|
|
|
|---|---|
|
Hej Har grädde i olja på min e34 med m50 motorn. Troligen topplockspackningen.. Eller? Finns dett andra orsaker som stopp i vevhusventilationen? Har någon här på forumet bytt topplockspackning hos bmw? Kostnader? Vet att det troligen är dyrare än vad jag gav för bilen. Men jag vill veta. Ska ändå ringa dom imorgon.. Men jag vill ha andras erfarenheter.. Tacksam för svar Thord | |
| Asså, M50 är inte-inte-inte känd för att rasa toppen eller packningen. Försvinner det kylarvatten? Koka bilen, eller går den varm? Hur ofta/långt kör du med bilen? | |
|
Hej Dawwe och tack för ditt svar.. HAr precis köpt denna långmilare. Den har rullat 33k mil Jag kör den till och från jobbet 7 km en väg. kanske inte så långt. Kokar, nej tar lite tid att bli varm. inga bubblor i expansions kärlet. Vatten försvinner ja. fast det läcker ifrån kylen p.g.a att tidigare ägare bestämt sig för att sänka bilen i bott med coilovers. Så jag slog i den troligen i kylen. Tror inte det har med det att göra.. Thord |
|
|
Jag skulle bytt olja och lagat kylaren och sett vad som sker. |
|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På 7 km hinner den knappt bli varm, troligtvis igensatt vevhusventilation. Avhjälps av en ordentlig varmkörning. Att den läcker kylarvätska är väl kanske inte så konstigt om du kylaren har fått sig en törn som du säger. Skulle ha satsat på att byta ut kylaren och termostaten och göra en ordentlig varmkörning. Känns lite underligt att topplockspackningen skulle gå helt plötsligt vid 33K mil bara sådär. |
|
Tack för dom lugnande svaren.. Man får ju hybris när man precis köpt bilen och upptäcker att det kanske är något allvarligt fel på den... Kommer med en uppdatering när jag vet mer.. Mvh Thord |
|
|
Hej igen. Nu har jag en uppdatering. Verkade vara dåligt luftat kylsystem. Nu när jag luftat det och hällt på tills det inte tar emot mer vatten så håller det jämn nivå. plus efter att ha varit under bilen i en oljegrop kan jag konstatera att oljetråget är lägsta punkten och att allt som har med kylsystemet sitter skyddat så detta kan inte vara något problem heller.. Va till en verkstad där jag bor och hörde med dom om dom kunde kolla på "grädden" i oljan och han sa att han ser detta fenomen på i stort sett alla bilar nu på vintern då dom inte körs så långa sträckor plus att dom står ute och kall startas hela tiden.. Tack för alla svar.. Mvh Thord |
|
| M50 kan vara riktigt kinkig att lufta! Jag har då haft grädde oljelocket varenda vinter vid kortkörningar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.