AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.026

1-serie vs 2-serie coupe

Hur kommer det sig att 2-serie är dyrare än 1-serie?
Några andra skillnader än kaross och utvändig kosmetika?
Skiljer sig köregenskaper nämnvärt mellan dessa två?

Har tidigare haft en kanonfin m135i Lci men har nu köpt en begagnad 220d till ett mycket bra pris.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Menar du 2-serien jämfört med gamla 1-serien, eller menar du 2-serien jämfört med nya 1-serien, alltså F22/23 jfrt med F20/F21?

Jag antar att du menar alternativ 2, eftersom svaret är ganska självklart annars.

Det beror nog sannolikt på att BMW insett att 1-seriens kunder är mer priskänsliga och anpassat prissättningen därefter. 2-serien F22-23 är ju en liten, opraktisk körglad bil, och det är ganska naturligt att den som köper en liten opraktisk körglad bil är mindre priskänslig oavsett om hen köper den som förstabil eller andrabil. Köps den som andra-bil är han säkert ÄNNU mindre priskänslig än 1serie-köpare.

Enklare uttryckt så är 1-serien en instegsmodell till BMW-körande, medans 2-serien är inriktad mer på kunder som vill ha sportighet och tilltalande köregenskaper. Gissa vilken kategori köpare som är beredda att lägga minst eller mest på sitt bilköp? Gissa om BMW:s försäljningsavdelning förstått det?

VSB: Därför är 2-serien dyrare än 1-serien.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Folk är beredda att betala mer för en coupé helt enkelt. Plus att mindre serier = högre pris.
Det kan skilja på detaljer i utrustning, t ex fick 2-serien LED-ljus senare än 1-serien men å andra sidan hade den mer avancerade xenonljus.
Sen tror jag att 2-serien har en förstärkning i bakvagnen som även finns på F21 men saknas på F20.
Jag kan förstå att vissa coupe’er kan prissättas högre. Tex att Audi TT är dyrare än A3 eller att A5 är dyrare än A4 men i mitt tycke är F22 helt enkelt en 2-d sedan av en F20 Lci och borde därmed vara billigare i grundutförande om det nu inte finns något annat som skiljer än små kosmetiska skillnader (och en kaross som borde vara dyrare på en F20)...

Men jag antar att det också är anledningen till att F22 är extremt ovanlig i Sverige...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.