|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har letat land och rike, böcker och hemsidor efter det korrekta åtdragningsmomentet för en M30B32 som sitter i min 635CSi -83. Många förespråkar det följande 58-62Nm Vänta 20 minuter 78-82Nm Varmkör i 25 minuter 35 grader +- 5 grader Detta för mig låter klockrent! Men när jag läser i BMW's egna specifikationer så finns det två olika alternativ. Ena är för specifikationerna ovan, men framgår då som M10 (Om de syftar på bultens storlek vågar jag inte svara på) Sedan finns det ett andra alternativ för M12, som då lyder som följande 50Nm 80Nm Vänta i 15 minuter 100Nm Har sett detta alternativ på olika forum, men vill gärna veta vilken man bör köra! I dagsläget sitter det 6-Kants M12 bultar i, och framgår även på realoem att det är M12x156 som gäller. Vad är det som gäller?! Tacksam för svar! Med vänlig hälsning Martin Rasmusson | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Detta är moment och sekvens som gäller för en M30 Länk 60 Nm Wait for 20 minutes 80 Nm Run engine for 25 minutes 35 grader Momenten du beskriver (50Nm+80Nm+15min+1000Nm) gäller för S14- och S38B35-motorer. Inte M30-motorer. Denna S38B35-motor satt väl främst i modeller för USA-marknaden, M635CSi var väl den enda modellen i Europa som hade S38B35-motorn. Och detta gällde en E24 635CSi -83, och då borde den ha M30-motorn och borde således använda sig av momenten för M30-motorn. Informationen kommer direkt från BMW själva - så säkrare än så blir det inte (se sidan 15 i pdf-dokumentet nedan) Länk |
|
Tack! Okej, det lutar mer och mer åt 60Nm, 80Nm, 35graders varianten! Det du skriver låter väldigt trovärdigt, känns konstigt att ha fler olika åtdragningsmoment på en och samma motortyp! Använt mig av BMW's egna skiva för 628CSi - M635CSi, och i denna så framgår båda av de varianterna ovan, vilket förvirrar mig något! Vad kan då menas med M10 & M12 i specifikationen från programmet? Bifogar bild från programmet. Länk |
|
Ja, det håller jag faktiskt med att det kan göra en förvirrad. Hade köpt det om våra M30-motorer hade M10-topplocksskruvar och S38B35-motorn hade M12-topplocksskruvar - då hade det stämt. Och min M30-motor hade M12-topplocksskruvar (och det är exakt samma skruvar till din motor också - är faktiskt samma reservdelsnummer). Bilden ser ut att ha ryckts ut ur sitt sammanhang, vad säger rubrikerna kring kolumnerna och grupperingen i denna tabell? Blir lite misstänksam dessutom när jag ser tyska och engelska blandat... |
|
Oj ursäkta! Länkar en skärmdump från den igen! Länk Dessa bilder hänvisar till åtdragningsmomenten ovan. Länk Länk Däremot står det faktiskt följande längst ner "Tighten cylinder head bolts to torque angle". Vill däremot påpeka att M10 & M12 som nämns i specifikationerna fortfarande gör mig lite förvirrad! |
|
Håller med, det där med M10 och M12 ser mysko ut. Dock så ser Tightening Torques lite mysko ut. Ser ut som en HTML-sida, är det det? Sitter och funderar på om det är en felskrivning/felkonvertering som har gjorts? Hade helst gärna sett original dokument inscannat (har lite sådana manualer men inget för E24 tyvärr). Exempelvis har jag en del av originalmanualerna till S14-motorn inscannad, och denna motor använder exakt samma topplocksskruvar som E24 M635CSi (dvs den som skulle ha lite annorlunda åtdragningsmoment) Länk och där kan jag tydligt se i den inscannade texten att det står 50Nm+80Nm+15min+100Nm. |
|
Filerna är plockade direkt från "verkstadsskivan", och går att hitta som PDF:er. Lägger upp just dessa två PDF:er över dropbox så kan ni kika! Länk Om så önskas så kan jag nog lägga över samtliga dokument jag har! Ja, det känns nästan som att det skulle kunna vara någon felskrivning som rör till allt i.o.m att det verkligen inte finns någon logik i det hela! Låter verkligen som att det du säger stämmer, med att 50Nm+80Nm+15min+100Nm är för Motorsport modellerna, medan den 60Nm+20min+80Nm+Vkörning15min+35grader är den rätta för M30 motorerna! Vore dock kul att veta ifall det bara är en felskrivning, eller om det finns någon tanke bakom det hela! Kan förövrigt meddela om att den tyska specen ser detsamma ut. |
|
Ok, ser direkt i PDF-dokumentet (00 00 000.pdf) där momenten är angivna att det är efterkonstruktion. Tabellen är dessutom full av stavfel och märkliga förkortningar och val av stora och små bokstäver, dubbla punkter, compression nut verkar ha blivit översatt till squeeze nut etc etc etc). Vid ett ställe råkar tie rods omvandlas till toe rods :-) Om vi säger såhär, det var inte BMW som skrev ihop den tabellen. Så jag skulle varit lite försiktigt med den där tabellen. |
|
Hmm, märkligt när det kommer ifrån en BMW-skiva! Kan däremot inte försäkra om att den är manipulerad den heller! Jaa, det har du verkligen rätt i, BMW kan omöjligt ha skrivit ihop den, om de inte valde att leja bort jobbet till någon skojkonsultare förstås! Nåväl, ser ut som att vi har ett klart svar om att det är 60Nm + 20min + 80Nm + Vkörning15min + 35grader som gäller! Otroligt tacksam för de svar och den hjälp jag har fått! Det är skönare att kunna skruva utan att undra allt för mycket, stort tack! |
|
Nja, hur köpte du den skivan? Köpte du den av BMW? Ja, det bästa tipset jag kan tänka mig är som du säger 60Nm+20min(wait)+80Nm+25min(runengine)+35grader Baserat på infon vi har så är det det bästa jag kan komma fram till. Går även att fråga BMW, för några år sedan frågade jag Förenade Bil om märkning på vev- och ramlager och då kontaktades BMW Stockholm. Men för dessa gamla motorer har även BMW svårt att gräva fram rätt information. |
| Det bör följa med instruktioner med de nya topplocksbultarna, följ de! | |
|
Kom över den på eBay, men själva programmet känns genuint, och skall vara en originalskiva! Men men, tar åt mig informationen och försöker att inte förlita mig allt för mycket på den! Får höra med BMW om dem vet något när jag trillar in och köper nya bultar och packning! |
|
Håller med Dawwe, borde följa med topplocksskruvarna. Fast när jag köpte från BMW till min M30-motor så medföljde det inga instruktioner (vilket jag inte förväntade mig heller). Men det är som sagt bara att fråga, Förenade Bil var exempelvis otroligt hjälpsamma. Däremot medföljde exempelvis korrekt information på topplockspackningen jag köpte från Elring. @Makmak56 : Nja, såhär är det. När det gäller denna äldre typ av information så vad alla köper är ett ihopkok som flera olika oberoende grupper har samlat ihop, gissningsvis har sedan ett gäng kineser piskats till att översätta och förpacka ihop olika källor till något användbart. Så det blir ofta en blandning av originalfiler och originalinformation och lite skapat på egen hand. Vissa gör ett riktigt bra jobb, vissa gör ett mindre bra jobb. Sen trycks CD-skivor med korrekt utseende för en 5-öring i Kina - där varumärkeslagar, patent och designskydd inte gäller då kinesiska staten ingriper hela tiden :-) Fast nu ska jag inte omvandla detta till en politisk tråd... Originalinformationen finns däremot lagrade antingen i mikrofiche eller original blå verkstadshandböcker. Ja, dubbelkolla med BMW och kolla även på informationen du får med topplockspackningen. Då bör du ha fått ihop tillräckligt med info för att kunna klura ut vad som är rätt (för jag får hålla med att det var lite extra snårigt). |
|
Jag hittade också båda dessa varianter. I realiteten skiljde det slutgiltiga momentet ganska lite. 80Nm + 35° blev hamnade runt 105 Nm på min motor. Med standard toppackning och skruvar. Mot rekommendation struntade jag faktiskt i att byta skruvarna, men det är ju ett val man själv avgör. Har du möjlighet rensa gängorna med tapp, och se till att det inte står vatten eller olja i botten på hålen. Inte helt ovanligt att block spricker runt gängorna pga. att det står olja i botten på hålet, och man drar i skruven med 100+Nm / Daniel |
|
Helt rätt, gängorna (och hålet) ska vara rena och snygga! Standardprocedur för mig är ned med lite bromsrengöring, ned med en grovrengöringsborste, tryckluft (med trasa runtom), ned med lite bromsrengöring igen, ned med finrengöringsborste, trycklyft (med trasa runtom). Därefter rengjorda och lätt inoljade topplocksskruvar, glöm inte att olja under skruvhuvudet och brickan. Gängtapp fungerar ofta bra, men det bästa är dock thread chasers. Gängornas skick och smörjning är kritiskt när man drar med moment. Man ska tänka på att vid momentdragning under "normala förhållanden" så går 50% av momentet åt till övervinna friktionen mellan anläggningsytorna, 40% till att övervinna friktionen i gängorna och endast 10% till själva klämkraften. Med effektiv smörjning så kan man dock komma upp till att använda 20% till själva klämkraften. Så normalt sett så är det 90% av det moment man drar med går till att övervinna friktion. Då kan man lätt förstå att friktionsförhållanden påverkar det vilket moment man drar åt skruven med. Det är därför man gärna drar med vinkel när man drar skruvar in i dess plastiska område (det område där de inte återfår sin ursprungliga form - till skillnad när de befinner sig i sitt elastiska område) eftersom intervallet man vill vara inom detta området är relativt snävt. Och dessa topplocksskruvar drar man in i dess plastiska område när man drar åt toppen. |
|
Får tacka så mycket för all hjälp och info ni förser mig med, detta är guld värt! Är hyfsat pedantisk av mig, så gängorna skall rengöras grundligt, både bultarna och i blocket! Intressant det där med momentdragning och friktion! |
|
|
Att dra topplocksbultar med moment och avsluta med en vinkel är nog ett relativt "modernt" påfund som i huvudsak beror på att bilfabrikerna vill slippa kostnaden för att efterdra topplocksbultarna efter säg 100 mil. Och att man då kan hitta olika uppgifter på hur man skall göra är kanske inte så konstigt. I min original BMW pappersverkstadshandbok för E24 från i mitten av 70-talet skall man dra topplocksbultarna med bara moment och då skall man efterdra bultarna efter 100 mil. I min CD-skiva "Repair Manual BMW 528CSi-M635CSi. Model 76-89" skall man vinkeldra sist. Dock inte med de värden som står i tråden här ovan. I CD-skivan står det att man inte behöver efterdra bultarna efter 100 mil. Det finns ju både för- och nackdelar med de flesta nymodigheter som behöver korrigeras innan det fungerar som man tänkt sig. Så tex hade SAAB problem i början med läckande topplockspackningar och tom topplocksbultar som satt helt lösa. Lösningen på dessa problem blev att efterdra bultarna om man fick problem. Intressant är också att vinkeldrar man som det står i tråden här ovan så hamnar man på ett totalt slutmoment på ca 105Nm. På den tiden man drog med bara moment var slutmomentet ca 70Nm och det fungerade ju bra det också. |
|
Ja, urfasningen av efterdragning av topplocksskruvar är definitivt något som är ett modernt påfund då det skapar stora förenklingar. Finns flera andra exempel på liknande rationaliseringar som skett. Och för varje rationalisering de gör så introducerar de tre nya krångliga procedurer! Byta en vindruta numera? Då är det enklare att bygga och dra iväg en rymdraket... Tror det var i en gammal E21 originalverkstadshandbok (något osäker - kan ha varit någon annan modellserie) där det tas upp att man slutat med att efterdra topplocksskruvar och andra procedurer gäller - precis som Per L nämner. Om det var i samband med ändringar i material eller monteringsinstruktioner eller båda låter jag vara osagt. Exakt vad som rör sig hur låter jag vara osagt. Fullt möjligt att topplocksskruvarna förr inte drogs in i sitt plastiska område. Enda anledningen man vill dra en skruv in i sitt plastiska område är att kunna skapa en lite kraftigare klämkraft utan att behöva ändra skruvdimensionen (vill man ha större klämkraft så tar man normalt sett fram en större skruv helt enkelt - men i vissa fall är det inte lämpligt eller passande). Så om du tar två identiska skruvar och tillåter den ena att bara vara inom sitt elastiska område (där de flesta skruvar befinner sig inom) och sedan tar du den andra skruven och tillåter den in i det plastiska området - då får du större klämkraft i det senare fallet - men med exakt samma skruv. Inte omöjligt att under den långa perioden som tex M30 levde så ökade effektuttag och kanske även kompressionsförhållanden och de ville då öka klämkraften mellan topp och block. Kanske klämkraften mellan topp och block fungerade alldeles utmärkt till en början med vanlig momentåtdragning. Men sedan ville man öka klämkraften, men inte ändra skruvarnas dimensioner. Ett sätt att åstadkomma detta är just att låta skruvarna vandra in i sitt plastiska område (eller väldigt nära iallafall). Och för detta är det vanligt att använda vinkeldragning. Det mesta här ovan i detta inlägg är i princip rena rama funderingar och intressanta spånanden från min sida - men ni förstår nog vart jag vill komma. Så som Per L säger, så är det nog inte ovanligt att se att saker utvecklas/förändras något över typ 30 år som den underbara M30-motorn var i tjänst. Vad jag däremot föredrar i denna typ av undersökningar är att alltid veta varifrån uppgifterna kommer - utan förvanskning - det gör det otroligt mycket enklare att pussla ihop informationen. Får jag en inscannad originalverkstadsmanual så vet jag iallafall varifrån innehållet i de sidor kommer ifrån. Vad jag blir nervös över är en efterkonstruerad tabell full med stavfel utan minsta referens eller notering om vart detta kommer ifrån! Även all information på alla forum är ofta mycket osäkra - det är sällan det finns källhänvisningar. Så var kommer infon ifrån? Varför ska jag lita på den informationen? Varför ska ni tro på något jag skriver? :-) Jag försöker så ofta det går att iallafall peka ut var infon kommer ifrån (och försöker referera till så tillförlitliga källor som möjligt - men det är inte alltid det går som planerat). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.