|
|
|
|---|---|
|
har problem med bromsarna bak inte tar på min e53a. 3.0i ägaren innan mig bytte skivor och klossar och det skulle bara vara att lufta bromsarna, men det kommer knappt ut nån bromsvätska inte häller när jag kör en vakuum maskin på dom. fick tips om att det kunde vara lastgivaren som spökade så har tagit väck den nu men ingen skillnad. den var för övrigt fast erjad nästan. fick ta i ordentligt för att armen till givaren skulle röra på sig. någon som tror sig veta felet på min bil? | |
|
Kommer det bromsvätska ur luftnipplarna när ni är två som luftar. En som trampar på pedalen och en utav er är vid oken och öppnar nippeln? Annars kan man ju misstänka att huvudbromscylindern antingen behöver bytas eller har varit tom på bromsvätska och behöver bänkluftas (sök benchbleed på youtube) behöver ju också göras innan ny monteras. Vet inte hur lastventilen är uppbyggd men jag har svårt att tro den kan blockera flödet till oken helt, vore bra dumt, men kan den bli igensatt av rost utifall bromsvätskan aldrig blivit bytt? Inte så trolig men... Hur såg bromsvätskan ut som var i systemet? Bärnstensfärgad eller svart? Tar bromsarna fram som de skall? // Jonas |
|
|
tack för svar, broms oljan ser bra ut. har prövat både med att en kille bromsar och jag öppnar nippeln och så köpte jag en vakumsug som suger ut oljan från nipeln med tryckluft. det kommer lite lite hela tiden inte som brukligt en massa olja när man trycket till. det var tidigare ägare som bytte bromsar och skivor så om det vart tomt på olja vet jag inte. den bromsar bara fram just nu och man känner i pedalen den tar inte förens halvägs mot vad den borde, ska kolla på länken du skickade så får jag se, blir inte klok på den här bilen. har bytt säkert 30 par bromsar på olika bilar bytt bromsok mm men aldrig vart med om detta, |
|
|
Vet inte vad som är enklast. Att byta lastventilen eller huvudbromscylndern men jag skulle börjat med att köpa ny huvudbromscylinder och lufta den i skruvstädet för att därefter montera den och lufta övriga systemet. Hjälper inte det så skulle jag därefter bytt lastventilen. Är detta rätt väg att gå? Oklart men skulle detta avhjälpa problemet för mig så hade jag vart nöjd. // Jonas |
|
|
Kommer du åt att lossa inkommande rör/slang till lastventilen för att se om det kommer vätska då. Mvh Thomas |
|
| Of topic men tycker dialogen är skön! Sann forum / brödraskap manér. Man vill hjälpa till osv.. Till skillnad från Bos (Bimmers of Sweden) FB sida. Jag la in en fråga när jag fick felmeddelande på iDrive... då blev jag hånad och utdömd:/ osv.. har numer lämnat Bos... | |
|
@Thomas nämnde slang i sitt inlägg och kom att tänka på en sak... En gammal bromsslang kan ju svälla inåt, dvs att flödet av bromsvätska stryps. Främst märks väl detta iom att bromsarna inte vill släppa efter man tagit foten från bromspedalen efter bromsarna varit ansatta. Finns där en slang in till lastventilen? Ett annat alt är ju att bromsrör blivit tilltryckt påväg bakåt under bilen och således stryper flödet av bromsvätska. @Gustav76: Visst är det så :) // Jonas |
|
|
Jonas, sorry jag är ingen expert på bromssystemen på bilarna :) Men jag har haft bromsproblem på flera av mina bilar. På vår E36 fick vi byta bromsrören efter nedslag på besiktningen...sedan på vår E46 som man då trodde var skottsäker, såg jag en fläck i snön en dag och jarå då var det hål på bromsröret i vänster bak. Vidare på min E53 4.6is hade jag vibbar i framvagnen...bytte då länkarmarna och det vart bättre...men då det höll i sig bytte jag även skivorna och beläggen. då försvann det... samma på min E70.... efter runt 6 månader jag skaffade den så hade jag vibbar även vid svaga inbromsningar...bytte länkarmarna, problemet försvann men vid hårda inbromsningar i typ 120 blås så vibbade det..bytte då skivor och belägg. Allt verkar hända efter 15-16K mil oavsett bil. Men för att konkludera, jag har tyvärr inget bra svar på din fråga. Min erfarenhet säger mig dock att vid byte av skivor och belägg så byter man inte vätskan. (det är oftast min svåger aka min mek som bytt alla bromsar genom åren ... ;) Lycka till! |
|
|
Last ventilen sitter på höger bak. den är elektrisk så skälva bromsverkan regleras väl via abs enheten antar jag. tack för alla svar grabbar. |
|
|
@gustaf76: Haha nu var det jag skrev till dig ett svar på ditt inlägg om forumet men tack för dina erfarenheter ;) @Lars P: Så kan det vara. Vet tyvärr inte något om hur den fungerar. Det enda jag kan tänka mig är att den absolut inte får strypa tillförseln av bromsvätska till bakbromsarna så de inte fungerar. Vore ju livsfarligt. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.