AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.101

Vilket märke av vattenpump ska man välja

st
32
strömstaren
330i touring -04
Behöver tips på en bra vattenpump med stålimpeller till 330I touring -04 ( M54 motorn ).
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är själv intresserad av detta topic, behöver själv bygga om en M54 inom överskådlig framtid.

Enligt relativt insatta källor så var en av huvudorsakerna till att vattenpumparna med plastimpeller gick sönder var att tillverkaren av vattenpumpen inte visste vad BMW använde för typ av kylarglykol (eller INTE använde för typ av kylarglykol) - eller BMW glömde berätta det... Oavsett så sägs det att plasten var helt enkelt inkompatibel med den kylarvätska som BMW använde. Och som ni vet så har BMW sedan länge övergett plastimpellern och använder en typ av kompositimpeller istället som verkar hålla.

Iallafall så finns det options...

Här är väl den grundläggande BMW Original med kompositimpeller
Länk

Nästa steg är vattenpump från Geba med metallimpeller
Länk

Och vill du gå all-in så finns high performance från Stewart
Länk
st
32
strömstaren
330i touring -04
Blev en sådan
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, men den där såg ju inte så tokig ut faktiskt. Plastimpeller dock, men som jag nämnde innan så är nog det problemet mycket mindre numera (fast jag gillar överlag inte plast och M54-motorn är den sista motorn innan det ballade ur det helt med all plast och junk).
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Schmiedmann säljer en "förstärkt" variant: Länk
Visade sig vara en Meyle vattenpump med artikelnummer 313 011 2001, med metallimpeller osv :)
st
32
strömstaren
330i touring -04
Ja tänkte att SKF har bra lagring och tror att dagens plast eller om det är kompositmaterial i impellern är av bra utprovad kvalitet
st
32
strömstaren
330i touring -04
Impellern har tydligen någon blå coating som ett extra skydd
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad trevligt det är att ens helg-bil har en vattenpump som är gjort helt i stål, även impellern. :)
Hoppas det är ok att jag lånar tråden eftersom mitt problem är identiskt med TS.

Jag gjorde misstaget och köpte en SKF vattenpump, exakt samma som TS köpte Länk i tron att impellern skulle vara av metall, döm om min förvåning när jag öppnar paketet och upptäcker att det är plast, klarblå plast. Ser inte ut som bakelit men vad vet jag.

Jag trodde SKF borgade för att det skulle vara en kvalitetsprodukt men det sket sig tydligen.

Är den här SKF pumpen något att ha?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Valde samma som Steifan eftersom jag ville ha en vattenpump i metall.

Priset är inte oöverstigligt.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.