AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
941

Kapa plåt från skrotbil? E36 -92

Ho
2
Hode
E36 325 Coupé -92
Tjena första inlägget här!
Har lite rost på min bil som jag gärna skulle vilja bli av med.
Så jag undrar om det rekommenderas att kapa plåt ifrån en reservdelsbil/skrotbil som är frisk och sätta på min egen bil istället för att försöka forma till plåten?
Eftersom att jag inte direkt har några plåtslagarkunskaper så verkar detta som det enklaste sättet eftersom rosten sitter "bakom" bakskärmen och går bakåt mot baklampan ca 20-30 cm och det är i princip helt genomrostat.
Alla tips mottages! :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det fungerar utmärkt att ta bra plåt från en annan bil och svetsa dit på sin egen bil.

Som vanligt när man svetsar på sin bil gäller det att tänka till hur man gör så att det inte slår sig.
I princip finns det två sätt att skarva ihop plåt:
- svetsa kant i kant. Då kan man tex använda sådana här tvingar Länk för att hålla plåtarna i läge
- göra en fals i den ena plåten och lägga den andra plåten på falsen. Då behöver man ett sådant här verktyg Länk

Enligt min erfarenhet är risken minst att plåten slår sig med den första metoden (kant i kant). Alla gånger jag använt falsmetoden lovar jag mig själv att aldrig mer använda den metoden. Dessutom är ju plåt-på-plåt inte speciellt bra ur rostsynpunkt

Ho
2
Hode
E36 325 Coupé -92
Tack för svaret Per! Jag ska försöka mig på att göra som jag sagt så får vi se hur det blir! :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Nätet är förstås en guldgruva när man vill lära sig något nytt. Sök på tex Google. Där finns massor av information om svetsning och svetsning av bilplåt

YouTube är också bra för där kan man själv se hur folk gör. I denna länk verkar det som de flesta tycker som jag. Dvs svetsa kant-i-kant fungerar bäst
Länk
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Eller Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.