AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.361

Min 118DA närmar sig 18000 mil, dags att byta eller är den knappt inkörd

al
499
alaska1
118dA-13
Ja frågan är således behålla eller byta. Den går bra och snålt. En trevlig bil som jag är mycket nöjd med. Värdet på begagnatmarknaden är väl inte på norra sidan av 110 000 heller , eller är värdet bättre än jag tror?

Hur är er erfarenhet av långmilare? Vad är att vänta fram till 30 000 mil? Bilen körs långa sträckor och skivorna fram böts för ca 2000 mil sedan , nu närmar sig byte bak. I övrigt är inget bytt ...

A
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Årsmodell?

Är du nöjd är det ju bara att köra vidare. Ingen skillnad på 18000 el 21000 mil i mina ögon.
al
499
alaska1
118dA-13
Jo lite så jag funderat ... att behålla alltså. Frågan är om vad som kan förväntas komma de kommande 12000 milen. De som har långmilare bör ju ha lite tipps om det

A
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Div bussningar och länkarmar som kan behöva bytas, multirem med rullar och spännare, vattenpump och termostat bör väl bytas samtidigt. Sen kvarstår ju frågan om årsmodell? Börjar den bli till åren så kan ju div tätningar, packningar och slangar börja bli hårda och läcka.
Min 520d från -14 har nu passerat 15500 mil men än så länge ser allt fräscht ut samt känslan i bilen är fortfarande solid så jag ser inga problem med att köra den över 20000 mil som det är nu.

// Jonas
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

alaska1: Hur dyrt det blir beror lite på tur men även på vilken nivå du vill ha, vill du ha nybilsskick eller kan du acceptera att chassiesättningen inte är som på en ny bil?

Jag körde min fd. E91 till 34 000 mil, blev väldigt billiga mil. Men på slutet var den såklart inte helt fräsch chassiemässigt då jag inte bytte något sådant. Men tycker ändå den låg bättre på vägen än många nya skitbilar. Så allt är ju relativt...

Min filosofi är att har man nått 20 000 mil utan större problem så är det slitdelar man får räkna med sedan. Måndagsexemplaren tröttnar man på innan 20 000 mil.

//Stenback
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Runt 20.000-25.000 mil brukar det vara dags för nya stötdämpare/fjädrar och diverse bussningar/leder/bärarmar etc., hjullager, vattenpump, termostat och kanske kolen i generatorn (antingen lösa kol, laddregulator eller hela generatorn).

Bromsskivor/belägg/koppling beror mycket på hur bilen körs. Kan hålla väldigt länge men även haverera snabbt - allt beroende på föraren.

Givetvis kan man byta i förebyggande syfte eller vänta tills saker går sönder, men runt 20.000-25.000 mil brukar ovanstående saker ge upp i slumpmässig ordning oavsett bilmodell...

Hämtat ur minnet för E46:an:
Kopplingen i E46:an höll 40.000 mil utan att visa några problem, innan bilen träffade en vildsvinsgalt och skrotades ut. Stötdämparna byttes efter ca 16.000 mil efter läckage och jag planerade byta dem igen, men grisen hann först...
Termostat byttes två gånger och vattenpumpen vid ca. 25.000 mil (efter haveri på lagret i termostaten - här rekommenderar jag att man byter förebyggande vid ca 20.000 mil för att undvika större problem!).
Laddregulatorn byttes vid ungefär samma miltal.
Bussningar/bärarmar/leder etc. byttes två gånger i framvagnen och några bussningar byttes i bakvagnen en gång. Hjullager bak byttes en gång per sida vid ca. 20-25.000 mil.
Bromsdelar byttes ett par gånger av lite olika märken/kvalitet, men största problemet var nog att man behöver rengöra/smörja upp/motionera bromsoken och då främst bak. Bromsoken fram renoverades en gång pga. kärvande/rostiga kolvar (se mitt mekartips under gör-det-själv).

Det blev ganska billiga mil då jag gjorde merparten av jobben själv, och delarna är inte så farligt dyra. Stötdämpare, bärarmar, hjullager och några andra jobb fick verkstad dock göra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Jag byter stötdämpare oftast efter 5000 mil, senast vid 8000. Att folk kan tycka bilen har en BMW-typisk bra väghållning med 16 år gamla 20000 mil-dämpare är å andra sidan också en del av BMW-ägandet :-) Jag tror de flesta kör väl så...så jag säger bara... kolla kedjan !

Om kedjan på N47:n inte låter så är det bara att fortsätta färden; tycker jag.
Rasslar vid kallstart, fortsätter att rassla 3-4 km när man kör i gång....byt!
Håller med - vill man ha nybilsskick byter man oftare. Jag själv vill ha bilarna näst intill nyskick och byter delarna innan de havererar!
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Bytte länkarmar, stötdämpare, styrleder m.m i framvagnen på min 10 år gamla e60, när den gått 16k mil. nu har den gått drygt 19 k mil, men är fortfarande helt tyst invändigt i kupén, inga klonkljud alls, och känns riktigt fin i styrning och fjädring. Skivor bytte jag runtom, belägg samt motionerade oken. Det blev inte så himla dyrt, cirka 10k för alla delar till framvagn+alla bromsdelar sen gjorde jag allt själv. Då köpte jag bra grejor till exempel Zimmermann, Lemförder, Bilstein, Meyle HD.

Man får ju som du vet räkna med att driftkostnaden ökar med ålder, men samtidigt så blir ju värdeminskningen allt mindre.
Eftersom BMW och andra biltillverkare inte gärna vill att man ska behålla sin gamla bil genom att ta bra betalt för reparationer och servicar så blir jag motsträvig och gör det själv med delar från Tyskland.
Jag räknar med att den kommande tiden ska jag byta stötdämpare bak, vattenpump, rengöra partikelfilter, samt vanliga underhåll/service.

Visst alltid trevligt att byta upp sig till en nyare bil, men är det värt det? Jag förstår dock dem som sätter värde i att ha en ny bil, det är såklart härligt med nyaste designen, utrustningen, nybilsdoften. Jag hade också gjort så om jag haft pengarna till det, och kunnat acceptera värdetappet. Men samtidigt, är det inte roligare att köpa en bil med helt ny teknik, en hybrid eller elbil?

Jag tänker köra den jag har nu tills det blir något stort fel, t ex turbo eller motor, samt vänta på att elbilar/hybrider blir mer rimligt prissatta.
Jag vet att det finns ett flertal här på forumet som kör sina bmw-diesel-bilar över 30 k mil utan problem.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vad som behövs bytas beror väldigt mycket på hur du kör och till viss del hur du underhåller bilen.

Jag har kört ett antal BMW upp mot 30.000 mil och i stort sett inte bytt något alls, utöver bromsar, glödlampor och kanske några småsaker som inte belastar plånboken.

Grovt från minnet för de senaste:
E60 530i -04, körd 28.000 mil av mig (tot 29.000 mil). På den byttes nedre spindellederna, två tändspolar och bromsrör.
E90 325i -05, körd 20.000 mil av mig (totalt 27.000 mil). På den byttes vattenpump, en bult för topplocket och en tändspole. (Topplocksbulten orsakade oljeläckage, kostade inget mer än två kvällars hemmaskruvande))

Det enda som skvallrade om att bilarna gått långt och började bli äldre var att de blev något blästrade i fronten. I övrigt bibehåller lacken och inredningen sin fräschör på ett föredömligt bra sätt trots många mil.

Så sköter du bilarna, ser till att de får service så går de länge.

För att slippa rostiga bromsrör har jag rostskyddsbehandlat de BMW jag har idag, förebyggande ifall även de blir kvar länge i familjen.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
al
499
alaska1
118dA-13
Hej

Kör i princip 100% motorväg och landsväg, sällan över 120 och sällan under 50 ... har skött alla service på BMW med nu nästa blir det sannolikt något mer prisvärt. Kanske lönt att också skaffa en obd2 läsare för att hålla koll på mackapärerna

/A
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Transocean: Shit, med den takten skulle jag få byta dämpare var 11'e månad =(.

Min erfarenhet av långmilare är att åldern påverkar väldigt mycket. Det är skillnad på en 20 år gammal 20 000 milare och en 4 år gammal 20 000 milare.

Så länge som bilen håller spåret vid gupp/ojämnheter i kurvor så byter inte jag stötdämpare.

//Stenback
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stenback. Relevant kommentar. Både tid och användande sätter sina spår. Mycket användande på kort tid sliter inte lika mycket som mycket användande på lång tid.

Ofta är det mycket långkörning som ligger bakom mycket användande på kort tid och om man undviker stenskott och skräpvägar så är det väldigt tacksamt slitage.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.