AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.447

Nya M5

Sida 2 av 2
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Nurburgking:
Jag tror som du säger att den nya alldeles säkert är bättre på alla punkter än den gamla.
Det enda som oroar mig lite men som du kanske kan svara på det är växellådan? På den nuvarande så kan man ju växla på sladd vilket ju är så in i helvete fränt så huvudet håller på att lossna. Hur blir det med en automat? Växlar den nog snabbt liksom?
Mvh Mathias
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad ligger leveranstiderna på nu? Ser ingen riktig anledning att köpa en nu, om man inte absolut ska vara först (vilket är försent nu). Competition Package kommer ju snart, brukar förbättra bilen, CP-bilarna brukar ju också vara mer eftertraktade i nästa led.
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
BMW M3 E36 (Ringtool) - 93
@tattern Jag förstår precis vad du menar, M2 med DCT är likadan, växla mitt i sladd är riktigt GÖTT! Jag körde på sladd från 2an ända till 5an i samma sladd med M5an i 2wd läge.. Växellådan är riktigt snabb och har 6 olika lägen att växla mellan. Som en bil man kör till vardags vilket de flesta m5 ägarna kommer göra är jag övertygade om att den kommer få positiva omdömen :)! Ett annat plus är att vi inte längre har en koppling utan en "Torque-converter" mycket mjukare starter och då kan göra en massa LAunch Control om man tycker det är roligt utan att oroa sig för kopplingen :)

7.34 BTG (E46 M3)
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
@acey Leveranstiden är inte överdriven utan skulle tro att vi ligger runt 4 månader (Kan dock inte bekräfta förens jag simulerar en order). Competition Package vet jag inget om.

7.34 BTG (E46 M3)
@Nurburgking

Att säga det är extremt stora skillnader är ärligt talat överdrivet, motorn i grunden är densamma som tidigare med små modifieringar, den stora skillnaden är ju som sagt 4WD och även nödvändigt då F10 släpper i alla lägen, det är mest kosmetiska skillnader på nýa F90 annars.

Ska du har en riktig sedan idag som du kan även köra bana finns det bara ett alternativ och den är överlägsen F90 M5 och det är nya E63s AMG.

Sen är den nya växellådan en nedgradering men det kan man bara förstå om man kört bägge bilarna och har en förståelse för det.

Köp ny sportsedan? AMG all the way...
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
@lanab Jag kommer precis från Portugal där vi fick köra både F90 och E63s som produkt jämförelse.. Jag skriver opartiskt vad jag tycker medens du sitter och gissar.. Mercedesen är en grym bil men BMWn bättre. Det du skriver om förändringarna är tråkigt att läsa då du inte verkar påläst.. Visst är det samma typ av motor men den upplevs som att den har mycket mer respons och framförallt mellanregister.. Bättre än i mercan till och med.

Som du säger kan man bara göra bedömningen om man kört båda bilarna vilket jag gjort och hoppas på en ny utvärdering av dig när du fått samma möjlighet :)!

Att säga att en AMG skulle funka bättre på banan än en M-bil har väl heller aldrig stämt och med den rätt stora erfarenheten som jag har gällande bankörning så är inte fallet så nu heller.

Vänta tills Nuburgring tiden släps..
"opartiskt"...

/Anders
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
@Med känsla Förklara gärna vad du menar?
Nu
13
Nurburgking
BMW M2 LCI - 18
Så opartisk man kan vara som BMW försäljare, kanske hade låtit bättre att skriva objektivt. Men snälla du, känns det lite dumt av dig att kommentera på det sättet.
Jag skriver här för att ge min "objektiva" uppfattning, jag har absolut inga problem att uppskatta andra märken och tycker om att känna hur bilar funkar i olika lägen. som jag skrev är Mercedesen grym och absolut över min förväntan men min objektiva, opartiska, kalla det vad du vill bedömning var att BMWn var en bättre bil.

Ska det tolkas på det sättet så känns det inte värt att skriva här, jag vill bara hjälpa till med matnyttig info kring BMWs bilar.

/Gabriel
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker att det är taskigt att hoppa på Gabriel som är den ende på forumet som faktiskt kört bilen, medan Lanab kanske pratar med i egen sak eftersom han äger en F10 M5?

Rent "objektivt" så skulle de förvåna mig om en E63 S skulle vara bättre på bana (även om ingen av bilarna är något banmonster), då ingen "normal" AMG-modell tidigare lyckats mäta sig med motsvarande M-modell på bana. Läser man andra tester på nätet så verkar det som att nya M5:an fortfarande har ett visst övertag rent kördynamiskt.

Och pratar man växellådor så är ju MCT-lådan som Mercedes använder sig av ingen höjdare, och jag tvekar inte en sekund på att lådan är bättre i M5:an, trots att man slopat DCT. Det är väl bara Porsche som håller kvar vid en riktig dubbelkopplingslåda i det segmentet nu. PDK:n är ju dessutom ljusår bättre än BMWs DCT.

Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Fortsätt gärna skriva Gabriel. Det uppskattas!
Ja verkligen, intressant med förstahandsinformation.

M5 är helt ointressant för mig, men ändå kul att följa utvecklingen. Har svårt att tro att tidigare generation är bättre, men med den tekniska utvecklingen så finns det givetvis områden som var ”bättre förr”.
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Nurburgking - what was the handling /feel in comparison to the F10 M5? Have they used light weight materials in the right places to lower the centre of gravity etc etc?
Tycker också det är en stor skillnad mellan nya M5 och F10, även utseendemässigt! Tycker nya 5 serie karossen är väldigt fin och bmw har lyckats mycket bra med designen.
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Yes, I think the new 5 series should have been what the F10 looked like.... i.e. they could have skipped the F10 and followed the design queues of the F3X's into the 5-Series...if you know what I mean.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Någon här som köpt en M5a. Provade en och blev mycket imponerad.
M-
6
M-Rob
Porsche 991.2 GTS -18
BMW i3 -17
Jag D :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.