|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Första gången jag skriver i detta forum och är ännu ej BMW-ägare, hoppas jag blir accepterad ändå:) Saken är den att jag hemskt gärna skulle vilja bli just ägare av BMW och har hittat en passande 525 -95:a. Jag skulle vilja he en länk eller beskrivning på vad man ska kolla och se upp med i 5 serien och kanske 25:an i synerhet (om det finns något). Tack på förhand! | |
|
Välkommen in i sfären av BMW-intresserade! Här finns lite allmäna tips om begagnatköp: Länk Om du klickar på "Sök inlägg" lite längre upp så kan du söka i det dignande arkivet på forumet. Mvh |
|
|
Givetvis lyckades jag skriva fel länk! Denna är det: Länk Mvh |
|
|
Här är en hyfsad länk. Prisuppgifterna är inaktuella, annars ok. /MVH Kalle let the Best Machine Win! |
|
|
Ett tips på extern sida med en hel del tester är www.aftonbladet.se/bil Där hittar du också riktprislistor (nypa salt rekomenderas) Använd även "Sök inlägg" här på Bmwpower. // Booba |
|
|
Kanske skulle ta och skriva ut länken också:-D! Länk let the Best Machine Win! |
|
|
Är det din första bmw 5-serie du provkör??? Om det är det så ring lite på andra annonser och provkör dem innan du har bästemt dig för köpet! När du kör ica 50km så sväng riktigt på ratten och se att den inte kränger för mycket. Jag provkörde en 525 innan jag köpte min 530.Jag blev sjösjuk av bilen, den var livsfarlig och krängde som bara den speciellt vid omkörning. Kör upp på trottarer och hör efter om det klunkar för det kan vara bussningar som är på väg att ge upp! Titta på Check control att det inte kommer upp fel meddelanden i instrument bräddan när du startar upp bilen! Pruta gärna! försök vara angagerad av bilen, gå igenom bilen noggrann. försök inte bli lurad av säljaren, lura säljaren istället och försök vara ett steg för honom/henne alltid. Lycka till! |
|
|
Tack för alla svar! peter78w: Det är den första 5:an jag kör, dock så är säljaren en arbetskompis så jag kan ju alltid bryta armarna av honom i efterhand:) Bussningarna är bytta lixom styrstagen (heter det så eller va det nått annat:)), ett enklare (?) elfel finns bak men även det ska fixas (av honom). Den ska även besiktas i dagarna. Något jag märkte när jag provkörde var en vibration i ratten över 150km/h (testade naturligtvis inte på svenska vägar) men det borde väl inte vara något annat än obalans i däcken, eller!? Kan nämna att den gått 19000mil varav 7000 i sverige av nuvarande ägaren och skulle fås för 65000:- |
|
|
Obalans kan bero på flera saker: Obalanserade däck - minst dyrt/krångligt att fixa. Orunda däck - går inte att balansera bort, byt däck. Orunda fälgar - riktas / byts. Dåliga bussningar i hjulupphängning / styrning - byt bussningar. (Casterstagen brukar glappa på dessa bilar.) Dåliga stötdämpare - byt dämpare. Jag har säkert glömt någon tänkbar orsak till vibrationer! Angående elfelet: Se till att det blir ordentligt fixat! Min erfarenhet är att det finns nästan inga "enkla" elfel. Tvärtom brukar elfel ha en förmåga att bryta ner psyket på de flesta hemmaskruvare som felsöker i elsystemet. Verkstäderna gnuggar händerna eftersom de debiterar per timme (det brukar ta många timmar när man felsöker elfel!) Mvh |
|
|
får du den för 65tkr så har du gjort bra affär erik. Obalans i däcken kan göra mycket så be honom kolla upp det eller åk tillsammans med honom till riktig däck handlare. Det kostar honom inte mycket att kolla upp det ca150-200 kr.VAd är det för elfel??? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ena bromsljuset samt ena skyltljuset funkar inte, dock så är det inget fel på varningssystemen i kupén som plingar irriterande varje gång man vrider på tändningen:) Han ska be en elektriker kolla det så det blir nog bra. Får be honom kolla upp vibrationerna närmare, kanske åka till en däckkrängare... |
|
| Kom på en till sak; Kopplingen tar ganska högt upp (dock utan att slira), är det normalt för 5-serien, då jag frågat en polare men en 528 -96 med samma "problem". Ägaren säger att den varit så så länge han haft bilen. | |
| Koppling som tar högt upp skulle jag ta som en varningssignal; Samma symptom var på min bil när jag köpte den. Efter längre körpass började bilen ibland slamra så det lät som den skulle trilla i bitar närsomhelst, och mycket riktigt behövde kopplingen bytas efter bara 5700 mil (bilen dock präktigt pensionärskörd tidigare). Kostar dock inte så fasligt mycket, ca 4 000 kr hos auktoriserad verkstad. | |
| Kan meddela att 525:an är köpt nu, nöjd än så länge (peppar peppar)! | |
|
Grattis och välkommen som BMW ägare. |
|
| Eric B, hva skjedde med kopplingen? | |
| Elfelet till bakljusen beror med stor sannolikhet på kabelstammen i gångjärnen till bakluckan. Kolla denna. | |
|
525_Norrmannen: Ingenting, funkar fortfarande. Men den ska nog bytas snart. per_j82: Visst var det kabelstammen i bakluckan. Erik. |
|
| Eric B, ok coolt. Tar kopplingen högre och högre upp? Varfor ska den byttas snart? Noget annat som gått sönder? | |
Fisken |
grattis till din nya bil. hur är köregenskaperna på bilen tycker du? kränger den? vad har du för däck/fälgar? |
Fisken |
inget svar???? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.