|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på att bli tokig på luftfjädringen bak på BMW:n... hoppas någon kan hjälpa! Symptom: bilen sjunker ihop på BÅDA sidor, helt jämt, när bilen står parkerad. Det tar cirka 5 timmar innan den är så ihopsjunken att man måste vänta på att kompressorn ska bygga nytt tryck i bälgarna innan man kan köra iväg (helt okörbar på genomslagsgummina). Utfört: jag har bytt bälgarna på båda sidorna bak samt den elektroniskt styrda ventilen dit bälgarna är kopplade utan framgång. Jag kunde konstatera läckage vänster bälg bak, men det var uppenbarligen inte problemet. Har ni några idéer? //Hopplös | |
|
Ingen som har någon idé? Känns som att det bara är slangar och kompressor kvar att byta? Eller finns det någon hemmafix man kan göra? Kan tillägga att problemet började när det blev kallt ute och pågår än, om det kan tänkas ha något med saken att göra. |
|
| Vet inget om luftfjädringen. Men finns det någon lufttorkare i systemet? Vatten i tryckluft är ju inte bra. | |
| Kompressor, ev trycktank (om det finns) samt slangar och kopplingar och ev ventiler är vad som återstår. Om inte någon av de nya bälgarna också är trasig... | |
|
Någon typ av avfuktning tror jag inte det finns. Den ventilen jag bytt är dit luften går direkt från kompressorn och sen fördelas vidare ut mot bälgarna så någon trycktank har jag svårt att tro att det finns, inget jag sett iallafall. Eftersom kompressorn lyfter upp bilen så snart jag startat den känns de ju konstigt att den skulle vara trasig? Ringde BMW och de brukade kolla systemet genom att använda såpavatten på kopplingar och bälgar. Jag gjorde det men kan inte se det bubbla någonstans. Känns som att det är något jag missar. Alt. Så kanske systemet behöver avkondenseras? Någon som vart med om något liknande? |
|
|
Hej, Jag har EXAKT samma fel på min F11 520d... Blir snart galen. Bytt båda bälgarna samt ventilen och även relät till kompressorn. När jag bytte bälgarna var det hål i den ena så det har såklart blivit bättre. Men den släpper ut lite på några timmar. Jag har svårt att tänka mig att en ledning plötsligt ska börja läcka. Tror mer på att det är ngt läckage vid kopplingarna till ngn av de nya bälgarna. Har tänkt riva isär och kolla med såpavatten om det läcker ngt. där. Börjar fundera på om det kan vara kompressorn ändå. Även om den verkar funka bra så har jag läst att den måste kunna hålla trycket efter avstängning (ngn form av tank) annars öppnar magnetventilen och släpper ut luft. jag har rivit min kompressor 1 ggn å det sitter som en påbyggd trycktank där det ev. skulle kunna läcka någonstans. Jag uppdatera här om jag hittar ngn lösning på det.. det gör mig snart tokig. //M |
|
|
Hej! Skönt att höra att man inte är ensam trots att jag lider med dig. Även jag hade konstaterat läckage (liiiitet hål) på vänster bälg, var helt 100 på att jag hade hittat problemet. Det konstiga i mitt fall är att den snarare verkar som att den sjunker ihop snabbare och snabbare ju fler komponenter jag byter. Idag var den helt ihopsjunken efter ynka 3 timmar parkerad. Jag har i vilket fall bokat in en felsökning i samband med service den 26:e mars. Återkommer även jag om de skulle lyckas hitta felet. //B |
|
| Hej! Hittade ni felet till detta? | |
| Hej tror det slutade med kompressorbyte, backventil som läckte genom | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.