AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.494

Rimligt pris på en Land Cruiser

Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Hej!
Jag ska sälja familjens Land Cruiser från 2003 med 26k mil. En bensinare med automat, navi, skinn, 7-sits. Reg. ucu-sju, sju, två. Varit i familjens ägo sedan ny. Det finns inga på blocket och bara någon i tyskland. Vår har ingen servicebok, lite rost på bakluckan och en skavd förarstol. Tänkte att 90k var lagom men efter 40 min på blocket hade jag 10-15 mail med folk som ville ha bilen, nu ännu fler. Lite för många helt enkelt mot vad jag ör van vid. Är inte ute efter att pressa ur var enda krona men vill inte heller lämna kanske 10-tals tusen till någon annan.

Så vad är en sån här bil värd egentligen? Någon som har bättre koll på Land Cruiser och vill hjälpa mig?
K2
348
K2
523i -97
Jag är inte kunnig på din bilmodell alls men personligen, skulle jag söka en bil med dessa egenskaper så är det ålder och miltal som är betydelsefulla. Här en 15 år gammal bil och 26k mil. Servicebok saknas så köparen vet inte vad som gjorts och när och av vem.

Om jag behövde en dylik bil enligt denna spec skulle jag siktat på ett pris runt 50 kkr.

Möjligt att mer informerat folk kan ge andra bedömningar men nej, jag skulle inte gå mycket över denna prisnivå. Alltför mycket av osäkerheter för att betinga ett högre pris enligt min uppfattning.

Kul tråd tycker jag, hur man värderar litet äldre fordon!
Hej,

Vi är en LC-familj. :)

Själv har jag ingen uppfattning om priset mer än att dessa åk är otroligt slitstarka och attraktiva för en viss grupp av användare. Utbudet är litet, så det är inte konstigt att du blir "nedringd" .

Håll in hästarna ett tag till, så kontaktar jag dem som nog kan ge en någorlunda vettig värdering och återkommer här.

/Lennart
Du kan antingen svara intressenterna att ”budgivning från 90k då intresset är stort” eller helt enkelt höja priset 20-30k så ser du vad som händer?
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Tack för svar!

K2: Inte riktigt den typ av tyckande jag letade efter då du och jag uppenbarligen har fel. För någon som är van vid ”vanliga” bilar och BMW är detta en helt ny typ av marknad, lite som gamla amerikanare som kan vara halvkompletta lik men ändå vara värda 10x mot vad jag skulle gissat på.

Lenwib: Perfekt, skulle vara mycket tacksam om du lyckades få fram en vettig siffra.

Dawwe: Ja, budgivning är väl det enklaste. Ska se vad som händer under dagen, om jag får tag i en vettig värdering, annars blir det troligtvis att ändra annonsen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu gäller detta en lite speciell biltyp/kundgrupp så priser är nog svårt att bedöma.

Största hotet mot en sådan bil är säkerligen rosten - så där kan nog skicket spela in rätt mycket.

Men har du provar att göra en värdering på bilpriser.se?
Där brukar man i normalfallet få en bra fingervisning om värdet på bilarna även om många blir lite besvikna när de ska sälja "pärlan"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej igen,

Ett svar så långt. En av sönerna tycker att priset ligger rätt. Det är ju bra. Fast han menar att Blocket-köpare har ett tvångsprutningssyndrom oavsett startpris. Så det skulle kunna tala för ett högre utgångspris.

(Den andre Toya-sonen bor i Norge, så han känner sig kanske inte manad att komma med förslag.... NOK 3-400.000? ;) )

När jag nu har funderat själv under hundpromenaden, landar jag också i samma härad, dvs 90-100k, lite beroende på hur du kan styrka skötseln av bilen.

Dawwes idé om budgivning (från 90k) verkar ju faktiskt vara det rättaste här. Men absolut inte under 90.

/Lennart
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Ja, det är ju där jag sitter fast :)

Litar tyvärr inte på sådana sidor, ibland visar dom ett rimligt pris och ibland ett helt orimligt. Enligt min erfarenhet oftast orimligt. T.ex en Cayenne hybrid -18 som enligt Porsche skulle köpas in för 830k ger en värdering på 583k. En Z4 35is jag hade för några år sedan värderades 130k under det jag fick i slutändan. Detta borde vara enkla bilar att få ett rimligt värde på då skick inte hunnit påverka speciellt mycket.

I det här fallet sägs det 63-75 vilket uppenbarligen är för lågt med tanke på intresset.

Svår nöt och jag antar att men måste hitta ”nördarna” för att få en rimlig bedömning. Innan jag började med efterforskningar chansade jag på 50-60k...
Jag tror budgivning kan vara ganska svårt att få igenom i praktiken, det finns nog en ganska stor risk att det mynnar ut i att någon har högsta budet, men sen kommer hitta en massa detaljer att bråka om när de väl är på plats för att genomföra affären. Jag köpte en LC90 för några år sedan och jag var nr 4 i kön på den, men de tre som stod på tur före mig var alla "bråkstakar" trots att de lovade att köpa den utan prut.

Jag tror runt 90-100.000 är ganska realistiskt, jag var spekulant på en identisk LC120 men med färre mil som annonserades ut för 90´ i höstas, de hade också mängder av spekulanter men ingen kom loss och köpte bilen. Till mig och några "utvalda" spekulanter som var seriösa gick de sen ned till 78, och då såldes den fort.

Nu var den lite "speciell" eftersom säljaren var lite begränsad i sina möjligheter att visa bilen, men samtidigt hade den gått mycket mindre än din bil.

90-100 är nog realistiskt och runt 105-110 är säkert möjligt men mer än så tror jag inte är möjligt att få.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Tack lenwib! Mycket tacksam.

Ska se hur jag gör under dagen men då är 90 troligen inte så långt ifrån rätt.

Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Ligger alltid steget bakom ;)

Tack jabbal, bra input!
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Uppföljning:
Många som hörde av sig och bjöd 100k och där omkring, dock ingen som dök upp när det väl gällde. Så släppte den för 85k till första bästa när jag tröttnade på alla strulpellar.

Tack för din återkoppling!

Du får väl vara nöjd med tanke på i vilket B-forum du annonserade. (Över)fullt av B-"intressenter"...

Och köparen har antagligen också god anledning att vara nöjd.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.