|
|
|
|---|---|
|
Har nu provkört en x5 40e -18 och vi föll direkt, tycker nu att andra bilar är mindre intressanta. Dock så är det en hel del funderingar kring för och nackdelar med laddhybriden kontra bensinare. Vi pendlar inte till jobb, båda bor på gångavstånd till arbetet. Barnets förskola finns även det på gångavstånd. Vi har max 15min körtid till våra affärer. Vi bor i en villa med garage (bilen får plats i garaget!). Vi kommer åka på roadtrip minst två gånger om året. Vi har tänkt köpa en bil som vi inte ska byta, den ska vara i vår ägo länge. Hur fungerar det mot laddhybriden? Vi kör kanske 1000mil om året, kan öka då bilen gör att man väljer att ta en roadtrip extra. Hur bra håller sig batteriet? Försämras kvaliteten på batteriet mycket med åren? Är det mycket bagageutrymme som försvinner pga denna teknik? | |
Verdi |
Hybriders batterier håller sämre än riktiga elbilars eftersom man ofta laddar fullt och laddar ur helt vilket sliter på cellerna. Dessutom saknas uppvärmning av batteriet så det tar mer skada när det är kallt. Kort sagt, jag hade inte köpt en svindyr X5 40e just nu. Det är ingen vidare drivlina heller med en klen elmotor och en surrig bensinfyra. För att göra läget ännu värre så kommer det snart en ny generation av X5. Jag hade köpt en bättre begagnad 40d om jag varit ute efter en X5. Motorn passar biltypen bra och det värsta värdetappet är gjort. |
|
Verkar som många ÅF har utförsäljning b la på X5 M50d. Nya och säljs ut för 899’ Det måste ju vara en sjukt bra deal om det är en splittny man är ute efter. De billigaste 40d från 2014 med drygt 10000 Mil går för drygt 400K så undrar om inte en ny M50d är bättre om man har den möjligheten |
|
| Jag hade satsat på en bensinbil. Finns inte många begagnade vilket borgar för högt andrahandsvärde. | |
|
Det kommer med all sannolikhet väldigt stora rabatter inom kort på X5 både för att den säljer dåligt men inte minst för att den nya modellen snart är på ingång. Minns de som köpte F11 innovation edition och trodde de gjorde en jättebra deal och sen när man säljer G31 IE till nästan samma priser. Jag skulle def akta mig för att köpa en ny X5 och kan inte se att 900 tkr ovan skulle vara en sjukt bra deal. Bensinare X5 är oftast iskalla. Åka omkring med en fyrcylindrig X5 ibland måste vara tråkigt om man tittar på hybriden. X5 är dessutom en riktigt gammal bilmodell idag. För samma pengar får man en extremt välutrustad Audi SQ7 ex. vis eller för cirka 600-750 tkr får du en en Q7 272 hk med väldigt mkt utrustning. Dessutom finns inte minst XC90. Kika på en lätt begagnad T8 isåfall. /Anders |
|
|
Vi köpte en 2017 40d Innovation ed med listpris på 900k. Efter 560mil som demo var den nere på 679. Tittade på 40e och 50d också men 40d räcker prestandamässigt och vi fick alla funktioner man kan drömma om och lite till. Tycker vi fick grymt mycket bil för pengarna och skatten är rimliga 3900kr/år. Funderade också på en 40e men många avrådde från den då drivlinan inte är den modernaste eller roligaste till denna typ av bil. Jag gissar att stora dieslar som är uttagna före 1/7 2018 med låg skatt kommer att ha helt OK andrahandsvärde så länge staten inte får för sig att lägga en massa skatter på bränslet. |
|
| Bensinare är ju inte helt lätt att få tag på om man ska åka F15... X5M eller 50i är det som finns några få av men de är så pass dyra och har hög förbrukning så jag hade ändå köpt en 40 el 50d | |
|
Tack för alla svar! Är fortfarande skeptisk till att köra en diesel, vilket jag gör idag och vill helst komma ifrån, eftersom vi kör korta sträckor med den så hinner den aldrig bli varm. Vilket resulterar i att man kan få problem med partikelfiltret..? Sen vill jag inte heller riskera att begränsa oss med framkomlighet om dom förbjuder dieselbilar på fler platser. Jag har inget emot att köra en diesel egentligen, jag är bara ute efter så få problem som möjligt, då jag tänkt äga bilen i minst 10år. Därför är inte heller ett högt andrahandsvärde något viktigt för mig, dock vill jag såklart inte köpa en bil för skyhöga priser (900tkr tex). Har iaf lagt hybridbilen åt sidan nu, är mer inställd på bensin. Är dock chockad över att en 35i -15 har 2000kr mer i årrskatt än en 50i -16? Men eftersom vi klarat oss med denna bil vi har idag med ett barn, så kanske det är klokt att avvakta till nästa år för att se om den nya modellen har någon åverkan på priset på dom äldre. Fast då kommer vi väl såklart vilja ha den nya :) Vad beträffar andrahandsvärde mot bilar köpta innan eller efter 1/7 -18 så ser jag inte att den tillfälligt höjda skatten skulle ha någon påverkan på det. Eftersom den förhöjda skatten endast avser dom tre första åren, efter det kommer den ner till det "vanliga". |
|
Verdi |
Finns ju en 35i på Blocket. Har inte kollat så noga på den mer än att den bara har std-stolarna vilket är lite trist. |
|
Problemet med skatten är nog mer att det inte kommer att säljas lika många dieslar eller bensinare med stor motor alls efter 1/7. Även om det endast rör sig om en 20-25 000kr extra i skatt under de 3 år som den är förhöjd så gör det säkert att några drar sig för att köpa en alls. För att inte tala om alla företag som inte tar ut några utan håller sig till miljöbilar då de har lågt förmånsvärde. För ett företag kan det bli en 80-100k i skillnad på 3år. Att man inte får köra med dieslar överallt har jag förstått blir samma för alla bilar som inte är Eur6 klassade, oavsett drivmedel. På jobbet har man bytt ut alla servicebilar till Eur6 dieslar och jag utgår ifrån att de har koll då det är typ 20bilar de köpt. |
|
|
Den är ju helt ok utrustad men tyvärr utan m-sport. F15 utan m-sport är ju inge vidare.. är min åsikt i alla fall. Köp en 50i om ni inte kör så mycket. V8 är ju alltid mulligt ;) Gällande förbud mot att köra dieselbilar tror jag det kommer dröja. Ändå väljer jag att sälja min E70 inom kort och tar ut en tjänstebil dock diesel igen. Nästa gång om 3-4 år känns det som att utbudet och funktion på laddhybrid / elbilar ökat. |
|
|
Men är det inte just vid sådana körvanor som TS beskriver som laddhybrid passar. Slippa många starter på stor motor som inte kommer upp i driftstemp tillsammans med avgassystem/rening? Bättre köra på el när omständigheter och utetemp tillåter och bensinmotor som snabbt blir varm när den väl är igång. Håller med om att motortypen inte är optimal om man ex kör många mil (diesel) eller uppskattar V8-muller (hej AMG). Mvh Thomas |
|
| Jo, absolut med de körvanorna låter det optimalt! Men V8 är alltid V8:)) efter att haft några själv genom åren så går det inte att komma ifrån att körglädjen förhöjs. Kör man då få mil per år så kan man kanske kosta på sig det.. | |
|
@gustaf76 Haha, så sant! Mvh Thomas |
|
|
Verdi: Du behöver inte kolla så mycket mer heller, den enda F15 35i (YJA736) som finns på Blocket har förutom avsaknad av vettiga stolar dessutom salvage title :-( Länk Jonnan: Vad jag vet så är det enda man tappar utrymmesmässigt med hybriden är att 7-sits inte är en option. Brukar det dessutom inte finnas plats för ett reservhjul, antar att man missar detta med. Men med erat körmönster, varför inte köpa en -14 med runt 8000 mil. Du kan ju få en vettig för runt 400 k. Är det väldigt viktigt att det är nytt? |
|
|
Tacksam för alla bra svar! Vad har ni för åsikter om denna då? Länk Nja, det måste inte vara en splitterny bil. Vi vill ha en bil som är nyare än den vi har idag, vilket är en 2014. Blev lite kluven ett tag nu gällande just om vi ska ha diesel eller bensin, men idag så hade jag vår dieselbil igång på tomgång för att få upp värmen medan vi skulle förbereda oss för en utflykt. Då varnade den för att dieselpartikelfiltret behöver rensas, dvs köra en bit på minst 2k varv när motorn är varm. Jag vet att bmws dieslar mest troligen är mycket bättre än den vi har idag. Hur mycket tror ni det kommer påverka priserna på begagnade x5or när nya x5an kommer nästa år? |
|
| Ser väl inte helt fel ut! Suget efter V8 bensin verkar dock lite svalt, den ser ut att ha varit till försäljning i över ett år. | |
| Dyr! Tror att du kan få den billigare. Ovanlig klädsel som du bör gilla men kanske inte andra vid försäljning. | |
|
Den har varit avställd sedan mer än ett år - 2017-03-02. En fruktansvärt svårsåld bil skulle jag säga. Skön att köra men törstig. Den har väl en helt okay spec men skinnfärgen är ju ingen höjdare som nämndes ovan, men smaken är ju olika och en del gillar bevisligen. Men som sagt 5 liters bensinare är inga bilar som springer iväg. Nya X5 är ju på gång. Jag såg en maskerad bil på väg hem från Norrlandstest för ett par veckor sen här i Uppsala. Den lär väl tidigast komma till hösten. Nuvarande X5 känns rätt daterad jämfört med XC90, Q7 m. fl. Jag skulle mycket hellre köpa en fabriksny Q7 för dessa pengar, 272 hk 3 L diesel. En fantastiskt fin bil. /Anders |
|
|
Här kom det nu upp en till 50i, antagligen Imolaröd, unikt med röd X5 :-) Väldigt fullspecad också för den som gillar det. Länk /Anders |
|
|
Hej Jonnan, Jag gjorde precis samma resa men det slutade med en Q7:a. Men jag valde diesel, dessa var det två sista X5:orna jag valde emellan. Länk Länk Men till slut blev det en maxad(285k i extrautrustning) Q7:a och diesel(272) främst för att det kommer en ny X5:a snart, bensin vs euro 6 är väl ungefär samma, bara el och hybrider(samt gas) som klarar sig. xc90 gick bort pga 4 cylindrar, Mercedes gillade vi inte. Range Rovern känndes gammal. Valet var mellan X5 och Q7. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.