|
|
|
|---|---|
|
Hej min bmw e39 har nu börjat överhetta. Började med att jag en dag åkte hem från jobbet, tempen gick helt plötsligt upp till de röda så jag ringde en kompis och bogserade hem den. Dagen efter när bilen hade svalnat gick jag ut och kollade och såg då att det var väldigt lite glykol i den så fyllde på och testade igen, ingen skillnad. Bilen kommer upp i arbetstempo som vanligt stannar där i ca 4 min och sen börjar den sakta stiga mot det röda. Märkte även då att även fast bilen så gått som kokade så var de inte varmt i bilen och de kom heller ingen varmluft även fast allt stod på max. Har bytt termostaten, vattenpumpen, bytt kylarvätskan och provat lufta så gott jag kan men problemet återstår fortfarande vad är felet? Är min topplockspackning kass? | |
| Du har luft i systemet! Gör en ordentlig luftning igen! | |
| Eller termostaten/vattenpumpen | |
|
...dock bör man beakta att det varit dåligt med vätska i systemet - det är ett slutet system och ska inte tappa nämnvärt med vätska, för då är det något läckage eller liknande. Spruckna expansionskärl och läckande kylare är ju inte helt ovanligt på den bilen... Trasiga vattenpumpar är också vanligt - händer att impellern lossnar från axeln. När byttes vattenpumpen och vilket fabrikat har den? Blir både nedre och övre kylarslangen varma när motorn "överhettar"? Om inte är det dålig cirkulation i systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen har bara gått 17 000 mil. Pumpen och termostaten bytte jag själv. Läckan i systemet var en spricka i pluggen från där man tömmer ut glykolet. Får testa göra ytterligare en ordentlig luftning | |
|
Det får inte finnas några läckor i kylsystemet på dom här, då kokar dom (bygger på hög arbetstemp som ligger kring kokpunkten). Prova med att lufta så här: --kall eller ljummen motor --Värmereglage på max eller på t.ex 22grader. --Slå på tändningen --öppna kylarlocket och fyll på om det behövs, låt locket vara öppet. --den elektriska kylpumpen ska gå och det ska komma en stråle kylarvätska precis under kylarlocket, när pumpen "får tag i vattnet" så kommer nivån i expansionstanken att sjunka. Fyll ev på till nivåmätaren visar max. --nu ska det gå det att lufta med skruven på kylarslangen och på expansionstanken OBS: kolla att det elektriska pumpen går, om inte så är det ingen ide att lufta! --Skruva på kylarlocket och varmkör, då ska det gå att lufta med skruvarna med det ska då bara komma kylarvätska inte luft. FAF |
|
| Men hur kommer de sig att de inte blir varmt i kupén, Även fast bilen är överhettad. | |
|
Antingen har du luftfickor i systemet och/eller så har du ingen cirkulation pga. defekt vattenpump etc. Det händer att plastimpellern lossnar från axeln på pumparna. Vilket fabrikat är det på pumpen du monterade? Dessa motorer kan vara en pina att lufta ordentligt - görs helst i brant uppförsbacke och full värme/halv fläkthastighet på kupévärmen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fabrikatet på pumpen vet jag inte, en kompis som jobbar på en skrot beställde den åt mig. Det ör nog inte de bästa som finns men inget biltema skit iaf (den ör splitter ny). | |
| Den gammal pumpen (original pumpen) verkade intakt när jag tog ut den men bytte ändå till den nya då allt ändå var isärplockade. | |
| Finns det något sätt man kan utesluta att det är topplockespackningen som har gått?? | |
|
Lånar tråden lite. Min tråd finns ju oxå men tänkte på "FAF" s inlägg (fråga) -den elektriska kylpumpen ska gå och det ska komma en stråle kylarvätska precis under kylarlocket, när pumpen "får tag i vattnet" så kommer nivån i expansionstanken att sjunka. Fyll ev på till nivåmätaren visar max. Kan pumpen låta utan att pumpa vatten? Har aldrig kollat om de kommer vatten men man hör den surra. |
|
|
Kanske är för dålig nivå, det kan ta ett antal sekunder innan den pumpar runt. FAF |
|
| På m20 är de ju så att har du lite glykol så får du ingen värme på tomgång, varvar man lite mer så kommer govärmen! Dock är de ju som tidigare säger att de är ett system som inte får läka då kokar den! Kan tillägga att tempmätaren står stadigt i mitten från ca 65-115 grader! Då fattar du vinken, bilen kokar vid 120. Man hinner inte med(om man nu inte har ett topphaveriskräcksöga och skelar med höger öga på tempen och vänster på vägen👍 | |
| Detta gäller m54 motorn och framåt! Osäker ifall m52 har likadan tempmätare, antog att du hade m54 när du kör e39! | |
|
Kanske är för dålig nivå, det kan ta ett antal sekunder innan den pumpar runt. FAF I Inkräktar lite till. Ja måste kolla i helgen om den trycker vatten. Har bara kollat när biln är igång tidigare eller iaf va ja kommer ihåg just nu =/ Ja kan stå på tomgång 2tim har ja stått å luftat osv men när man väl åker så efter drygt 2mil så stiger tempen långsamt uppåt. Men ja har värme hela tin. Han i tråden förlorar värmen. Kommer inte Heller fram till om hans kokar direkt efter 4min eller om de e efter drifttempratur? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.