridarkontakterna (alternativt deaktivera bränslepumpen och köra motorn tills den dör)
* Felsöka en tändspolekontakt i taget (dvs börja med att kolla spänning, jord och styrning med tändningen avslagen och sedan med tändningen påslagen). Fast problemet verkar uppstår när du startar motorn - så därför felsök vidare när du försöker starta motorn. Här är du intresserad av att se hur drivningen till tändspolen ser ut samt hur mycket ström som förbrukas, spänningsnivåer, jordnivåer, styrsignaler. Ja, the whole shebang så att säga... Bara att mäta allt av intresse.
Tänkte ge en sen uppdatering och lösning på problemet. Bilen blev stående ett tag pga tidsbrist men till slut tog jag tag i det och mätte upp alla kablar mellan tändspolar och DME.

Felet visade sig leda till DME efter att motståndet på den ena "signalkabeln?" Visade ett annat värde än dom andra.

Monterade av DME, öppnade upp boxen och såg ganska omedelbart att "chipet" till den avvikande kabeln hade en annan färg och såg bränd ut.

Jag beställde ett nytt chip från ebay för några kronor (BTS2140-1B). En kompis löde dit det och efter montering så gick bilen på alla cylindrar precis som vanligt.

Vad som orsakat detta chip att bränna har jag ingen aning om. Möjligtvis att dålig tändspole kan ha överbelastat DMEn.

Tack för all hjälp iaf 😊
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt med uppföljning!

Yes, inte helt omöjligt att en defekt tändspole kan ha orsakat detta. Det fanns faktiskt ett ärende på Bremi-tändspolar just av den anledningen att det var ett produktionsfel på dessa och att de kunde bränna sänder effektsteget (det som RobT benämner som "chipet"). Detta gällde E46 och E39 med M54, kanske fler modeller.

"If BREMI ignition coil is found to be defective, and the production date stamped on top of other coils housing's is 42/2002 or earlier, or in the range from 01/03 up to 24/03 all six coils must be replaced."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.