AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
666

Vad är det för fel på denna servostyrning?

BM
3
BMW_one
BMW 525iA -04
SAAB 9-5 -00
SAAB 9000 A50 -98
Ford Mustang GT -06
Mitt BMW-ägande har inte börjat så jättebra. Nu har det tillkommit något mystiskt ljud på styrningen också.

Bilen är en E61 från 2004.

Det låter exakt som i den här youtube-videon.

Låter ungefär som när man tänker sig att man gnuggar två gummibitar mot varandra. Tänkte prova att dränera systemet på oljan och byta oljebehållaren inkl filter, samt fylla upp med ny hydrualvätska. Locket på nuvarande behållare är märkt med text om att endast använda CHF 11S, så det är vätskan jag kommer använda. Tror ni det kommer hjälpa? Eller tror ni det är något annat fel? Felet verkar uppkomma när bilen är varm, så tror inte riktigt på någon torr rattaxelknut, skavande plast eller liknande.

K2
348
K2
523i -97
Mer intressant vore att höra hur det låter i motorrummet vid styrservon.

Är det riktigt låg oljenivå i servosystemet så låter det en hel del i de regionerna och det blir skumbildning i oljekärlet, är nivån ok så låter det inget speciellt och servostyrningen funkar. Att det skulle vara små ljud kring ratten är inget jag reflekterat över någonsin men så är det kanske om det tex är för låg oljenivå i systemet?

Nu pratar jag iofs om e39 -1997 men jag upplever styrservo som ett ganska robust system, ha litet koll på nivån av olja (Pentosin / CHF115 i detta fall) och fyll på vid behov så nivån ligger där den ska på "oljestickan" i servobehållarens lock.

Försvinner det alltför mycket dylik olja på alltför kort tid så får man åtgärda. På min så fick jag byta ett kylrör framme under kylaren i den där servostyrningskretsen för några år sedan, hade korroderat sönder och gav läckage.

Finns givetvis allsköns ställen det kan läcka men är det inte alltför jäkligt kanske man kan stå ut med att pytsa i en skvätt Pentosin / CHF någon gång per år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.