|
|
|
|---|---|
|
Gokväll på er.. Nu hoppas ja ni kan komma på en bra lösning eller har ett bra förslag, för verkstans alternativ känns långt bort.. Skall försöka fatta mig kort; Köpte mig en 525xd 09a från en bmw återförsäljare långt bort och allt var frid och fröjd på hemresan, men redan dag två i min ägo började den varna för "Trailer parking light left! check". Detta har sedan dess dykt upp sporadiskt. Skall tillägga det självklara i detta sammanhang, har inget släp tillkopplat (har inte provat det heller dock). Bilen har dock varit inne hos den lokala bmw återförsäljaren som har felsökt bland annat detta och konstaterat att det inte är ett bmw original drag som sitter på bilen. Jag har ett avtagbart drag (okänt märke) och enligt min bmw handlare så är detta orsaken till lampvarningen, de kan inte koda in dragkroken i bilens dator. De rekommenderar därför ett utbyte till en elektrisk dragkrok (enda alternativet som fanns till min bil enligt dem), för den fina kostanden av 15000. Nu tror jag inte handlaren ja köpte bilen av är så sugen på att betala dessa 15000 för att byta ut draget. De finns ingen chans att man bara kan ta kabelhärvan från bmw och koda in befintlig krok? även fast den inte är elektrisk? Hoppas någon har ett bra förslag :) tack på förhand! Mvh Erik | |
|
Vad händer om du tar bort säkringen? Slocknar varningen så kan ju det vara en quickfix, det är ju enkelt att sätta i säkringen då du ska använda draget. På min bil med originalmonterat drag får jag samma varning när jag kopplar in släp med adaptern, släp med 13 pol kontakt får jag ingen varning. Verkar vara rätt komplicerat elsystem på våra bilar när inte ens BMW själva vet hur man ska åtgärda detta. |
|
|
Du behöver inte byta hela draget. Om du har eftermonterad drag så har du en eftermonterad elsats som i värsta fall behöver bytas ut. Kanske en kostnad på 1500kr + arbete. Du kanske inte behöver byta ut något heller utan att den befintliga kabelsatsen kan vara bristfälligt inkopplad eller att du har fått fukt in i elkontakten. De kan hålla dålig kvalitet och inte vara gjorda för svenska vintrar, som gör att du får korrosion vid kabelanslutningarna. Så det finns en del att felsöka i, men byta drag behöver du inte. |
|
|
Som Mats säger - du behöver inte byta hela draget. Och du skall inte behöva koda in något drag heller, när jag monterade ett eftermarknadsdrag på en F10 LCI så kodade vi ingenting. Men börja med att prata med säljaren hur ni löser det här problemet. Förmodligen visste inte heller denne om problemet, men så länge du köpt bilen som privatperson så spelar det ingen roll. Dock har säljaren rätt att välja vilken verkstad som skall åtgärda problemet så ta en diskussion hur ni konstruktivt löser detta. |
|
|
Tack för era svar :) Har inte provat med säkringen än. Har fört en diskussion med säljande företaget och de vill självklart lösa detta, dock inte byta ut hela draget, vilket jag förstår till fullo. Ska försöka lämna bilen till en annan verkstad som är inte är lika fyrkantig. Har iaf kollat på draget och det är westfalia. Någon annan med en e60 lci och ett westfalia Avtagbart som har någon erfarenhet att dela med sig av? |
|
|
Hej, Du behöver inte byta drag. Ta dig tid och läs svaren ovan noggrant igen. Det är något fel med den elektronikbox som sitter där för att kunna koppla till ett släp utan att bilens alla lampvarningssystem börjar larma. Problemet har i n g e n t i n g med själva draget att göra. För att inte sabba garantin, bör du inte själv försöka åtgärda eller anlita en verkstad utan att först stämma av med säljaren. /Lennart |
|
|
Ursäkta om jag var lite otydlig i mitt senaste svar Lennart, jag förstår att draget i sig inte är orsaken :) Har kontakt med säljaren och vi har kommit överens om att vi ska försöka hitta nån annan verkstad än den lokala bmw återförsäljaren, alt någon som är duktig på drag. Den box du skriver om, är de komfortstyrdonet jag läst lite andra trådar om, som är placerat i reservdelsbaljan? |
|
|
Tyvärr kan jag inte "geografin" i din bil. Men normalt brukar nog boxen placeras i facket bakom vänster hjulhus. Du lär ganska lätt hitta den, för den kopplas in med diverse "tjuvar" på befintliga ledningar till bakljus, blinkers och bromsljus. Strömförsörjning sker antagligen genom en tjockare (röd?) kabel, antagligen direkt från batteriets pluspol via en säkring. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla för all del så att dragkontakten inte är ärgad och fuktig och att ingen adapter sitter i uttaget. Vanligaste felet. Är ju inget som helt plötsligt uppstår av sig själv. Kolla även så du inte har fukt i bagageutrymmet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Boxen sitter i reservhjulsbaljan. I alla fall på sedanen. Och som sagts tidigare, den 13-poliga kontakten på vissa eftermonteringssatser är inte gjord för vårt klimat. Så börja med att titta i den. |
|
|
Jag har monterat många av just din modell, har du en modell specifik elsats som krånglar kan du få dessa problem. Samt om det ärjat i kontakten. Vissa slarvar med att plocka ur den 13 poliga konverten som du har för att kunna dra släp med7 polig kontakt. Denna får alltså inte sitta i. Jag har modellanpassade elsatser som passar din bil. Ring gärna så hjälper jag dig 070-5476912 www.dragkulan.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.