AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.237

Arals vägvisare för motorolja

Sida 1 av 2
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Enligt denna länk Länk passar inte Arals motoroljor till BMW, trots typ LL-04 klassning för flera av deras oljor. Någon som vet varför BMW inte längre är med i deras lista? Detta gäller även Arals oljor som säljs av ett par detaljhandlare jag har kollat på eBay.

I övrigt har jag kört med Arals 0W-40 Supertronic sedan nov 2016, och tycker jag måste efterfylla en del oftare än tidigare (då troligen "hydrocrackade" oljor), trots lugn körstil..
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Till min 520d har dom med 3 st godkända oljor: SuperTronic 0W-40, SuperTronic Longlife III 5W-30 och High Tronic 5w-40.

Vilka val gjorde du i listan? Tar man Bmw (US) har man begränsade motorval.

// Jonas
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Inte vet jag. Väljer jag min bil i listan X1 28i N52B30 så kommer det upp flera rekommendationer - bla Supertronic 0w40. (som jag också använder)

Jag behöver aldrig efterfylla en droppe mellan mina oljebyten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Valde 325d DPF (dieselpartikelfilter som din bil har) E90 2006-2010 och fick upp tre föreslagna alternativ:

SuperTronic Longlife III 5W30
SuperTronic 0W40
HighTronic 5W40

Kan det vara så att du inte valde DPF eller som redan nämnts USA-marknaden?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Ursäkta, pojkar! Fann inte "PKW" i menyn då jag tittade i går, bara "Leichte Nutzfahrzeuge". Och där finner man ju inga BMW förstås. Men, kan Supertronic vara något för tunn för min 11 år, och 15000 mil, gamla M57:a?

En annan sak: Någon som vet om det är kvalitetsskillnader mellan en HC-olja tillverkad från spillolja (som jag förstått några tillverkare nyttjar som bas) och dito tillverkad från "ren" olja (om sådan finns)? Alla LL-04 klassade, nat'vis.

Länka gärna om temaet varit uppe förut..
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Nyttja sökfunktionen, finns flera trådar där detta varit upp. Hur mycket läsning som helst, och inlägg/svar från Johan B där man kan lära sig en del.
Intressant med återanvändning av spillolja?

Basoljan utvinns ju ifrån råoljan som man hävdar legat under mark i miljontals år. När råoljan kommer till raffenaderierna hettas den upp till 380gr innan den pumpas in ett destillationstorn där man utvinner bla gas, bensin, fotogen, diesel samt smörjoljor/basoljor.

smörjoljan får sen genomgå olika reninssteg innan den blir användbar basolja.
bland annat:

-avvaxning-för att klara låga temperaturer

-avasfaltering-behandlas med propan för att bli renare och klara hög temp=mindre koksbildning

-solventraffinering-tillsätter lösningsmedel för att få bort aromater och andra oönskade ämnen, höjer viskositetsindet och oljan blir mer oxidationsstabil.

-filtrering=oljan renas genom en bädd av lera, den blir då mer vattentålig och oxidationsstabil.

-hydrering/hydrokrackin-här behandlas oljan med ett bastubad av vätgas tillsammans med katalysatorer så att alla aromater och oönskade ämnen försvinner. upprepar man denna procedur får man fram en hydrocrackad grupp III olja. Sedan styr man oljan i olika riktningar och tillsätter additiv för att den skall lämpa sig i bilmotorer, växellådor, hydraulsystem mm.

Tack vare dessa förfinade reningsmetoder så spelar det ingen roll hur skitig oljan är ifrån början eller vart i världen den borras upp. Slutresultatet blir ändå gott i slutändan.

Detta var lite om framställning av basolja direkt ifrån råoljan.

Vet dock inte om det är samma procedur man använder sig av när man återskapar basolja av spillolja. helt klart måste ju den återskapas på något sätt och återfå dess grundegenskaper.

Ur miljösynpunkt är ju andemeningen god och med tanke på att den legat några miljoner år i backen innan den renats första gången, så borde det väl vara möjligt att rena den ytterligare en gång till???

Hoppas att jag tolkat frågan rätt?? är det någon annan som är mer insatt gällande återanvändning av spillolja??

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Tack, kalle p. Mycket detaljerad, och därmed lärorikt! Nu återstår bara synpunkter på om 0W-40 (i detta fall Aral Supertronic) kan vara en något för tunn olja i min elvaåriga M57 D30.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu figurerar det mycket skrönor om "rening av spillolja" och man kan givetvis använda förorenad/använd olja som råvara för framställning av ny olja och det kan göras på olika vis både teoretiskt och praktiskt.

Nu vet jag inte exakt vilka oljetillverkare som använder använd olja som råvara och inte heller vilka av dessa som använder vilka metoder.

Första reningen av "spillolja" brukar vara en fällningsrening där man helt enkelt låter tyngre restprodukter sjunka till botten genom att låta oljan stå stilla en längre period.
Sedan finns det olika typer av filtersystem - allt från "vanliga filter" (liknande de som sitter i bilmotorn) till cyklon-/centrifugalfilter där oljan spolas på insidan av en snabbt snurrande cylinder och där tyngre partiklar trycks mot insidan av cylindern och fastnar där.

Därefter kan man destillera oljan och göra brännolja av den eller låta den genomgå hela raffineringsprocessen igen som en bättre råvara än råolja.

Oftast används dock insamlad spillolja som brännolja direkt i t ex. cementugnar och annan tyngre industri där den bränns med bra avgasrening och kontrollerad förbränning.

Nu har det dock förekommit (t ex. i Ryssland) rena bedrägeriverksamheter, där skurkar har renat spillolja hjälpligt med olika enkla filtrerings-/bleknings-/lukthämmande processer och sedan slagit denna ful-olja i stulna nya dunkar och etiketterat dem med likaledes stulna etiketter och sedan sålt dem via olika kanaler till ovetande kunder till "kanonpris"...
Köper man olja via tillförlitliga handlare är den risken dock minimal!

När det gäller Inkogs fråga, skulle jag nog säga att det inte bör vara några problem med den oljan i din motor om du inte redan nu upplever problem som är relaterade till oljan.
Den är de facto lite tjockare varm än den olja som vilken BMW-verkstad som helst hade slagit i motorn (de brukar använda 0W30 eller 5W30-olja)...

Mvh
Johan B

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Johan B: Mot slutet i ditt inlägg, menar du "...om du inte redan nu upplever problem som är relaterade till MOTORN"? Jag har inte upplevt några problem vare sig med motorn eller oljan, ut över att jag menar oljeförbrukningen är något högre med Araloljan än förut (kan ha med motorns ålder att göra, dock "bara" 15k mil hittills). Själva motorn går annars kattmjukt (för en oljebrännare..) med denna olja. Inget rassel alls.

Vad gäller spillolja har jag för mig att mycket av denna går till asfaltindustrin. En tillverkare som öppet (åtminstone tidigare) nyttjar spillolja i sin produktion av "ny" motorlja, är tyska Mitan, som marknadsför sin motorolja med Pennasol- och Alpine-etiketter, och troligen flera andra namn. Jag körde med Alpine-olja (LL-04) ett tag, utan problem. Dock visste jag inte då att det var regenererad spillolja..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inkog, hur mycket olja drar den nu med Aral-oljan?

Det är möjligt att det går en hel del spillolja till asfaltsindustrin också...

Mvh
Johan B

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Johan B, uppskattad mellan 1 och 1 1/2 liter på sådär 4-500 mil. Det er något mera än med andra oljor (som oftast grad 30) i motorn, tycker jag. Jag kör mestadels i Norge, alltså mycket lugnt (rel. låga hastighetsgränser och astronomisk bötesnivå..). Bilen har annars V-tech steg 2 programmering (ger ung. 280hk/600Nm enligt dem), men dessa potentiella krafter utnyttjas sällan, förstås. Har alltid bytt olja (och filter) efter max. 1500 mil i denna motor. Alltid LL-04 oljor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter inte som oroväckande oljeförbrukning!
Hur mycket drog den med tidigare olja?

Det man får tänka på är att under vinterhalvåret brukar oljeförbrukningen stiga pga. alla kallstarter.

Du nämner att motorn går bra i övrigt, så jag skulle lugnt fortsätta med den oljan.

Det är klokt att byta oljan oftare än normala serviceintervallen - brukar själv byta olja minst en gång extra under ett serviceintervall - på F31:an bytte jag strax efter vi köpt den och sedan ytterligare en gång efter ca 1000 mil och nu efter knappt 1000 mil ska den in på service med ny olja...kommer att byta ca var 1500:e mil i fortsättningen.

Kör med Aral SuperTronic 0W40 BMW LL04, och tänker fortsätta med det.
Under 1000 mil hinner oljenivån sjunka med ca 2-3dl på stickan och jag har inte behövt fylla olja mellan bytena.

Mvh
Johan B

Håller med Johan B. Under vinterhalvåret blir ju oljan så tunn för att gynna kallstartsförhållanden. Inte heller ovanligt att nya bilar läcker just under vinterhalvåret där man ser lite dropp på asfalten på parkeringen.

Oljarna blir ju tunnare och tunnare med lägre viskositeter, allt för att uppnå uppsatta miljö och bränslebesparingskrav. Vet de som tröttnat på läckaget och till och med gått upp ett snäpp med viskositeten för att slippa läckaget. Drar väl ca 1% mer bränsle men å andra sidan får man en bra planing i lagrena.

Ser det inte som ett problem med läckaget förutom ur miljösynpunkt. Kanske till och med är positivt att få efterfylla lite då och då med fräsch olja och få in lite nya additiv, samt att balansera upp viskositeten en aning. i förbränningsmotorn har vi j en konstant bränlsespädning där drivmedel och sura förbränningsrester tränger ner emellan cylindervägg och kolv.

Låter klokt som Johan nämnde att inte pruta på oljebytena och frångå longlifeintervallen. Att spara in på några hundralappar om året för ett extra oljebyte kan bli en dyrköpt läxa. Haveriet inträffar så klart lagom när nybilsgarantin löpt ut. Det nämndes sludgeproblem tidigare som är direkt relaterat till för lång serviceintervall. Alltför många kallstarter och korta körningar där vattnet inte hunnit förångats bort ur oljan. Oljan blir som en svart gröt i oljetråget och täpper till silarna och leveransen till lagren upphör. Vid 60-70 grader har jag för mig att processen startar, dvs vattnet avdunstar via vevhusventilationen. Detta fenomen tystades ned ganska bra ute på märkesverkstäderna. Nämner inga namn. Bilar med havererade motorer stod på rad...

Köper man en ny bil, bör man som Johan göra. Byt olja efter 100-200 mil. Då får man bort merparten av alla slitagepartiklar-ra toppar som avyttras. Dvs de grova ytor som finns på lager och mekaniska delar ifrån svarvning-fräsning vid nytillverkning avyttras under inkörningsfasen.

Detta borgar för en lång livslängd.

SKF hävdar att vid en inkörning av en ny kuggväxel tex på industrin så är 70% av inkörningsfasen klar efter 20 min. Det fullkomligt sprutar med metallpartiklar.
Samma där. Byt olja efter en timme/vecka. metallpartiklar tillsammans med syre och vatten är en perfekt katalysator på oxidationen. Oljans livsländ förkortas drastiskt. Inte heller bra att få in metaller i lagerbanor och kuggingrepp som ställer till det med intryckningsskador med materialvandring som följd.

Vill bara slå ett slag för täta oljebyten och rena filter

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Johan B, lite intressant att du tycker 1 - 1 1/2 liter oljeförbrukning under 4-500 mil inte är oroväckande högt när din bil förbrukar 2-3 dl under 1000 mil (dock med "bara" två tredelar av slagvolymen og dito cylindrar, dessutom nyare bil och därav sannolikt kortare körsträcka). Då förbrukar min bil, med utgångspunkt i föreliggande siffror, i runda slängar 10(!) gånger så mycket motorolja som din. Så låg oljeförbrukning som du mätt, har jag knappast hört om, oavsett bil/motor, men runt hälften av värdet jag tidigare presenterat när det gäller min nuvarande bil, är nog en kvalificerad gissning - med användning av andra oljor än Arals. Jag har dock ingen noggrann siffra på detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, man brukar ha ca 1 liters oljeförbrukning per 100 mil som gräns för "defekt"...

Så dina siffror är inga problem.

Olika motorer kan dra olika mycket olja - M54:an i 525:an drog nog ca 1,5 liter på 2-300 mil och det var i mesta laget i mina ögon, men just M54:orna är lite ökända för att kunna dra olja (vissa exemplar drar lite olja och andra mer).

M52tu-motorn i E46:an drog så lite olja att jag aldrig behövde efterfylla mellan oljebytena (ca 1250 mils intervall).

Mvh
Johan B

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"råoljan som man hävdar legat under mark i miljontals år."

Det är bara ett antagande. Men det behövs inga långa tidsrymder, det enda som behövs är organiskt material (döda växter eller djur), vatten, hög temperatur och högt tryck.

Forskare vid Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) har nämligen utvecklat en teknik som kan göra alger till olja inom loppet av en timme! Receptet är överraskande enkelt: Hetta upp algslam till en temperatur av 350 grader Celsius samt håll det under ett tryck på 200 bar i lite mindre än 60 minuter. Algsoppan har då förvandlats till råolja.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
1-1 1/2 liter 4-500 mil på en bil som gått 15.000 mil tycker inte jag är ok, även om en del BMW är kända för att dra olja.

Säger som jag brukar, och har erfarenhet av, hoppa över noll oljor om du inte bor i Lapplands inland och saknar motorvärmare, gå upp på tex en 5-50 olja, och du kommer se att förbrukningen minskar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kallviskositeten påverkar minimalt när det gäller oljeförbrukning, det är när oljan är varm och tunn som det kan göra skillnad på oljeförbrukning mellan t ex. en 5W30 och 5W40 eller t om 5W50-olja.

När det gäller Aral SuperTronic 0W40-oljan, så ligger den relativt nära nedre SAE-varmviskositetsgränsen för att klara kravet på xW40-olja. Lite tunnare varm och den hade klassats som 0W30.

Dock bör man beakta att om man kör en modern dieselbil, måste man ha en olja av rätt klassning (low eller mid- SAPS) för att inte klägga igen partikelfiltret...och mig veterligen finns det inga 5W50 eller 10W60-oljor som uppfyller de kraven.

Väldigt många moderna bilar drar en del olja och det anses vara "normalt", sedan kan man iofs tycka vad man vill om det...

Jag testade ett antal olika oljor och viskositeter i E39:an utan att det blev någon större skillnad på oljeförbrukningen, så ibland är det svårt att få en motor att dra mindre olja...testade 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 5W50 och 10W60 - skillnaden var liten i förbrukning.
Inga yttre läckage efter att vevhusventilationen byttes till BMW-original isolerade version plus packning mellan oljefilterhus och block (innan dess läckte den via ventilkåpspackningen och oljefilterhuspackningen).
Nu såldes den men annars skulle jag nog testat WD40-metoden.

Men det var som sagt M54-motorn som är ökända för att dra en del olja och bilen hade gått knappt 30.000 mil, men gick väldigt fint i övrigt.

E46:an med M52tu som inte drog någon nämnvärd mängd olja alls, hade rullat 40.000 mil och gick fortfarande fint i motorn.

Mvh
Johan B

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag vet att många tillverkare vill banka i kunderna att 1l/100mil är "normalt", men det innebär att man gör 5 oljebyten mellan två servicetillfällen. Då är det bara att byta oljefilter och fortsätta tanka olja och kolla bränslenivån. Detta är inte normalt! Om man skulle köpa oljan hos märkesverkstaden så kostar bara oljan över 6kkr mellan två servicetillfällen.
1l/1000mil kan jag tolerera, men mer än så känns inte motiverat eller "normalt".
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ursäkta, jag missade att vi pratade om en diesel med filter.

Jag hade en Peugeot 2,0 HDi (utan filter) som inte dragit nån olja mellan bytena (2000 mil) orkade inte byta själv en gång vid 12.000mil och lämnade in bilen på auktoriserad verkstad.
Efter bara 150 mil larmade bilen för låg oljenivå, åkte till verkstaden som misstänkte att dom fyllt på för lite och toppade upp.
Men lampan tändes igen efter drygt 150 mil ??
Jag tog fram bilens bok och serviceprotokollet. Man hade hällt i 0-30 olja.
Rekommenderat var 10-X för kallt klimat, och 15-x för varmt.
Tillbaka på verkstaden "Vi har 0-30 i kranen, och häller det i alla bilar, det ska funka"
Dom tog fram dunkar med 10-40 delsyn då det var det ända dom hade, och bytte.
Jag klev ur bilen vid 27.600 mil och behövde aldrig fylla på nån olja mellan bytena.

Detta är inte översättningsbart på TS bil, men visar att tjockare olja håller sig kvar bättre.

Och frågan är vad som är bäst för filtret, olja som är kvar i motorn, eller olja som tar sig ut genom filtret ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.