|
|
|
|---|---|
|
Har en E93 årsmodell 2013 som har stått ett tag i garaget utan att ha blivit startad. Testade att öppna den och såg att batteriet är helt dött och fick öppna den manuellt med nyckel. Köpte en Ctek CT5 för att ladda batteriet men när jag kopplar den till plus och minus under huven så klickar det konstant samtidigt som startknappen blinkar, likså varningsblinkerslampan. Ctek dioden lyser för check och övergår inte till charge heller. Är batteriet helt kasst? Hur gör jag isåfall då bagageluckan går inte heller att öppna? Tacksam för hjälp. | |
|
Hej, Din beskrivning tyder på att batteriet är tok-slut. Knappast längre möjligt att rädda ens med någon av alla moderna intelligenta laddare. Det är bara att byta. Sen kan man ju tycka, att ”ett tag” inte låter särskilt länge. Tjuvström? Kanske, men innan du börjar leta efter en eventuell sådan, måste du först fundera över hur länge bilen stått och om det befintliga batteriet var i form när du ställde bilen. Naturligtvis behövs det ett fräscht batteri för att kunna göra en felsökning, om du kommer fram till att batteriet dog till synes omotiverat. En viloström på ca 30 mA ”kostar” i runda slängar, inkl självurladdning, kanske 1Ah kapacitet per dygn. Man har alltså inte jättelång tid på sig innan det blir problem. /Lennart |
|
|
Tillägg: Din laddare kanske inte orkar kompensera för det dåliga batteriet och dessutom ge tillräckligt mycket ström för att driva övriga system som låsmodulen (CAS?). Ett lånebatteri, kopplat i motorrummet, kanske fungerar bättre? Sen tyder den blinkand varningsblinkern på att larm och startspärr antagligen gått igång. Det kanske komplicerar ytterligare. Fast med tillräckligt mycket kräm går det nog bara att stänga av. /Lennart |
|
|
Det befintliga batteriet var sannolikt från 2013 vilket innebär att det har endast en bråkdel av sin forna kapacitet. Det behövs liksom ingen felsökning för att konstatera att ett batteri från 2013 är slut. Till saken hör ju också att det mer eller mindre ALLTID är under den kalla årstiden som problem med dåliga batterier märks, pga att all el funkar sämre i kyla. |
|
|
Hur långt är "ett tag"? Om du har tur kan du väcka liv i batteriet igen men det är nog stor risk att det är rökt... Prova att låta laddaren stå på ett dygn eller så. Om batteriet är helt urladdat kan laddaren slå av och indikera fel. Om du har ett "konstantström-läge" på laddaren (där den ger konstant ström/spänning utan att ta hänsyn till batteriets status) kan du prova att mata konstant ström i det läget under en timme eller så bara för att få i lite laddning i batteriet, slå sedan över laddaren i normalt laddningsläge och låt den jobba normalt. Har din laddare inget sådant läge - försök hitta en laddare med den funktionen, t om en gammal oreglerad garageladdare av enkel modell kan du använda för att tvinga i lite ström i batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har råkat ut för liknande med ett batteri (ej AGM). Cteken vägrade ladda, letade upp en gammal enkel laddare från jula, typ 100kr laddare. Körde på några timmar och sen funkade Cteken. | |
|
Jag har samma erfarenhet som Iggeman. Moderna laddare "startar" inte på ett batteri som är totalt urladdat. Jag kopplade ihop det urladdade batteriet med ett fräscht batteri med startkablar och satte paketet på laddning med modern laddare. Efter ett dygn var det full fart i batteriet igen, även om det sannolikt har tagit viss skada av det. |
|
|
Tack alla för svaren. Bör tilläggas att bilen har inte körts mycket alls det senaste året och det ska nog vara ett bra tag dvs flera månader. Jag ska alltså testa med en enklare modell batteriladdare och se om det går? Kanske bäst att byta batteriet bara? Dock läste jag att det kostar 5-6000 kr att byta? Hur öppnar jag bagageluckan nu när bilen är död? Såg ingen nyckelhål där jag kan öppna den manuellt? Vill inte bogsera den till verkstaden direkt. Tack på förhand. |
|
|
Antingen gör du som det tipsas om och kopplar en "ointelligent" enkel laddare och ser om du kan få in lite ström i batteriet, åtminstone tillräckligt mycket för att låsa upp/larma av. Då kommer du in i bagaget. Eller så kopplar du ett starthjälpsbatteri - t ex med startkablar från en annan bil. Då får du genast tillräckligt med ström för att kunna öppna. Den första modellen tycker jag känns bättre. Lite mjukare på det, så att säga. /Lennart |
|
|
Att låta ett batteri stå flera månader med låg laddning är ett säkert sätt att förstöra detsamma. När spänningen sjunker under 12,4V i batteriet börjar det sulfatera blyplattorna och då tappar batteriet kapacitet (man kan säga att det "krymper" kapacitetsmässigt - från t ex. 80Ah till 50Ah, men lämnar fortfarande ca 12,7V fulladdat när man mäter på det) - desto lägre spänning/längre tid, desto större blir skadan. Är det kort tid under 12,4V kan man lyckas bryta sulfateringen och återfå den förlorade kapaciteten i batteriet, om man använder en bra laddare och har lite tur. Väntar man för länge blir skadan/kapacitetsminskningen permanent i batteriet. Ett "hjälpbatteri" kan vara en idé men använd ordentligt grova kablar i det fallet för det finns risk för ganska kraftig ström genom kablarna när det tomma batteriet suger i sig från det friska... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteriet verkar ha blivit helt kasst dessvärre. Tänkte beställa en från internet men vilken ska jag välja? Kan inte öppna bagageluckan heller för att titta på den gamla. |
|
| Med den manuella nyckeln kan du väl öppna med lr? | |
|
Leon_Azarro: fungerar inte bagage-låset ens med hjälpström? Du har ju både fjärren och antagligen också en knapp i kupén för bagaget? Något av de systemen borde väl ändå hoppa igång med ett hjälpbatteri kopplat i motorrummet. /Lennart |
|
|
Nu har jag lyckats öppna bagageluckan och ser att jag har ett 90Ah batteri. Bmw i Göteborg vill ha nästan 6000 kr för att byta den. Ska kolla med Mechanum också men några tips på billigare ställen? Måste man vända sig till auktoriserad BMW verkstad eller går det bra med exempelvis Mekonomen etc?` Tack på förhand. |
|
|
Du kan t ex. köpa från: Länk I princip vilken verkstad som helst bör ha utrustning för att registrera/koda in batteriet - tar väl kanske 10 minuter eller så... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för ditt snabba svar. Den batteri som du länkade till är på 95Ah. Spelar det ingen roll om ifall denna är starkare? Jag vågar inte byta den själv. Kan man köpa batteriet och be en verkstad byta den? Bara ta betalt för arbete? |
|
|
Generellt är det "bäst" att ha så hög batterikapacitet som bara får plats rent fysiskt i facket där batteriet ska vara (mät och kolla om det finns en liten löstagbar klack/distans som medger måttmässigt större/längre batteri än vad som satt där). Men skiljer det mer än 5Ah i kapacitet måste nya batteriet programmeras in, annars är det "bara" att registrera nytt batteri. I praktiken går det nog nästan lika snabbt att programmera in ny kapacitet som att registrera nytt batteri så där är det nog ingen stor skillnad i arbetstid/kostnad. Vissa verkstäder kan vara lite tjuriga om man kommer med eget materiel medan andra glatt tar jobbet - du får nog fråga runt lite... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tusen tack för din hjälp Johan och er andra i denna tråd! Önskar samtliga en trevlig kväll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.