AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.347

Buskörs på servicen? - 550i E60 -08

Sida 2 av 2
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
lite svårt att hålla emot frestelsen med RWD och vintertid;) grabbarna kanske drog förbi nån biltema och körde lite börns här o där);)

nej men allvarligt hoppas dom inte gjorde nått sånt och det blev bara en liten lugn körning för att konstatera att allt är ok. Har för övrigt haft några killar på mitt jobb i andra anläggningar som provkört kundbilar lite långt och onödigt och fått kicken samma dag. Vi hade en tesla som bilen sj dokumenterade hur långt och hur fort man körde den, en kollega körde den 160 på 100 väg och fick kicken direkt.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Beror ju helt o hållet på vars man lämnar in bilen! Skulle jag haft en m-modell och man lämnar in för service så hade inte jag vågat släppa den ur sikte om personalen är av yngre gasgladare modell. Först och främst så är de faktiskt ganska vanligt att tom bilmekaniker inte bryr sig/eller saknar kunskapen om oljan är varm innan man belastar motorn. Är ju kritiskt på en sådan bil. Ska inte nämna vilken bilmodell eller firma, men här i stan så vet jag att de gasades ganska friskt med kundbilar efter man gjort service el liknande på motorstarka bilar för en hel del år sen. Så nä, jag litar inte de minsta på personalen(om man nu inte vet att tex en entusiast som Hasso utfört servicen).
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Grejen är att det inte finns någon yngve hasse karlsson på deras hemsida under fliken ”om företaget”. Men tror dom ändå, det va bara en massa gamla gubbar. Varför det har blivit en mil är för att jag tror dom kört ungefär 5 km innan vxl servicen och 5 km efter, vilket inte är så farligt
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fullt rimligt hur ska dom annars tappa ur oljan om dom inte får upp tempen på oljan.
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Ja precis, tänkte så jag med
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När det servas Ferraris. Lamborginis, Maserati, Aston Martin. Helicat Challengers. Boss Mustanger. AMG MB C63. BMWs M modeller så är en BMW 550 inget speciellt och eftersom jag jag ägt två BMW V8 I många år så det inget man höjer ögonbrynen speciellt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Ni gör ett grymt jobb Hasso, kommer återkomma till er nästa år!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns en anledning till att vi är fullbokade när andra verkstäder har det tunt med jobb.

Länk
Också så är det ju så med bränslemätare att de kan stå på samma ställe ganska länge , för att sedan hoppa ner ganska mycket vid förhållandes liten åtgång av bränsle, glöm ej heller att man ofta har bilen på tomgång en stund i verkstan, vilket
drar förhållandes mycket.
När jag jobbade på Mercedes/Nissan verkstad på 90-talet så var ca en mils provkörning det som verkmästaren sa var lagom i normalfall.

/Peder
Vid bara oljebyte i motor brukade vi ej provköra, kollade bara inne på vekstaden att det var tätt vid filter/plugg .

/Peder
Spännande tråd - kör man lagligt blir det ju svårt (om än inte omöjligt) att plåga en 550i så det är mekaniskt skadligt. Kör man olagligt fort uppstår ju värre, försäkringstekniska/polisiära, problem.

Vissa hävdar att ägarna till 550i köpt bilen med uppsåt att själva köra olagligt vilket, om det nu vore sant, komplicerar bilden.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kanske dags för Pelle att uppdatera hemsidan...? ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ingen större prio på hemsidan ska väl pensionera mig så det gör mig det samma att synas där.

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tänk om alla som hade en åsikt, oavsett om vad på AP eller i tråden hade servat på Bil&Elservice:) I mitt yrke säger vi säg nått positivt eller låt vara om kvalitativa företag. Det bästa är det som inte finns på nätet:)

Mvh
Asklen
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Asken, tyckte aldrig att dom var dåliga. Har flera gånger sagt att dom gjorde ett bra jobb och att jag nu är en återkommande kund. Meningen med tråden var endast en fundering, detta är min första bil någonsin och därför inte riktigt vet hur allt går till punkt och pricka. Har heller inte nämnt vilka det var som servade min bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.