AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
424

Skjutit 2 M3 motorer på 2 månader

M3-Mackan
Fick igång bilen(M3 -93) efter att motorn rasade i sommras. Hade köpt en beg. motor från en bilskrot med 3 mån. garanti. Motorn är komptestad och provkörd. När jag var och hämtade bilen idag for jag ut och provade den ca ½ timme. Motorn gick kanonbra, bra oljetemp, motortemp, inga missljud. For tillbaka till verkstan och gjorde upp om fakturan. Därefeter åkte jag hem och strax innan man var hemma så small det igen! Började helt plötsligt knacka från den. Slog genast av motorn och bogserade hem den. Bilen ska givetvis tillbaka till verkstan eftersom det är granti på både jobbet och motorn. Men frågan är ju vad som orsakar detta. Båda gångerna när den rasat har det inte varit ngn tokkörning utan bara lugn körning sen börjar den bara knacka. Kan det vara ngt elektroniskt som gör att den inte får tillräckligt med bensin till 6'e cylindern eller fel på vanosstyrningen, oljepumpen? Fick med kabelstammarna från bilskroten så där borde det inte vara fel? Man tror f*n inte det här är sant alltå...

-Mackan-
F-n vad tragiskt! Lider med dig!!
Du skulle hört av dig till verkstaden så fort du kom inanför dörren!!
Hoppas det löser sig för dig/Berbel

Jag skulle nog byta allt som tillför motorn något! Alltså allt som har en koppling till motorn i form av vätska + el + luft.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bytte du databoxen också?

-----------------------------
Killen: Får man kalla konstapeln gris??
Konstapeln: NEJ!
Killen: Får man kalla en gris konstapel??
Konstapeln: Ja, det får man.
Killen: Tack då konstapeln
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kan vara oljekylaren som det har kommit skit i eller något rör som har blivit böjt med minskat oljeflöde som följd.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Någon slang till kylet kan ju ha blivit defekt med.Det har hänt att gummi bitar från slangen när den tillverkades har svällt och strypt flödet.Kolla det.
M3-Mackan
Fick bara med 1 eller om det var 2 kabelstammar som satt på motorn jag beställde. Ringde direkt till verkstan när jag kom hem. Dem ska ta in den på måndag igen. Och själv tänker jag inte göra ett j***a dugg. Dem får själv felsöka och fixa rubbet.

-Mackan-
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Fy fan va trist jag lider oxo med dig!!!!:(

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag säger då de...hur kan du ha sån h-vetes otur?

Länk
Finns nog många orsaker eftersom de är vid lugn körning så är de nog som någon här sa brist på smörjning eller kylning men dom bör nog kolla upp styrboxen också så de inte har hänt något med den typ anger fel tändpunkt eller att motorn kanske får för lite bensin.Är de en större verkstad så kan man ta ut styrboxen o plugga in den i en dator o felsöka den.Ge dig bara inte de är deras skyldighet att kolla upp så allt är i ordning innan dom drar igång motorn.
M3-Mackan
Allt löste sig i veckan. Var inte så allvarligt som jag befarade. Det hade kommit ngt skräp, sotflagnor eller ngt annat. Efter att ha haft i reningsolja går den som en klocka nu igen. Fy f*n så skönt. Åker upp för att hämta den imorgon.

-Mackan-
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Vart har du haft bilen mackan?
kommer man att få se den nå i lule nu då?
för visst bor du här "nere" nu?
vart isåfall?

Livet är för kort för att köra diesel!!!
M3-Mackan
Har haft den på en verkstad uppe i Gve.
Nu har jag den i Luleå. Står väl mest på universitet, men jag bor ju inne i stan(Vid stadsparken) och har inte hunnit skaffat något garage ännu. Verkar ju helt hopplöst. Vart bor du Johnte? Finns det en till gul M3a här i Luleå, mötte i alla fall en gul E36 såg likadan ut som min fast utan vinge.

-Mackan-
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jag bor i hus i bälinge så jag har inga problem med garage iallfall. det finns en dakargul coupe som inte är en m3a vet jag iallfall. sen finns det en gul sedan som är en m3a. Antar att det är coupen du menar.
Nu är det inte många dagar kvar att gasa...

Är det nån av era M3 or som står utanför *# (stjärna fyrkant) ibland?

Johnte: Bor du inne i Bälinge eller längs vägen....???
Borde ha sett den men har inte det...

Lunkan
M3-Mackan
Det var inte sedanen jag såg. Utan Coupén, är det ingen M3a? Nej, idag kom snön så jävla tråkigt...

-Mackan-
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Lunkan> Jag bor inne i bälinge vid bälingegården ungefär. Men bilen står ALDRIG ute...
jo nu har snön kommit körde lite idag fan va halt inne i byn. höll inte på att komma in i garaget.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.