|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Just nu betalar jag 1300 for min 06 M6 med BMW Orig. (IF). Med Trygghansa kostar det 919kr (om man har en tillägg). Har någon av er hade bra/dåligt erfarenhet av Trygghansa/BMW OriginalF? Den störst skillnaden jag kan se är den "Mervärde" Klaus i BMW's försäkring...Trygghansa har ingen sådan när jag fågade dem. Annars har jag horde bra saker om Trygghansa. | |
| Har Trygg Hansa på hemförsäkring och den enda gång jag behövt deras hjälp var de smidiga och vänliga. Gott generellt intryck men använder Aktsam själv på min bil. De ägs av TH men har för mig oftast bättre priser. | |
| Tack Grelle, sitter och laser nu med sökord "Trygghansa", väldigt mycket info - det kan ta en hel dag...men det är roligt. :-) | |
|
Looks like TH is better than IF after reading some old threads - even though IF repaired my M5 touring with costs of 264,000kr.... repaint on one side, new left side front EDC damper and left light. It wasn't a serious incident - but the costs added up. Maybe TH wouldn't have repaired it, but I can't live with the annual price diff with my M6 so TH it will be.... TH also only charge 195kr per month for Avställnings försäkring.....with IF it is 412kr per month. |
|
|
Enligt min erfarenhet, vilken dock bara är en av många, så behöver iaf jag inga tilläggsförsäkringar med Länk för bilen. Kan varmt rekommenderas och de har smidig skadehantering. Mvh Asken |
|
| TH bytte styrväxel och servopump på BMW verkstad. Byter nu till IF på grund av priset. TH är bara att ta | |
|
That was another thing I worried about - and that was whether you had a choice in which workshop you can use. Tom - hade du någon val om vilken verkstad du kunde använda? |
|
| Dom frågade vilken verkstad jag gick till och fick den | |
| Ok. Tack för svaret. Då är det bara att byta på 1st april. | |
|
Men på en 2006 kanske maskinskada spelar mindre roll i sammanhanget eftersom inget försäkringsbolag ersätter på en 12 år gammal bil (mig veterligen) Jag har har TH i många år på bilarna, har dock aldrig haft något ärende så jag vet inte hur de hanterar. |
|
|
Har i alla år kört BMW OF för dom har varit billiga (kanske inte billigast) och alltid varit bra att ha och göra med vid behov. Nu för ett tag sedan fick jag hem deras förslag på ny försäkring och jag höll på att tappa andan. Nu gäller detta iofs f n garageförsäkringar men dock. På caben gick den upp med 125% och på sjuan med 300% i runda slängar. Eftersom det var garageförsäkringar så är ju beloppen inte så höga men dock. Vid ett samtal med BMW OF så framkommer att dom inte riktigt kan redogöra för varför denna höjning sker, vilket jag tycker är ytterst pinsamt. Man måste ju kunna förklara varför en kostnad höjs radikalt. Då min eg fråga var om premierna skulle gå upp med motsvarande siffror även när bilarna ställdes på fick jag svaret att det skulle dom inte. I mitt fall skulle bägge bilars försäkringar bli nån liten peng billigare. Men jag hade ändå fått tillräckligt med incitatament till att ringa runt. Slutklämmen är iaf den att TH får bli min nya försäkringsgivare. Sänkte sjuans månadskostnad från ca 1800kr/mån till ca 1000kr/mån och caben blev nog en hundring billigare per månad jämfört med vad BMW OF lyckas åstadkomma. Hur en ev skada hanteras av TH återstår att se (hoppas iofs att jag slipper) men so far så gillar jag TH betydligt bättre än BMW OF. Niklas Fransosen |
|
|
Hej Fransosen Tror att TH var inte alltid den billigast val, man hör bra saker om deras skadehantering och kundservice för det mesta. Jag har ingenting emot BMW IF, dem har varit bra att göra med också, men....money talks. Var det svårt att lämna BMW IF? Jag gissar du hade ingen tid kvar på Försäkringsperiod? |
|
|
@ SchrickM5 Det ändrar sig nog över tid vilket bolag som är billigast så det man märker är hur viktigt det är att ringa runt. Just nu var det TH för min del men det kanske ser annorlunda ut om ett år, vem vet. Det är inte så svårt att byta bolag men det kan bara göras på Huvudförfallodagen. Och jag hade tur att mina båda inträffar här i april. ;-) kan och kan förresten. Man kan nog "byta" tidigare, det är ju bara att teckna en ny försäkring och sedan strunta i att betala den gamla så att säga. Efter några påminnelser från det gamla bolaget säger dom ju upp försäkringen eftersom man inte betalar..... Men jag hade en bra kontakt med en handläggare på BMW OF som hjälpte mig att lägga upp i systemet så mina sägs upp automatiskt på resp förfallodag. Och även en bra handläggare på TH som la upp dom nya så dom matchar de gamla. Ta kontakt med dom per telefon och be om mailbekräftelse. Blir så mycket enklare om man har allt på mail, ifall det skulle uppstå nån form av missförstånd. Det viktiga är att man aldrig står utan försäkring!! Tycker att bägge bolagen haft mycket bra service och BMW OF har som sagt varit trevliga och enkla att ha å göra med vid de tillfällen det har behövts. Hur TH beter sig återstår att se men som du säger så hör man mest postivit om dom. Som sagt, money talks och att som i mitt fall betala runt 10.000 kr extra (per helår, men jag kör bara bilarna på sommaren) till BMW OF känns bara dumt. Dom pengarna kan man ju tanka för istället :-D Niklas Fransosen |
|
|
Jo,TH ville att jag ska ringa dem när jag ställer på bilen i apr/maj. Roll on the summer! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hör med Folksam också eller varför inte ICA banken. Dom 2 har varit billigare för mig än andra alternativ, båda har varit bra att ha å göra med. |
|
Folksam = no go 2700kr ICA Banken = no go for HELFÖRSÄKRING M cars are harder to insure with companies who's bulk business is everyday cars. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Konstigt, Folksam har alltid varit billigast när jag har kollat upp M bilar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.