|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Lämnade in bil på service för motor och växellåda på min E60 550i. Noterade km mätaren och när jag fick tillbaka den hade dom kört 1 mil med den samt att soppamätaren har sjunkit rätt så mycket för en mil (har bild). Är det vanligt att verkstäder gör så? | |
|
provkörning är väl vanligt... och även lämpligt. Om dom bara bytt olja kör dom väl bara ut bilen typ, men om nåt större åtgärdas vill man väl testa att allt känns ok. Dock var jag med om, för några år sen, då jag hämtade bilen direkt när den var klar att motorn var jättevarm fast dom bara kört typ 5-7 km... då kör man inte lugnt direkt... har efter det påpekat vid inlämnandet av roliga bilar att jag har full förståelse att t.ex. en 130 är rena vinstlotten jämte alla 20d bilar... men att jag inte accepterar nån buskörning med min bil. Problemet har aldrig upprepats. /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja jisses mycket ska man höra innan örona ramlar av. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
I Majabajjas fall så tror jag snarare problemet är tvådelat; 1 defekt tankmätare och inbillning kombinerat med fordonsprojicerad grandios självbild. Vare sig en 550 eller en 130i är några fantastiska bilar på en BMW-verkstad utan snarast dussinbilar med tanke på att det kommer andra bilar som är betydligt roligare som M3, M4 M5 och M6. Skulle tro att Majabajja är en sådan som tror att bilprovningen blir så sjukt impad av hans 550 så de kör skiten ur den också, för de får ju inte in bilar som Ferrari, Porsche och Lambo. (Fordonsprojicerad grandios självbild som sagt). |
|
|
Tankmätaren är inte deket, åt upp ungefär 2 ”pluppar/streck” vilket jag anser är mycket för 1 mil, men kan självklart vara jag som inbillar mig. Känner mig inte cool för att jag har en 550i, men man kan ju inte neka att inte vilja trycka ner på gasen i en V8. Meningen med min tråd var att se om det var vanligt med att testkör bilen efter service. Jag har endast lämnat in Audi innan till märkes verkstad och har då inte tänkt på det. Detta var en mindre verkstad och har hört mycket gott om dom. Det var bra mottagning o allt, inget som jag är missnöjd med, bara fundersam över detta. |
|
|
Oavsett skicket på din tankmätare och tillståndet på din självbild så ska inte en verkstad kör 1 mil med bilen efter oljebyte. Känns som att dom haft bilen till att hämta saker typ fikabröd eller nått. |
|
|
Om man har gjort "service" (misstänker oljebyte) på växellådan, är det väl rimligt att de kör en viss sträcka för att kontrollera funktionen och det kräver väl att oljan är varm i lådan för att kontrollen ska bli relevant. Däremot buskörs det nog rätt friskt med motorstarka bilar när de lämnas in för service...jag skulle se till att vara med vid provkörningen om jag hade haft en "motorstark" bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja så kan det vara. Gjort en nogran testkörning av lådan. svårt för oss att gissa det enda du behöver göra är att ringa verkstaden och fråga varför dom körde 1 mil |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag kan garantera att bilen varken är buskörd eller onödigt körd efter automatlådeservice. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
...om jag tolkar Hasso rätt mellan raderna, så har han varit inblandad i nämnda bils service.... Om så är fallet tror jag att TS kan vara väldigt lugn och att det inte förekommit buskörning eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror det med, men som tidigare sagt var detta bara en fundering. Det va gamla hederliga gubbar som jobbade där, tvivlar inte på att dom inte gjorde nåt onödigt👍🏼 | |
| Är inte konstigt man testkör lämnade för övrigt in min bil här om dagen för byte av ok och parkeringsljus han var ute och testkörde bilen hörde inget fel. Men när jag hämtade ut den hörde jag ett ljud som inte varit där så antagligen när han precis var klar hade en stor sten satt sig mellan skivan och oket snacka om otur ;) | |
|
AlexanderK vad du sågar TS i onödan kan jag tycka, Visa personer är petiga thats it bara att ta det, Sen kan jag bara tycka att det är bra att dom provkör bilen speciellt efter byte av oljan i lådan. MajaBajja hur växlar bilen efter oljebytet? |
|
| När bilen är kall växlar den som den ska nu, inte alls som förut. Men när den är medelvarn växlar den sådär konstigt, tidigt o trycker in växlarna alldeles för tidigt o hårt. Sen när den väl är varm blir den normal igen. fattar inte vad det kan vara? | |
| Även OM dom skulle buskört med den så måste det vara svårt att avgöra då på en bil med en tank runt 80 liter om det gått åt 1,3 liter eller 4 liter? | |
|
När jag bytte vxl olja på min 540 E60 så körde de bilen varm både innan och efter bytet. Kändes fullt rimligt med tanke på arbetet. Gjordes för övrigt hos GW Engineering i Bagarmossen och resultatet var 100%igt. ------- //Lövet |
|
|
Det är nog rimligt att bilen körs en sväng efter en reparation eller byte av komponenter för att säkerställa att bilen fungerar som tänkt. Synd om man inte fick testköra och bilen inte fungerar när kunden ska köra hemåt.... 1 mil är väl inget att fundera på, om dom kört 10 mil hade jag nog frågat varför så långt. Och om man har en motorstark bil som av någon anledning inte skulle klara en lite inspirerad provtur så är bilen antingen inte så särskilt motorstark eller så är den slut. Sen är det väl så att på många verkstäder jobbar mest unga grabbar och det är väl klart att det kliar lite i gasfoten om dom har en rolig bil som måste testas en lite sväng efter reparation. Föredrar nog att verkstaden kör både 1 och 2-3 mil och lämnar ut en bil som faktiskt fungerar hellre än en som dom inte provkört och som inte fungerar på vägen hem. Den förbrukade soppan får man räkna in i den allmänna konkursen :-) Niklas Fransosen |
|
|
En polare lämnade in sin Saab 95aero med steg 3 trim på service för ungefär 15 år sen, fick tillbaks bilen efter 6 veckor med ”ny” motor. 2 killar på verkstan som provkörde. Oavsett ska en en verkstad som du anlitar för service respektera din egendom. Fick telefon av en kompis när jag hade min S5 på service, han vart omkörd av den i hyfsat friskt tempo. Känns inte kul faktisk. 2 ungdomar som satt i den. Crille |
|
| Kanske dags att nolla lådan efter oljebytet kanske det blir bättre. | |
| Catch_me, nolla lådan? Vad är det? Hur gör man det? | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.