AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.144

Blir galen på min f11(komfortstolproblem)

Sida 1 av 2
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hur jag än ställer in stolen så är jag inte nöjd, får ha den på högsta läget bara för att se ut typ! Känns helmuppigt ochr inte skönt nånstans! Har gått så långt att jag överväger att byta in den! Så gott folk, hur fasiken ställer ni in stolen? Jag blir aldrig nöjd tyvärr
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är 1,73cm så är väl inte den längsta personen, men ändå helt sanslöst att jag måste ha den på högsta läget för att se huven typ! Är elkomfortstolarna med minne
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja, det finns ju så många inställningar så det kan bli lite rörigt. Testa detta:

1. Strunta i att se huven, fokusera på att sätta blicken mitt i vindrutan.
2. Ta bort allt svankstöd
3. Hasa så långt bak i stolen du kan
4 Justera ryggstödet ganska upprätt
5. Ställ in ratten så du ser instrumenten och sitter med lätt böjda armar
6. Ställ in avståndet till pedalerna
7. Ställ in vinkeln på sittdynan, lätt support till låren men inget tryck
8. Ställ in bredden på ryggstödet
9. För långt till ratten? Vinkla överdelen av ryggstödet

Typ så. Jag har en "vardagsinställning" där jag sitter ganska högt och en "långkörningsinställning" där jag sitter lägre.

Komfortstolarna är bra men har en något smal/liten sittgrop konstigt nog vilket gör att benen blir lite stela om man kör en hel dag.

/M

Mina bilar: Länk
Oj. Är du bara 1.73cm så blir det svårt att hitta en stol du sitter bra i, men det borde vara ett större problem att nå ner till pedalerna samt att lyckas se över ratten?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag är 1.86cm och sitter inte alls bra även om jag har demonterat stolen och låtit dessa Länk gubbar göra om min sittdyna visst det har blivit bättre men inte lika bra som F seriens sportstolar..

Det är något speciellt med dessa stolar helt enkelt men alla älksar dem här på AP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minns att det tog lååång tid innan jag hittade en bra inställning på komfortstolarna i E39:an då det var rätt många olika saker som gick att ställa in - men när jag väl hittade den satt man som en kung... :)

På en förarkurs fick jag lära mig att man börjar med att ställa in avståndet till pedalerna så att man kan pressa ner koppling/broms helt och fortfarande ha lätt böjda ben för att undvika att knäna kollapsar/viker sig åt fel håll vid en kollision där man pressar ner fötterna så hårt man kan i "panik". Sedan ställer man in stolsdynans vinkel och därefter ryggstödets vinkel så att man kan vika ner händerna bakom ratten och helst ska dra ratten så långt bak det går. Detta är dock inte en komfortinriktad inställning utan har fokus på kontroll...
Det ska leda till en sittställning där man har bra kontroll på ratten i alla lägen men de flesta har nog mer bakåtvinklat ryggstöd och förmodligen sitter längre bort från pedalerna än optimalt.
Ser man hur racingförare sitter så ser man att de har ratten väldigt nära kroppen och böjda armar som kan pressa ratten med kontroll även vid stora rattutslag (och de korsar aldrig armarna vid rattrörelsen utan tar omtag om det behövs)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag är inte heller nöjd. Önskar att jag köpt en med sportstolar.

Men, jag har vant mig. Men det var inte lätt att hitta en inställning. 1.80cm
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur är ni med lite längd skapta? Jag är 1,90 och har avverkat komfortstolar i E39, E60, F07. Stolarna i E39 lämnar väl en del att önska men i övriga är de ju magiskt sköna.
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Är 1.88. Komfortstolar E61. Har långa ben, tycker att det blir aningen långt fram till ratten även om den är max utdragen. Kanske har för mkt lutning på ryggstödet, brukar vinkla upp det när det blir för kännbart. Annars väldigt nöjd...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett tillägg till "min" beskrivning:

När man ställt in längsled så benen är korrekt lätt böjda vid full nedtrampning, ska ryggstödets lutning justeras så att händerna kan vikas ner över rattens överkant (handlederna ska vara rakt ovanför toppen på ratten) med raka armar och axlarna lutade/lätt tryckta mot ryggstödet.

Här är det nog väldigt många som kör med för mycket nervinklat ryggstöd...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Hade komfortstolar i min E61, satt som en dröm i dom. (179 cm) Sportstolar i F11:an och trivs med dom också, men lika sköna som komfortstolarna är dom inte tycker jag. Men visst, det finns ett gäng inställningar som kan göras så det kan väl vara lite knepigt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är 186 cm och sitter underbart i mina komfortstolar i sjuan.

Man nästan boar in sig och kan nog somna rätt fort om man bara lutar huvudet i de sköna sidostöden på nackstödet :-)

Hade inga problem med att hitta en skön sittställning även om det så klart inte gick på fem minuter eller på första försöket.

Niklas

Fransosen
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
181 cm.
Älskar mina komfortstolar i F11 och jag älskade dem i E61.
När jag specade min nya F11 var komfortstolar mitt första krav.
Dock tog det ett tag innan nya stolen blev "insutten" och innan jag hittade mina inställningar (ett par månader?).
Jag gör som andra här och har lite små justeringar beroende på omständigheter. Vid långkörning sitter jag så lågt och bekvämt som möjligt. Om jag har bråttom i halt väglag sitter jag betydligt mera upprätt och närmare ratten.
Enda nackdelen jag finner med komfortstolar är lite sämre benutrymme i baksätet,
men å andra sidan sitter jag aldrig bak.

För maximal komfort skulle det dock behöva vara möjligt välja textilklädsel i kombination med komfortstol.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Blir nog att byta in den mot en f31 330-335d. Detta är bara pga av stolarna
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Märkligt, min tjej (163 cm) kör både E60 och F10, båda med komfortstolarna, utan problem. Likaså min dotter på drygt 170.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Är 182 cm, hade komfortstolar i min E70, F11 och nu i min F10. Sitter som i en skön fåtölj, ett måste i min värld. Frun, 177 cm, är också riktig nöjd. Tycker personlig utan tvekan att BMW’s komfortstolar är bäst i klassen. Men vi är alla olika.

Crille
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Man sitter jäkligt skönt, vill sitta så lågt de bara går och lite längre bak! Dock har jag korta ben och lång rygg så de blir att sitta klistrad mot ratten utan att se vägen typ! För att göra de så måste jag sitta högst upp! Fantastisk bil förutom att man är van att se hela huven! När jag ska parkera så måste jag verkligen sträcka på mig för att se! Längst fram av huven har jag hittils inte lyckats se, dock är den ju böjd där framme så de tror jag inte man är ensam om
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Inga höjdare med komfortstolar säger hustru 167 cm.
Men kan bero på hur man är skapt.
Långa ben kort överkropp eller tvärtom.
Stolarna skulle gått att höja ett snäpp till.
Funkar för mig som är 180.
Men fy fan vad kallt med skiiiin.

BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
””se hela huven ”” har du inte sensorer fram och bak .
Jag ser inte huven alls och det funkar utmärkt.
Sitter lågt och lutat som i tv-fotöljen i min e60 med Comfortstolar.
Men det är väl en vanesak att ha bra uppsikt runt om.

/Björn.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har komfortstolar i min f11 och är 1,85, skulle aldrig köpa en utan dessa stolar som jag tycker är riktigt sköna och väldigt inställningsbara
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mackan, tror inte att du är ensam om att kunna se hela huven. Det var det först ajag reagera på när jag satt emig i en F10 efter några med e60 den är lång och lite mer bucklat uppåt på något vis tycker jag iaf.

Hur länge har du haft bilen? Man vänjer sig efter ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.