|
|
|
|---|---|
|
Har en litet äldre bimmer, e39 med 2.5-liter sexan. 523i heter den men som sagt 2,5 liters sexa. Alltid älskad men på senare tid mest sonen som brukat. Korta turer mest, blev igensatt vevhusvent som åtgärdades rätt nyss och kylsytemet byttes förra året. Så idag tänkte jag att nu får den fan ut och resa en längre tur för att bränna ur systemet, så jäkla gott att köra manuell låda istf auto som på volvon jag brukar använda för pendling. Jädrar vad behövligt! Efter typ ett par mil varvade jag ur den litet med ett vitt moln bak bilen, upplagrat vatten i avgassystemet. Kanske en hel del vatten i den relativt nybytta motoroljan också. Nu var ju vädret precis över nollan hela 10-milsturen men den där vitröken vid belastning försvann mycket snart. Vilken fantastiskt bra bil, det är vad jag tänker. Supertyst, drar upp den i 190 knyck utan minsta vibration. Perfekta bromsar - fattas bara annat eftersom jag just bytt hela bakbromspaketen - rena njutningen på tysta Nokina hakka R. Jäklar vilken härlig gammal kärra! Sättet den suger upp ruffligt väglag, kass asfalt är ju helt enastående jfr tex denna Volvo S80II (2007) jag jämför med. Helt effortless och ändå total kontroll i helt värdelösa kullerstensgator. Volvon hoppar runt som en gammal kråka i jämförelse. Jag parkerar bilen på infarten til kåken och bara undrar varför inte alla bilar är så här. Ta mig fan helt otroligt vad en 20 år gammal kärra kan upplysa om... | |
|
Kan bara hålla med!!! Varit trogen Volvo under många år men tog chansen att köpa en 520 -02 för 1 år sedan. Jag kan säga att jag inte ångrar för en sekund mitt val, känns som att man är 18 år varje gång man sätter sig bakom ratten. |
|
|
Håller med! Men att köra en e39 vibrationsfritt hör nog till ovanligheterna tyvärr. Ruskigt mycket problem med detta på modellen. Men som du säger, får man till den biten så är det fantastiska bilar. Tänkte försöka få tag i en fin efter att jag är klar med min nuvarande. Kanske det finns någon rostfri max 15000 mil därute någonstans.. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Håller med! Har kört min från 800 mil till nu 23000mil. En oslagbar bil på många sätt! | |
|
Håller med Var ute på en 20mila sväng och blåste ut min med. Går helt underbart Ola det finns , jag vet om en E39 under 15000mil och endast en ägare , den verkar ställas av varje vinter så jag misstänker att den är rostfri. |
|
|
Hero, intressant! Vet du vad det är för motor? Jag vil helst ha 530 och uppåt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Om den var till salu så hade jag köpt den. Det är en 523i |
|
|
Jo chassit är svårslaget när allt lirar men som sagt, kan vara litet känsligt med alla bussningar och leder som måste vara fasta och fina om man ska kunna njuta av vibrationsfri färd (förutom bromsar som måste vara i fint skick såklart). Vad det behövs för motor för att vara skoj kan man ha delade meningar om men jag trivs bra med den där 2,5-liters sexan, går absolut silkesmjukt. Relativt problemfri och lättservad, går runt på ca 0.75 l/mil på längre turer rask aktiv körning. Litet dåligt bottendrag så det inspirerar till att vara aktiv med växlandet, drar härligt mellan 4-6k rpm (och vilket härligt ljud från den raka sexan!!) men nästan död under 2k. Kanske ev en sliten Vanos men kan inte minnas den varit särskilt pigg någonsin där nere, enkel-Vanos på denna (M52). 175 hk i specen men känns som betydligt mer när man är uppe i rätt varvtalsregister. Vill man ha automat så skulle jag gå upp till minst 528, gärna större. Men det är verkligen härligt att ha en bil som gillar att köras aktivt, inte mycket elektronik och grejer mer än ASC+T som är guld värt när man kliver över moddiga mittsträngar på vintern tex. Annars en väldigt "organisk" körkänsla eller hur man ska uttrycka det, upplever en direktkontakt med bilen & vägen via gas, broms, ratt, växelspak som jag absolut inte får via pendlarvagnen som mer känns som att man "åker bil" (Volvon). Ingen "fly-by-wire"-känsla här inte :-) |
|
| Ja E39 är en fin bil, haft en 540 Touring och den gillade jag skarpt. Mina föräldrar hade en 525i Touring-03, mörkgrå med M-paket och den är fortfarande en av de snyggaste BMWs jag sett. 523 går som ett skott för sina 170 hk dessutom! | |
|
Ja, delar uppfattningen att e39 var mycket bra för sin tid, men håller väl än idag. Det är något med inredningen, spakar och sånt som känns klockrent. Tyst är den också! Min 530iAT går faktiskt helt utan vibrationer också. Det enda jag kan störa mig på är att växellådan känns lite gammal om man jämför med nyare. Det känns om om nyare (6hp19) har mindre effektförlust på något sätt. |
|
|
E39:or är fina, har ägt 523, 528, 540i och har nu en 540iat. Bilarna är enkla att reparera och slitdelar är ganska billiga. Komforten är bra, kommer ihåg när jag sträckkörde Stockholm - Jönköping tur och retur i 540in för att hämta sommardäcken som fanns där. Då kändes det att modellen är en riktigt bekväm långfärdsbil. /Magnus |
|
|
Galaxy, ja en riktigt bekväm långfärdsbil håller jag med om! Har sträckkört ett antal ggr 130+ mil i Sverige, inga problem alls. Den mest minnesvärda långkörningen var när vi körde hem från Österrike 2005-01-08. Vi höll bra marschfart runt 180-200 men upp emot nordtyskland tyckte jag att folk vinglade litet omotiverat mycket på Autobahn och gick ner litet mot 160. Märkte även att alla vindkraftverk stod stilla, undrade varför minns jag. Att det blåste rejält blev vi varse egentligen först vid färjan till Danmark, därefter progressivt mer och mer vansinnigt... bilar till höger och vänster i dikena och träd tvärs över vägen. Dock, positiv som man är så ser jag ju att "tja det där var ju en liten Skoda där i diket, så kan det gå"... eller "ja det där träden faller ju från vänster så det var ju tur att det inte påverkar mitt körfält". Ska inte trötta er med att berätta hur det var att åka över hem mot Sverige i bilfärjorna men... något i hästväg och fattar inte att rederierna vågade köra. Vägen hem från Helsingborg till Växjö blev en smula bisarr, köra slalom mellan trädtoppar på motorvägar och trafikleder, kommer slutligen in i stan och rondellernas buskar, skyltar etc allt är uppryckt och flyger omkring i luften. En stor trädgren kom farande och bonkade in i vänster framflygel bara tio minuter innan vi var hemma. Men märkligt nog upplevde jag aldrig orkanen Gudrun (som vi senare fick höra att den kallades) inne i bilen, upplevde den som en säker bubbla i en helt vansinnig omgivning. Den där lilla bucklan i vänster framskärm har jag låtit vara kvar som minne / påminnelse... förstått senare att det egentligen bara var jag som tyckte det var ok att fortsätta och resten av bilens passagerare tyckte det var en skräckfärd särskilt när vi kom in i Sverige. Så e39 i denna tappning är en väldigt trygg och bekväm långfärdsbil (tycker jag)... :-) |
|
| Bästa 5 serien som någonsin har gjorts. Har haft 5 olika, 3 kvar i familjen och kört f10 och senast införskaffat en G30 540i, men är alltid som gladast och känner mig som 20 år när jag kör en e39:a, perfekt balans mellan människa maskin, den känslans saknas i dom nya bilarna tyvärr. | |
|
Ja då gick det en e39 till nästan samma väg ,hade en 528i -98 då, körde från ystad till nässjö under Gudrun o har aldrig sett något liknande , vid medvind stod mätaren som visar den direkta förbrukningen på typ 0,3 - 0,4 på plan väg.... Men vilken vägvagn e39 var/är , tyst o relativt snål i fh till vikt o effekt, saknar den stort!! /Peder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.