AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.931

Servicebehov ändrad?

Hej!

Jag köpte bmw 320 för ca 1,5 månad sedan. Där pendlade personen varje dag med bilen och i servicebehoven stod det att bromsbelägg fram och bak samt motorolja behöver bytas ut om ca 400km.

Jag använder knappt bilen, den rullar 1-2 gånger i veckan och när jag väl använder åker jag kortare sträckor. Jag kollade idag på servicebehoven, där står det nu att ingen service behöver göras på broms eller motorolja. Från att stå service om 400 km på broms står det nu 5000KM. Hur kommer det sig?

Behöver jag alltså inte lämna den på service?
2 anledningar.

Den visar fel och lever ett eget liv eller så har sericeprogrammet i bilens dator känt av att här kommer det inte att åkas så mycket och helt enkelt gjort en ny beräkning.

Men såklart stor skillnad på 40 och 500 mil. Plocka bort hjulet och kolla hur mycket belägg du har kvar.

Jag antar att servicen på oljan kvarstår som förut. Där är det ålder eller mil som gäller och vilket som kommer först.

EB
Låter ju helt knäppt om datorn är så pass cp att den återställer uppgifterna

Motoroljan ligger på 1900km/ nov 2018

Men bromsbelägg fick en markant förändring. Känns ju dumt lämna service om behovet ej finns
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller bromsbeläggens återstående körsträcka, kan man tyvärr inte lita så mycket på indikatorn då logaritmen som beräknar sträckan är opålitlig - man måste helt enkelt kika manuellt som förr i tiden och mäta tjockleken på beläggen själv.

När vi köpte F31:an stod beläggen på ca 3100/2800 mil kvar - nu står de på ca 3000/2700 mil trots att vi kört ca 2000 mil med den...dock har vi kört rätt mycket långkörning med bilen och troligen var den körd mycket kortsträckor innan.
När jag la om till vinterdäck mätte jag beläggen och det var drygt 6 mm kvar fram och ca 3-4 mm kvar bak.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
JohanB - mätte du både utsida och insida? Hur kom du åt på insidan? Underifrån?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag lossade hjulen (då jag skiftade fälgar) och mätte genom att sticka in en insexnyckel mellan skivan och beläggens stålplatta/bakplåt - då får man fram tjockleken på beläggens friktionsyta.
Bara att stega sig igenom insexnycklarna tills de inte får plats längre...

Exakt hur jag mätte/i vilka vinklar etc. kommer jag inte ihåg på rak arm...bara att jag konstaterade att fram var rätt mycket kvar och bak är det aktuellt att byta framåt våren för att ha lite marginal.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.