|
|
|
|---|---|
| Frågan har säkert tagits upp förut men jag hittar inte något.. Lite tröttsam att behöva zooma in och ut hela tiden vi mobilen/browsern hade varit fantastisk att ha en app. Jag är villig att bidra med en slant om det skulle krävas. | |
| Ja eller åtminstone en ny hemsida | |
|
Vad är det för fel på en helt egen utvecklad webbsida? Hade det varit bättre med en "sminkad generisk variant"? En stor del av AP är just hur sidan ser ut. Gillar man inte utseendet så finns det andra sandlåde-sidor man kan surfa runt på, tex garaget.org? Utöver detta tror jag att sidan är halvt-om-halvt nån form av hobbyverksamhet, iaf vad gäller utveckling av sidans design/gränssnitt, Tommie kan säkert svara mycket-mycket bättre :D. |
|
|
Med en omsättning som varierar från 271.000kr till 516.000kr så skulle jag nog inte kalla Autopower en hobbyverksamhet Länk Sidan har sett likadan ut i 20 år och jag har sedan länge tappat hoppet om en uppdatering. Visserligen fick vi "redigera inlägg"-funktionen för några år sedan, och för några månader sen gick sidan äntligen över till HTTPS. Funktioner som borde ha funnits för 10-15 år sedan. Forumet är så otroligt föråldrat och saknar en stor mängd väsentliga funktioner som finns på t.ex Garaget.org Och att våra lösenord fortfarande lagras som klartext i cookies är nog en av de mest allvarliga säkerhetsbrister jag sett. Googla på "store password in cookies" så får ni se hur rekommenderat det är. Länk |
|
| Dawe jag klagar inte på hemsidan utan önskar en app som komplement.För att jag har accepterat hur hemsida är/ ser ut. | |
|
Omsättning på 500', då blir det inte så mycket kvar när man räknar med kostnaderna för serverdrift mm. Jag tror att Tommie redan förklarat, flera gånger, att utvecklingen av sidan är något han gör på sin "fritid"? Men visst, om vi går ihop alla o betalar en slant varje månad för att få tillgång till sidan så de som utvecklar/driver sidan kan ta ut en rimlig lön så tror jag att man skulle se en hel del förändringar. Får jag gissa så kommer majoriteten intäkterna från reklam på sidan? Jag som anställd omsatte själv knappt 4 mille förra året åt det företag jag jobbar för, o då tycker min VD att det är för lite och "olönsamt" :(. TG låg på ca 50% så jag tycker inte att man kan klaga, men men... |
|
|
Serverdrift räknas ju med i omsättningen, eller hur? Och med tanke på hur gammal och "lätt" sidan är så har jag svårt att tro att kostnaden för webbhotell skulle vara särskilt stor. Enligt Länk har Autopower ca 1 miljon sidvisningar i månaden, och räknat med att varje sidvisning är ca 30kb (mätt med Chrome) så blir det ca 28 GB datatrafik i månaden. Dedikerat webbhotell för 28 GB datatrafik är inte dyrt. Ta t.ex Loopias webbhotell med 1500GB trafik för 174kr/månaden. Detta är ju dock bara spekulationer så ta det med en nypa salt, men jag har svårt att tro att hosting-kostnaden är särskilt dyr i jämförelse med omsättningen. Jag tycker inte det är schysst mot oss användare att inte uppdatera forumet. Vilka andra publika forum använder en betalningsmodell för att forumet ska få uppdateringar? Har man inte tid att uppdatera det själv kanske man ska överväga att sälja. Hoppas inte ägaren tar illa upp om han läser detta, det är bara min personliga åsikt. |
|
|
Fast serverdriften är väl en utgift inte en intäkt, för omsättningen är enkelt förklarat det man fakturerat? En "basic" HP-server idag kostar från typ 20k och uppåt, skall man ha lite diskar o annat till så får du nog lägga på "liiiite" till, o så kan du lägga till lite till för att få snabbare inställelsetid vid garanti, den tjänsten är inte heller gratis från HP (gäller garantifel på servern). En bra internetuppkoppling med fast IP-adress är inte gratis den heller, där jag jobbar pröjsar de ca 1700 ex moms per månad för 100/100 fiber, tveksamt att det skulle räcka för AP, o då är det ett tre-års avtal, ett två-års avtal för samma lina hade kostat ca 2500 ex moms per månad, i praktiken samma kostnad för 2 år som för 3... Hosting är billigt för de priserna man ser är oftast för helt nakna superbasic servrar, sen när man börjar lasta på mer minne/whatever, eller vill till o med ha en egen dedikerad server så är det andra priser... PS: Jag är ganska säker på att AP har (eller hade tidigare iaf) en egen dedikerad server, dvs inte en hostad variant. Minns jag rätt så stod servern hemma hos Tommie o brummade fiiint i tidernas begynnelse, kan säga som så att en gammal G4/G5 var allt annat än tysta, att ha en sån hemma kräver att den står i ett ordentligt ljudisolerat utrymme annars...Nya servrar typ G8 och framåt är betydligt tystare o drar mindre ström osv, Har svårt att tänka mig att AP snurrar på nåt äldre än G7 om man nu har en egen server nånstans... |
|
| Catch-me: Jag är inte helt insatt men rent teoretiskt kan väl "vem som helst" utveckla en app? Sen är frågan hur mycket (om) man kan ta betalt för appen, det är väl där skon klämmer som vanligt? Skulle du vara villig att betala säg 40 kr för att ladda ner AP-appen? | |
|
Ja absolut när det gäller AP inga problem med tanke på så mycket pengar man har sparat på felsökning osv genom åren. Som sagt det var bara en tanke eftersom man sitter med mobilen och tabletten hela tiden vore det fint att ha en App som är mer kompatibel med våra mobiler osv. |
|
| Vore inte dumt med en funktion att kunna ladda upp bilder direkt och inte bara länkar. Ett bra sätt att dela med sig av bilder och få ännu bättre hjälp med felsökning exempelvis. | |
| Håller med det är också en sak som är jobbig. | |
|
Jag har erbjudit mig att hjälpa till att mordernisera siten flera gånger, men det finns inget intresse hos ägarna. Deras intresse för att utveckla sajten är tyvärr obefintligt, förmodligen pga. att dom kan håva in rätt bra med pengar utan att göra ett skit... vi kommer ju hit ändå! Synd, i dagsläget så är det ju hopplöst att försöka läsa på Autopower från mobilen, och med tanke på att all utveckling visar att folk använder mobilen mer och mer för att surfa så kan det knappast vara gynsamt för intäkterna. |
|
|
Att läsa här inne via en dator är inga problem, men det är halvt hopplöst via mobilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.