|
|
|
|---|---|
|
Hej! Söker råd och tips på ett skumt fel på min nyinköpta E46 Sedan från -02 med M54. Säljaren hade så sent som igår köpt ett nytt batteri då bilen stått några veckor och det gamla var slut. Vid en första uppstart verkade allt okej, men sen började problemen. Det första som hände var att instrumentbelysningen började leva sitt egna liv, för att något senare slockna helt. Bland annat visade varvräknaren 0 rpm när motorn gick på tomgång, samt att temperaturmätaren visade max trots kall motor och att bränslemätaren visade betydligt mer än full tank. Säljaren gav sig då ut på en liten tur i förhoppning om att det skulle lösa problemet, då det inte visat sig tidigare. Detta hjälpte dock inte. Efter att bilen stått avstängd några minuter, provade vi att starta den på nytt. Denna gången ville bilen dock inte starta alls. Det lät som att startmotorn och tändningen fungerade, men att motorn kanske inte fick bränsle? Vi kopplade in en OBD-läsare men inga felkoder kom upp. Vi plockade fram startkablar, men bilen ville ändå inte starta, och även nu lät det som att startmotorn gick runt. Efter ett mindre skambud lyckades jag tillslut ro affären i hamn. Bilen bogserades hem till mig, och strax innan vi var framme lyckades vi rulla igång den. Motorn gick då väldigt orent och stängdes av direkt. Så, vad kan det vara som spökar på denna bil? | |
| Kan det vara något jordfel? | |
|
Testa med att lossa på minuskabeln till bilbatteriet ett par minuter. Kan ha blivit något tokigt efter batteribytet? Om bilen stått orörd ett tag i detta fuktiga väder så kan det vara fukt som är problemet? |
|
|
Hej och tack för svaren! Nu har jag fått tid till att kolla på bilen igen. Det var inte svårare än att koppla av batteriet några minuter, precis son du skrev. Nu verkar allt funka som det ska igen. Vi får se hur länge det håller i sig den här gången 🙂 |
|
| Härligt att höra 👍🏻 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.